Pravdivé texty
Petra Babáka aneb
#Final_Touch
Každá kniha bude stejná a přesto originální. Říkáte si, že to není možné. Ale grafický designér a – proč si to konečně nepřiznat – umělec Petr Babák právě bojuje v Českých Budějovicích v Tiskárně Protisk proti automatizované a odlidštěné masové výrobě a zároveň proti exkluzivitě umění dostupného jen pro někoho. Kráčí tak ve stopách Williama Morrise a věnuje péči posledního doteku každé své jednotlivé knize Pravdivé texty, která vychází v nákladu čtyř sta kusů. Tužka v ruce, ruce od barvy, ohmatávání knihy řemeslníkem a umělcem. Vzniká tak malé umělecké dílo – na rozdíl od Morrise – tentokrát za lidovou cenu a do každé domácnosti. Demokratizace umění v praxi, řemeslo navrácené (alespoň na chvíli) do rukou designéra.
Kniha Pravdivé texty, jejímž editorem je Jaroslav Tvrdoň, představuje výbor z Babákovy slovesné (převážně časopisecké) tvorby za posledních bezmála pětadvacet let a setkáte se v ní s texty věnovanými jak knižnímu designu, tak betonovým plotům a tetování, s texty o vycházejících umělcích, ale i o těch, které bychom dnes nazvali starými mistry. Vše doplněno bohatým barevným obrazovým materiálem a rozhovory, které mají čtenářům naznačit, kdo to ten Petr Babák vlastně je a jak to myslí s designem a uměním.
Jaroslav T.: Tak vyřešeno. Hanka B. z Protisku říká: mám tu spreje, schnou okamžitě, nastříkáte na křídový papír, zamatláte prsty a jedete, jen pozor na barcode!
Petr B.: Jízda a paráda. To zní moc dobře. Uvidíme tu rychlost schnutí, ať stihnu alespoň jednu knížku...
Petr B.: Tvl, úplně vidím ty ruce na konci osahávací směny. To bude teprve artovej art! Ten nejartovatější! Těším a děkuju za spojení. Pusa
Jaroslav T.: Jo, dovětek: ideálně pěkné počasí a venku! Pac
Petr B.: Přesně. Snad to cvakne komplet. Venku by to osahávání bylo fajn. Osahávání na louce k jaru patří!
Petr B.: Jaroušku, bylo to včera krásný a celý to klaplo. Mám z toho radost a ten fajnl tač tomu dal kulky, jes! I když teda byla zima jako kráva a venku na rampě celý vodpoledne, popi_i. A čas tekl. Už jen podepsat těch 300 a 100 kusů bylo maso, časové maso a rampouchy všude kolem... ale je to!!! Vyrobil jsem ti jednoho černýho čerta, jen a jen pro tebe. Tam Sylva nepřečte čárovýho kóda ani za prase. Kousek jen a jen pro tebe. Moc ti za vše děkuju a seš pán, bez tebe by nebylo nic. Kiss / PS: Pošlu fota a čerta předám. Jen Eda dnes fotí GHMP a všechny věci kolem, tak to necháme chvilku vodležet, ale fota a spot – vše bude. Matroš máme krásnej!!!
Petr B.: Sím tě, po cestě jsem rovnou obvolával křest... tak jsem mluvil s Tomášem Hrůzou a v Artmapě by to 17. dubna šlo a budou prej poctěni, hehe. Představoval bych si to takto: já celou dobu mlčím, Jarouš mluví z patra, řekne vše podstatné i nepodstatné, Pospík přečte svůj text (už jsem s ním mluvil a jo a doplnil, že bychom tu knížku mohli spolu poch_at, taky fajn!!!), Borkovec křtí, už jsem s ním taky mluvil, byl sice na letišti, ale předběžně jo, a pošlu mu knihu, ať je v obraze. Borkovec křtí slovem. Domluvil jsem rovnou kapelu SAKO SAKO, kluci z ilustrace – Pepa, Štěpán, Jakub... dají dva fláky a je pokřtěno, hotovo dvacet. Taky jsem s nima mluvil a těší se. Co ty na to? Vše v Artmapě... Musím jen poladit pro všechny termín. Rád bych nějakej úterek podvečer. Tomáš už psal kdy může, Petr prej doplní. Ty umíš i nějaký úterý, že jo?
Jaroslav T.: Vše sedí perfektně, středu 17. 4. mohu! Superdík, že jste to dotáhli!
Petr B.: Na Sylvu to asi bude moc špinavý, samo vůbec, jel jsem na dietku, a vše krásně čitelný a jen takový dotyky. Vlastně překvapivě něžnej art na pánka. A to stejný a jiný je fajn, jsem si to moc neuměl představit, ale sedí. Výborně ty prsty vypadají na ořízce (což módička v designu, že jo, softvér, kterej ti vygeneruje obrázek, taky jsem si jednou dal pro NM), ale tady total autentik ořízka a hned, ve vteřině hotová, jes) i sem tam ve hřbetu. Navíc jsem občas zajel i dovnitř. Prostě otisk na některý stránce jako překvapení. Jen pár, ale nedalo mi to, hezkej moment, si teda myslím. Navíc to rychle schlo, takže toto sedělo nejvíc. Měl jsem strach, že to nebude schnout a budeme v haj_lu. Eda lítal a nosil knihy a do toho fotil. Velkej logistickej set.
Jaroslav T.: Krása! Takhle sem si to impro představoval. Prostě jedeš, koukáš, co to dělá. A pak bum: prsty v knize. Super.
Hanka B.: Včerejší ochmatávání proběhlo, myslím, dobře. Pan Babák měl v půl čtvrtý pravou ruku jak Antonín topič, ale na duchu neklesal, a i když bylo venku asi jen 8 stupňů, všechny knížky prochmatal a podepsal. Domů jel podle mě až za tmy... Zmrzlý na kost.
Článek pro UMPRUM Online připravil: Jaroslav Tvrdoň
Foto a video: Eda Babák
Petr Babák (1967)
Vystudoval UMPRUM v Ateliéru knižní grafiky a písma (pod vedením Jana Solpery) a je nepřehlédnutelnou osobností českého grafického designu. Je spoluautorem prvního uceleného městského vizuálního stylu a jeho studio Laboratoř rovněž navrhlo rozsáhlý vizuální styl pro Národní technickou knihovnu a řadu dalších kulturních institucí (Tranzitdisplay, AMU, NFA ad.). Je dlouholetým pedagogem UMPRUM a aktivním fotbalistou.
Jaroslav Tvrdoň (1976)
Vystudoval obor Teorie a dějiny moderního a současného umění na pražské UMPRUM. Od roku 2010 spoluřídí nakladatelství RUBATO a od roku 2020 se věnuje rovněž nakladatelství OFFICINA PRAGA. Publikuje eseje o knižním a grafickém designu, o literatuře a o výtvarném umění a taktéž se věnuje redakční a editorské práci a výuce dějin grafického designu a typografie. Je autorem knihy povídek Tam, nahoře (Dauphin, 2005), drobného Manuálu rybářského učně (Officina Praga, 2022) a knihy pro děti Rufus rybaří (Babobab, 2023, ilustroval David Dolenský). Právě mu vychází kniha zasvěcená knižnímu designu Bez slávy a fanfár: aneb převážně knižní úpravce Milan Kopřiva (RUBATO, 2024). Milovník fotbalu.
Eda Babák (2002)
Je fotografem a studentem Ateliéru fotografie II na UMPRUM. Výborný a rychlý fotbalista.
Pravdivé texty
Petra Babáka aneb
#Final_Touch
Každá kniha bude stejná a přesto originální. Říkáte si, že to není možné. Ale grafický designér a – proč si to konečně nepřiznat – umělec Petr Babák právě bojuje v Českých Budějovicích v Tiskárně Protisk proti automatizované a odlidštěné masové výrobě a zároveň proti exkluzivitě umění dostupného jen pro někoho. Kráčí tak ve stopách Williama Morrise a věnuje péči posledního doteku každé své jednotlivé knize Pravdivé texty, která vychází v nákladu čtyř sta kusů. Tužka v ruce, ruce od barvy, ohmatávání knihy řemeslníkem a umělcem. Vzniká tak malé umělecké dílo – na rozdíl od Morrise – tentokrát za lidovou cenu a do každé domácnosti. Demokratizace umění v praxi, řemeslo navrácené (alespoň na chvíli) do rukou designéra.
Kniha Pravdivé texty, jejímž editorem je Jaroslav Tvrdoň, představuje výbor z Babákovy slovesné (převážně časopisecké) tvorby za posledních bezmála pětadvacet let a setkáte se v ní s texty věnovanými jak knižnímu designu, tak betonovým plotům a tetování, s texty o vycházejících umělcích, ale i o těch, které bychom dnes nazvali starými mistry. Vše doplněno bohatým barevným obrazovým materiálem a rozhovory, které mají čtenářům naznačit, kdo to ten Petr Babák vlastně je a jak to myslí s designem a uměním.
Jaroslav T.: Tak vyřešeno. Hanka B. z Protisku říká: mám tu spreje, schnou okamžitě, nastříkáte na křídový papír, zamatláte prsty a jedete, jen pozor na barcode!
Petr B.: Jízda a paráda. To zní moc dobře. Uvidíme tu rychlost schnutí, ať stihnu alespoň jednu knížku...
Petr B.: Tvl, úplně vidím ty ruce na konci osahávací směny. To bude teprve artovej art! Ten nejartovatější! Těším a děkuju za spojení. Pusa
Jaroslav T.: Jo, dovětek: ideálně pěkné počasí a venku! Pac
Petr B.: Přesně. Snad to cvakne komplet. Venku by to osahávání bylo fajn. Osahávání na louce k jaru patří!
Petr B.: Jaroušku, bylo to včera krásný a celý to klaplo. Mám z toho radost a ten fajnl tač tomu dal kulky, jes! I když teda byla zima jako kráva a venku na rampě celý vodpoledne, popi_i. A čas tekl. Už jen podepsat těch 300 a 100 kusů bylo maso, časové maso a rampouchy všude kolem... ale je to!!! Vyrobil jsem ti jednoho černýho čerta, jen a jen pro tebe. Tam Sylva nepřečte čárovýho kóda ani za prase. Kousek jen a jen pro tebe. Moc ti za vše děkuju a seš pán, bez tebe by nebylo nic. Kiss / PS: Pošlu fota a čerta předám. Jen Eda dnes fotí GHMP a všechny věci kolem, tak to necháme chvilku vodležet, ale fota a spot – vše bude. Matroš máme krásnej!!!
Petr B.: Sím tě, po cestě jsem rovnou obvolával křest... tak jsem mluvil s Tomášem Hrůzou a v Artmapě by to 17. dubna šlo a budou prej poctěni, hehe. Představoval bych si to takto: já celou dobu mlčím, Jarouš mluví z patra, řekne vše podstatné i nepodstatné, Pospík přečte svůj text (už jsem s ním mluvil a jo a doplnil, že bychom tu knížku mohli spolu poch_at, taky fajn!!!), Borkovec křtí, už jsem s ním taky mluvil, byl sice na letišti, ale předběžně jo, a pošlu mu knihu, ať je v obraze. Borkovec křtí slovem. Domluvil jsem rovnou kapelu SAKO SAKO, kluci z ilustrace – Pepa, Štěpán, Jakub... dají dva fláky a je pokřtěno, hotovo dvacet. Taky jsem s nima mluvil a těší se. Co ty na to? Vše v Artmapě... Musím jen poladit pro všechny termín. Rád bych nějakej úterek podvečer. Tomáš už psal kdy může, Petr prej doplní. Ty umíš i nějaký úterý, že jo?
Jaroslav T.: Vše sedí perfektně, středu 17. 4. mohu! Superdík, že jste to dotáhli!
Petr B.: Na Sylvu to asi bude moc špinavý, samo vůbec, jel jsem na dietku, a vše krásně čitelný a jen takový dotyky. Vlastně překvapivě něžnej art na pánka. A to stejný a jiný je fajn, jsem si to moc neuměl představit, ale sedí. Výborně ty prsty vypadají na ořízce (což módička v designu, že jo, softvér, kterej ti vygeneruje obrázek, taky jsem si jednou dal pro NM), ale tady total autentik ořízka a hned, ve vteřině hotová, jes) i sem tam ve hřbetu. Navíc jsem občas zajel i dovnitř. Prostě otisk na některý stránce jako překvapení. Jen pár, ale nedalo mi to, hezkej moment, si teda myslím. Navíc to rychle schlo, takže toto sedělo nejvíc. Měl jsem strach, že to nebude schnout a budeme v haj_lu. Eda lítal a nosil knihy a do toho fotil. Velkej logistickej set.
Jaroslav T.: Krása! Takhle sem si to impro představoval. Prostě jedeš, koukáš, co to dělá. A pak bum: prsty v knize. Super.
Hanka B.: Včerejší ochmatávání proběhlo, myslím, dobře. Pan Babák měl v půl čtvrtý pravou ruku jak Antonín topič, ale na duchu neklesal, a i když bylo venku asi jen 8 stupňů, všechny knížky prochmatal a podepsal. Domů jel podle mě až za tmy... Zmrzlý na kost.
Článek pro UMPRUM Online připravil: Jaroslav Tvrdoň
Foto a video: Eda Babák
Petr Babák (1967)
Vystudoval UMPRUM v Ateliéru knižní grafiky a písma (pod vedením Jana Solpery) a je nepřehlédnutelnou osobností českého grafického designu. Je spoluautorem prvního uceleného městského vizuálního stylu a jeho studio Laboratoř rovněž navrhlo rozsáhlý vizuální styl pro Národní technickou knihovnu a řadu dalších kulturních institucí (Tranzitdisplay, AMU, NFA ad.). Je dlouholetým pedagogem UMPRUM a aktivním fotbalistou.
Jaroslav Tvrdoň (1976)
Vystudoval obor Teorie a dějiny moderního a současného umění na pražské UMPRUM. Od roku 2010 spoluřídí nakladatelství RUBATO a od roku 2020 se věnuje rovněž nakladatelství OFFICINA PRAGA. Publikuje eseje o knižním a grafickém designu, o literatuře a o výtvarném umění a taktéž se věnuje redakční a editorské práci a výuce dějin grafického designu a typografie. Je autorem knihy povídek Tam, nahoře (Dauphin, 2005), drobného Manuálu rybářského učně (Officina Praga, 2022) a knihy pro děti Rufus rybaří (Babobab, 2023, ilustroval David Dolenský). Právě mu vychází kniha zasvěcená knižnímu designu Bez slávy a fanfár: aneb převážně knižní úpravce Milan Kopřiva (RUBATO, 2024). Milovník fotbalu.
Eda Babák (2002)
Je fotografem a studentem Ateliéru fotografie II na UMPRUM. Výborný a rychlý fotbalista.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz