VÝSTAVA V BRUSELU PŘEDSTAVUJE KROMĚ DESIGNU TAKÉ ČESKOU ANIMACI
VÝSTAVA „DESIGN A TRANSFORMACE. PŘÍBĚHY ČESKÉHO DESIGNU 1990–2020.“, KTERÁ SE POŘÁDÁ U PŘÍLEŽITOSTI ČESKÉHO PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU V BRUSELU, DO SVÉ EXPOZICE ZAHRNULA DALŠÍ Z ČESKÝCH FENOMÉNŮ, A TO ANIMACI. NA VÝSTAVĚ JE K VIDĚNÍ NĚKOLIK KRÁTKÝCH FILMŮ, KTERÉ PROSTŘEDNICTVÍM ANIMACE A REÁLNÝCH ZÁBĚRŮ HRAVĚ A ORIGINÁLNĚ PREZENTUJÍ PROCES PRODUKCE A HISTORII VYBRANÝCH FIREM.
Na kolekci filmů, které jsou k vidění jak v Design Museu Brussels tak v Pražském domě, pracoval tým mladých autorů a autorek z UMPRUM i z Akademie múzických umění v Praze (AMU) pod vedením Michaely Režové z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Snímky vycházející z žánru animovaného dokumentu byly vytvořeny speciálně u příležitosti výstavy a filmové štáby měly možnost proniknout přímo do výroby například skláren Bomma a Lasvit, Průša Research, TON nebo do nitra projektu Textile Mountain. V případě Škoda Auto se zase zaměřili spíše na vývoj značky. Pro animaci si vybírali materiál typický pro produkci firmy, jako je sklo, dřevo, textil. Filmy jsou především impresí a nastíněním příběhu, vize či historie dané značky. Každé z těchto nových autorských děl bylo realizováno jinou režisérkou či režisérem. Jednotícím prvkem je práce kameramana Davida Ticháčka, dramaturgie a střih Lukáše Janičíka, zvuk Miroslava Chaloupky a umělecké vedení projektu Michaely Režové.
Animovaný dokument spojuje zdánlivě nespojitelné žánry dokumentu a animace a dokazuje tím, že spolu ve skutečnosti fungují skvěle. Svůj boom zažil na počátku 21. století. “Tzv. anidok nepředstírá, že je realitou. Je její přiznanou interpretací, díky čemuž může na publikum zapůsobit silněji či prezentovat téma jedinečným, specifickým způsobem. Díky anidoku se můžeme přenášet v čase i prostoru, zavítat do mysli jiných lidí. Animace může evokovat jinak neviditelné a nezachytitelné, ale třeba i nahrazovat chybějící materiál. Žánr má stále velké možnosti rozvoje například v rámci digitálního storytellingu, interaktivity, her či virtuální reality. I v českém prostředí se postupně začaly objevovat animované intimní zpovědi, rozhovory či pozapomenuté příběhy nejen z československé historie,” doplňuje Michaela Režová.
Výstava „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020“ i na ní uvedené animované dokumenty vznikly u příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie. Celý projekt výstavy připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, Úřadem vlády ČR a dalšími vládními institucemi. Dvě části výstavy jsou k vidění v Pražském domě v Bruselu a v Design Museu Brussels. Návštěvníci si mohou prohlédnout produkty významných českých firem a značek spolupracujících s předními českými designéry. Doprovodný program zahrnuje přednášky, workshopy a hudební produkce.
FILMY KOMBINUJÍ ANIMACI A REÁLNÉ ZÁBĚRY Z PROVOZU FIREM. TÍM NEJEN ILUSTRUJÍ PRODUKCI A HISTORII FIREM, ALE PŘEDSTAVUJÍ I SVÉBYTNOU SOUČÁST VÝSTAVY A ZASTUPUJÍ PROSPERUJÍCÍ OBOR ČESKÉ ANIMACE. VĚNUJÍ SE ŠESTI FIRMÁM:
TON (REŽ. BARBORA HALÍŘOVÁ)
V Bystřici pod Hostýnem se ohýbá nábytek již od roku 1861 a každá jedna vyrobená židle projde mnoha páry rukou než se dostane do náruče spokojeného majitele, kde vydrží mnohdy celé generace. Film pracuje s mnoha druhy animace jako je stop-motion, plošková, objektová, replacement i 2D digitální animace. Využívá malých modelů židlí č. 14 a naskenovaných originálů nejstarších fotografií zaměstnanců továrny.
BOMMA (REŽ. MAGDALENA HEJZLAROVÁ)
Snoubení tradice ruční práce s neuvěřitelnou přesností stroje. Animovaná malba světlem rozehrává tvarosloví svítidel BOMMA. Film pracuje výhradně se samotnými svítidly Bomma a s malbou světlem. Vše vzniká pookénkovou animaci přímo před kamerou.
LASVIT (REŽ. THANH MAI TRANOVÁ)
Od inspirace k výslednému produktu. Cesta mikrokosmem i makrokosmem, od zrození k zániku. Film odhaluje zrození produktu ze zrnka písku. Film pracuje s technikou časosběru, animací reálných materiálů pod kamerou, 3D animací i glitchem.
TEXTILE MOUNTAIN (REŽ. DIANA CAM VAN NGUYEN)
Za každým textilním materiálem je příběh, za každým je kus historie. Aby neskončily na skládce nebo ve spalovně, pomáhá jim nový život vdechnout projekt Textile Mountain Lenky Vackové. Ve filmu hrají podstatnou roli látky i korálky, které pocházejí všechny právě z Textile Mountain. Lenka Vacková pro film poskytla řadu archiválií, které se k ní spolu s příběhy látek dostaly. Nebylo jednoduché vybrat jen dva příklady z mnoha, které se ve filmu objeví. Původ látek je pestrý a každý by si zasloužil se ve filmu objevit.
ŠKODA AUTO (REŽ. ZDENĚK DURDIL)
Auto jako organismus, který člověk tvoří i hýčká. Stroj ožívá a ve víru vývoje forem a tvarosloví unáší své stvořitele v čase i kolem světa. Pro film byla animována reálná auta z muzea Škoda v Mladé Boleslavi (MBX, OHC), skvělé materiály získali autoři z archivu Škoda.
PRUSA 3D (REŽ. ONDŘEJ SLAVÍK)
Stroj, který pracuje bez ustání, nepotřebuje odpočinek a posouvá hranice nejrůznějších oborů. 3D tiskárna replikuje sama sebe, je stále lepší, výkonnější a přesnější. Ve filmu jsou použity tisky, které byly vytvořeny na tiskárnách PRUSA 3D. Film pracuje i s tiskárnou, která umožňuje multibarevný tisk. Abstraktní části filmu tvoří např. výplně tisků a jejich animace.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz