Jak se zbavit raket.
Nová online publikace Darji Lukjanenko
Nově vydaná publikace Nakladatelství UMPRUM How to make rockets disappear je zakončením několikaletého výzkumu umělkyně Darji Lukjanenko, čerstvé absolventky Ateliéru volného umění IV. Výchozím konceptem je potřeba kriticky zrevidovat a znovu od základů promyslet vztah lidstva ke zkoumání vesmíru (space exploration), které je už od počátku zatížené kolonialistickým přemýšlením – vizemi dobývání a zabydlování, expanze lidského druhu, extrakce surovin – a s ním souvisejícím obohacováním. Naše imaginace podle Lukjanenko stále ještě vychází z konceptů dvacátého století, kdy se „dobývání“ vesmíru přímo vztahovalo k imperiální politice za studené války. Jak změnit přemýšlení, které se v našem kolektivním vědomí udržuje už několik generací?
Publikace How to make rockets disappear přímo vychází z autoričny stejnojmenné bakalářské práce, ve které se již objevují všechna zásadní témata, která Lukjanenko dále rozvíjí. „Během přípravy své bakalářské práce jsem kontaktovala Antona Vidokle, umělce a zakladatele portálu e-flux, který se dlouhodobě věnuje tématu ruského kosmismu,“ říká Lukjanenko. „Bavili jsme se spolu například o tom, že ve starověkém Řecku byla také určitá představa kosmismu, která nebyla zanesená myšlenkami expanze a přizpůsobování světa lidským potřebám, ale byla naopak o naslouchání, synchronizaci a harmonii s vesmírem. Později jsem byla na stáži na AVU, kde byl Anton v ateliéru hostujícího pedagoga.“
Základním kamenem tohoto dlouhodobého projektu jsou performativní instrukce – často provokativní a humorné, evokující meditativní, terapeutická cvičení – které měly v autorčině bakalářské práci pouze podobu site-specific audio návodu. V knize How to make rockets disappear jsou tyto krátké „úkoly“ transformovány do jednoduché a efektivní grafické podoby, o kterou se postarala Polina Bakanova. Určitý příklon k imaterialitě je ale stále přítomný i ve finální podobě publikace – není fyzickou knihou vytištěnou na papíře, ale byla realizována jako webová stránka.
Prvotním impulzem k bližšímu zkoumání našeho vztahu k vesmíru bylo autorčino uvědomění, kolik nejrůznějších realizací ve veřejném prostoru jejího rodného Dnipru se přímo týká dobývání vesmíru a planetární expanze. Nejedná se přitom pouze o propagandistické alegorie socialistických kosmonautů – v Dnipru můžete běžně potkat prázdné zbytky nukleárních hlavic v parku, kde si hrají děti. Vesmírné rakety se zde přímo setkávají s těmi balistickými a hranice mezi kosmonautikou a válkou jsou nejasné. Lukjanenko dodává: „Myslela jsem si, že žiju v obyčejném, nudném městě, když jsem se ale po několika letech strávených v Praze vrátila do Dnipru, všimla jsem si všudypřítomných zbytků raket, které pro mě do té doby byly naprosto neviditelné.“ Projekt tak už od počátku vychází z potřeby reflexe a kritického zhodnocení toho, co nám přijde tak samozřejmé, až to přestaneme registrovat.
Vesmírné programy si stále drží utopickou podobu, která možná v mnohých uchovává naděje na zářnou budoucnost, ve které osídlíme nové světy – v současnosti však spíše směřuje k elitnímu vesmírnému turismu a eskapistickým fantasiím těch nejbohatších lidí. Tyto vize jsou totiž stále konstruované v imperialistickém myšlenkovém rámci, který vesmírné utopie propojuje s reálnou neoimperiální politikou. Místo utopie bychom proto podle Darji Lukjanenko měli přemýšlet v rámcích eutopie, tj. cíle, který je ideální, ale zároveň, oproti utopii, v našich silách a skutečně dosažitelný.
Tvorbu Darji Lukjanenko můžete vidět na výstavě klauzurních prací Ateliéru volného umění IV UMPRUM ve Fotograf Gallery. Výstava Mírně ponurý ráz, který zrovna dobře neladil s přáním štěstí potrvá do 16. června 2023.
Článek pro UMPRUM Online připravil David Bláha, doktorand Teorie a dějin umění UMPRUM.
Darja Lukjanenko (1994) je ukrajinská umělkyně, která se zajímá o moderní umění, fotografii a ilustraci, čerstvá absolventka Ateliéru fotografie I (Ateliéru volného umění IV) UMPRUM. Od roku 2020 konfrontuje rakety a kosmismus a od roku 2022 mapuje procesy dekolonizace ukrajinské kultury a archivuje ruskou válku v ukrajinské současné mytologii.
David Bláha (1995) je historik umění, kritik a kurátor. V současnosti se na UMPRUM v doktorském studiu zabývá intelektuální, uměleckou a pedagogickou rolí osobnosti Josefa Kaplického. Od října roku 2022 je výtvarným redaktorem kulturního čtrnáctideníku A2.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz