Lea Baniariová a…
cLEAn it
Zadání letošních letních klauzur v našem Ateliéru průmyslového designu znělo jasně – Smeť to! Pustila jsem se tedy do redesignu klasického domácího nástroje – smetáčku a lopatky. Mým cílem bylo zaměřit se na funkci i estetiku, které se v průběhu zadání ovlivňovaly a doplňovaly navzájem. Pracovala jsem s analýzou vlastního procesu zametání, a jak mě často omezuje pouze jedna otevřená nametací plocha, jak silnějším pohybem smetáčku přehodím smetí přes lopatku nebo jak esteticky nepříjemné se mi klasické přetvarované plastové verze tohoto produktu zdají. Svým funkčním prototypem jsem se tedy snažila reagovat na tyto nedostatky a vytvořit tak produkt, který se dobře a jednoduše používá a není potřeba jej schovávat do skříněk či kumbálů.
01 Smetáček je vyrobený z dubového dřeva, lopatka zůstává plastová kvůli jednoduché údržbě.
02 Zametací plocha je přístupná ve větším rádiusu a lehce se díky ní vymetá smetí z rohů. Zároveň se smetí zastaví o vyvýšenou boční stěnu, která slouží i jako žlábek pro jeho vysypání.
03 Smetáček přesně pasuje do rukojeti lopatky a lehce se potlačením prstu ze spodu vysouvá ven.
04 Celé tělo smetáčku je vyrobeno z jednoho kusu dubové kulatiny. Šlo mi o minimalistický, čistý tvar a pohodlnost úchopu pro které je právě dřevo tím ideálním materiálem.
05 Štětiny na prototypu jsem použila z obyčejného plastového štětce, kde už byly rozdělené do přesných malých sekcí. Po vyjmutí je stačilo vlepit do předpřipravených děr.
06 Takto smetáček vypadá po zasazení štětin na místo. V tomto stádiu chybí už jen poutko.
07 Lopatka je 3D tištěná. Po slepení následovaly hodiny tmelení a broušení, pro dosažení co nejhladšího povrchu, který má imitovat sériově vyráběný jednolitý plastový kus.
08 Po několika vrstvách barvy a přidáním poutka je prototyp hotový.
09 Alternativní barevná varianta, stejně jemná a neutrální, dovoluje dřevu ještě více vyniknout.
10 Možné věšení zvětšuje možnosti úschovy.
LEA BANIARIOVÁ
Jsem studentkou Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM (studio D1) od roku 2019, kam jsem šla z gymnázia. Umění a design byly mou fascinací a koníčkem už od malička a mám radost, že je na UMPRUM postupně přetvářím ve své budoucí kariérní zaměření. V rámci průmyslového designu se ráda zaměřuji (mimo čistou, více minimalistickou estetiku) na zkoumání alternativních technologií a konceptů, které často generují nové pohledy na danou problematiku. Design je pro mě formou komunikace s okolním světem a prostředkem pro jeho kultivaci tam, kde to je potřeba. Ve vlastních mimoškolních projektech se ráda věnuji concept artu, game designu a dalším digitálním oblastem ve více „umělecké“ sféře.
Instagram
Lea Baniariová a…
cLEAn it
Zadání letošních letních klauzur v našem Ateliéru průmyslového designu znělo jasně – Smeť to! Pustila jsem se tedy do redesignu klasického domácího nástroje – smetáčku a lopatky. Mým cílem bylo zaměřit se na funkci i estetiku, které se v průběhu zadání ovlivňovaly a doplňovaly navzájem. Pracovala jsem s analýzou vlastního procesu zametání, a jak mě často omezuje pouze jedna otevřená nametací plocha, jak silnějším pohybem smetáčku přehodím smetí přes lopatku nebo jak esteticky nepříjemné se mi klasické přetvarované plastové verze tohoto produktu zdají. Svým funkčním prototypem jsem se tedy snažila reagovat na tyto nedostatky a vytvořit tak produkt, který se dobře a jednoduše používá a není potřeba jej schovávat do skříněk či kumbálů.
01 Smetáček je vyrobený z dubového dřeva, lopatka zůstává plastová kvůli jednoduché údržbě.
02 Zametací plocha je přístupná ve větším rádiusu a lehce se díky ní vymetá smetí z rohů. Zároveň se smetí zastaví o vyvýšenou boční stěnu, která slouží i jako žlábek pro jeho vysypání.
03 Smetáček přesně pasuje do rukojeti lopatky a lehce se potlačením prstu ze spodu vysouvá ven.
04 Celé tělo smetáčku je vyrobeno z jednoho kusu dubové kulatiny. Šlo mi o minimalistický, čistý tvar a pohodlnost úchopu pro které je právě dřevo tím ideálním materiálem.
05 Štětiny na prototypu jsem použila z obyčejného plastového štětce, kde už byly rozdělené do přesných malých sekcí. Po vyjmutí je stačilo vlepit do předpřipravených děr.
06 Takto smetáček vypadá po zasazení štětin na místo. V tomto stádiu chybí už jen poutko.
07 Lopatka je 3D tištěná. Po slepení následovaly hodiny tmelení a broušení, pro dosažení co nejhladšího povrchu, který má imitovat sériově vyráběný jednolitý plastový kus.
08 Po několika vrstvách barvy a přidáním poutka je prototyp hotový.
09 Alternativní barevná varianta, stejně jemná a neutrální, dovoluje dřevu ještě více vyniknout.
10 Možné věšení zvětšuje možnosti úschovy.
LEA BANIARIOVÁ
Jsem studentkou Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM (studio D1) od roku 2019, kam jsem šla z gymnázia. Umění a design byly mou fascinací a koníčkem už od malička a mám radost, že je na UMPRUM postupně přetvářím ve své budoucí kariérní zaměření. V rámci průmyslového designu se ráda zaměřuji (mimo čistou, více minimalistickou estetiku) na zkoumání alternativních technologií a konceptů, které často generují nové pohledy na danou problematiku. Design je pro mě formou komunikace s okolním světem a prostředkem pro jeho kultivaci tam, kde to je potřeba. Ve vlastních mimoškolních projektech se ráda věnuji concept artu, game designu a dalším digitálním oblastem ve více „umělecké“ sféře.
Instagram
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz