Zdeněk Němeček
a umění pohybu
V Galerii UM probíhá do konce července 2024 výstava Umění pohybu s podtitulem sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka, která je výsledkem spolupráce kurátorek Michaely Režové z Ateliéru animace a filmu a Veroniky Soukupové z Katedry teorie a dějin umění. Na počátku výstavy stál dlouhodobý umělecký výzkum Michaely Režové věnovaný animovanému dokumentu a osobnosti sochaře Zdeňka Němečka (1931–1989). Původní záměr vytvořit o umělci krátký dokument ale ztroskotal kvůli rozhodnutí Státního fondu kinematografie projekt nepodpořit z důvodu příslušnosti Němečka ke komunistické straně, což vypovídá o častém jednostranném pohledu na umělce a umělkyně tvořící pod minulým režimem.
Sesbíraný materiál se Michaela a producentka Kamila Dohnalová nakonec rozhodly představit formou výstavy, k jejíž realizaci přizvaly Veroniku Soukupovou. Ta je ve své disertaci věnované textilní výtvarnici Jaroslavě Vondráčkové postavena před analogickou situaci. Vondráčková byla podobně jako Němeček členkou Komunistické strany Československa po celou dobu trvání státního socialismu a právě tento „škraloup“ zapříčinil, že bylo jejich dílo nahlíženo skrz poplatnost režimu na úkor nesporné umělecké kvality. Problematický vztah naší společnosti k tzv. oficiálnímu umění kurátorky dokreslují úsměvnou příhodou, kdy Němečkova socha Poselství nedávno zmizela z pylonu před strahovským stadionem, aby ji pak autorky výstavy objevily na sociálních sítích v reklamě na odtahovou službu.
Cílem autorek výstavy vůbec není problematičnost sochařových politických postojů zamlčet, ale nechtějí ani docházet ke zkratkovitým závěrům. Umělcova osobnost otevírá řadu obecnějších otázek o vztahu mezi uměním, sportem a politickou ideologií.
Výstavní architekturu připravily Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková ze studia ruina.office. Dřevěnou konstrukci inspiroval vlastní Němečkův ateliér na Libeňském ostrově, kde nyní sídlí studio Olgoj Chorchoj a kde je dodnes umístěn sklad sochařových děl. Uvnitř konstrukce se v Galerii UM nachází pomyslný soukromý prostor umělcova ateliéru a na její vnější straně je skrze projekce připomínán veřejný aspekt jeho díla. Za grafickou podobou stojí Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, kteří k výstavě také připravili velmi zdařilou hravou publikaci.
Výstava ukazuje především drobnější skici a studie pro větší realizace ve veřejném prostoru, jež byly Němečkovi hlavním zdrojem obživy. Sochaře fascinovala figura v pohybu a četné přípravné modely ilustrují, s jakou intenzitou k tématu přistupoval a ohledával, jak se tělo během různých sportovních aktivit pohybuje a jak to přesvědčivě zachytit ve statickém médiu sochy. Často zkoumal ten a samý typ pohybu v různých jeho fázích, což je něco, co má velmi blízko k principům animovaného filmu. Michaela připravila pro expozici dvě projekce. První se skládá z posbíraných archivních záběrů, druhá pracuje se současným přesahem a ukazuje např. aktuální stav některých Němečkových soch ve veřejném prostoru nebo fragmenty animačních testů vzniklých pro původně zamýšlený film. Samotný proces rozpohybování soch skrze 3D miniatury může návštěvnictvo přímo ve výstavě prozkoumat.
Multimediální výstavu dotváří bohatý doprovodný program. V červnu se konala prezentace umělců a umělkyň, kteří ve své tvorbě pracují se sportovní tematikou. V rámci festivalu Otevřené ateliéry bylo možné navštívit zmíněný libeňský Němečkův ateliér, dále se promítal dokumentární film Haruny Honcoop Olympijský mezičas, jež se zaměřuje na zhoubný dopad olympijské mašinérie na města, která se zavázala hry hostit. V souvislosti se školním turnajem v kopané proběhla přednáška Marcela Fišera věnovaná fotbalu ve výtvarném umění a série minipřednášek spojených s fotbalem. Červnový program zakončil křest knihy Sochař pohybu Zdeněk Němeček, jejíž vydání zaštiťuje Český olympijský výbor.
17. července 2024 pak výstavou provede kurátorka Michaela Režová. Následující den spolu budou diskutovat fotograf Zdeněk Lhoták a filmová teoretička Magda Španihelová. 27. července se uskuteční komentovaná procházka kolem strahovského stadionu. Na stejném místě také o den později proběhne druhá projekce zmíněného Olympijského mezičasu s následnou diskuzí. Poslední červencový den výstavu zakončí dernisáž s komentovanou prohlídkou. Kompletní doprovodný program a další informace o výstavě najdete také na webové stránce umeni-pohybu.cz.
Poslední červencový den výstavu zakončí dernisáž s komentovanou prohlídkou. Kompletní doprovodný program a další informace o výstavě najdete také na webové stránce umeni-pohybu.cz.
Článek pro UMPRUM Online připravil Vít Novák.
Fotografie: Šimona Němečková
Zdeněk Němeček
a umění pohybu
V Galerii UM probíhá do konce července 2024 výstava Umění pohybu s podtitulem sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka, která je výsledkem spolupráce kurátorek Michaely Režové z Ateliéru animace a filmu a Veroniky Soukupové z Katedry teorie a dějin umění. Na počátku výstavy stál dlouhodobý umělecký výzkum Michaely Režové věnovaný animovanému dokumentu a osobnosti sochaře Zdeňka Němečka (1931–1989). Původní záměr vytvořit o umělci krátký dokument ale ztroskotal kvůli rozhodnutí Státního fondu kinematografie projekt nepodpořit z důvodu příslušnosti Němečka ke komunistické straně, což vypovídá o častém jednostranném pohledu na umělce a umělkyně tvořící pod minulým režimem.
Sesbíraný materiál se Michaela a producentka Kamila Dohnalová nakonec rozhodly představit formou výstavy, k jejíž realizaci přizvaly Veroniku Soukupovou. Ta je ve své disertaci věnované textilní výtvarnici Jaroslavě Vondráčkové postavena před analogickou situaci. Vondráčková byla podobně jako Němeček členkou Komunistické strany Československa po celou dobu trvání státního socialismu a právě tento „škraloup“ zapříčinil, že bylo jejich dílo nahlíženo skrz poplatnost režimu na úkor nesporné umělecké kvality. Problematický vztah naší společnosti k tzv. oficiálnímu umění kurátorky dokreslují úsměvnou příhodou, kdy Němečkova socha Poselství nedávno zmizela z pylonu před strahovským stadionem, aby ji pak autorky výstavy objevily na sociálních sítích v reklamě na odtahovou službu.
Cílem autorek výstavy vůbec není problematičnost sochařových politických postojů zamlčet, ale nechtějí ani docházet ke zkratkovitým závěrům. Umělcova osobnost otevírá řadu obecnějších otázek o vztahu mezi uměním, sportem a politickou ideologií.
Výstavní architekturu připravily Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková ze studia ruina.office. Dřevěnou konstrukci inspiroval vlastní Němečkův ateliér na Libeňském ostrově, kde nyní sídlí studio Olgoj Chorchoj a kde je dodnes umístěn sklad sochařových děl. Uvnitř konstrukce se v Galerii UM nachází pomyslný soukromý prostor umělcova ateliéru a na její vnější straně je skrze projekce připomínán veřejný aspekt jeho díla. Za grafickou podobou stojí Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, kteří k výstavě také připravili velmi zdařilou hravou publikaci.
Výstava ukazuje především drobnější skici a studie pro větší realizace ve veřejném prostoru, jež byly Němečkovi hlavním zdrojem obživy. Sochaře fascinovala figura v pohybu a četné přípravné modely ilustrují, s jakou intenzitou k tématu přistupoval a ohledával, jak se tělo během různých sportovních aktivit pohybuje a jak to přesvědčivě zachytit ve statickém médiu sochy. Často zkoumal ten a samý typ pohybu v různých jeho fázích, což je něco, co má velmi blízko k principům animovaného filmu. Michaela připravila pro expozici dvě projekce. První se skládá z posbíraných archivních záběrů, druhá pracuje se současným přesahem a ukazuje např. aktuální stav některých Němečkových soch ve veřejném prostoru nebo fragmenty animačních testů vzniklých pro původně zamýšlený film. Samotný proces rozpohybování soch skrze 3D miniatury může návštěvnictvo přímo ve výstavě prozkoumat.
Multimediální výstavu dotváří bohatý doprovodný program. V červnu se konala prezentace umělců a umělkyň, kteří ve své tvorbě pracují se sportovní tematikou. V rámci festivalu Otevřené ateliéry bylo možné navštívit zmíněný libeňský Němečkův ateliér, dále se promítal dokumentární film Haruny Honcoop Olympijský mezičas, jež se zaměřuje na zhoubný dopad olympijské mašinérie na města, která se zavázala hry hostit. V souvislosti se školním turnajem v kopané proběhla přednáška Marcela Fišera věnovaná fotbalu ve výtvarném umění a série minipřednášek spojených s fotbalem. Červnový program zakončil křest knihy Sochař pohybu Zdeněk Němeček, jejíž vydání zaštiťuje Český olympijský výbor.
17. července 2024 pak výstavou provede kurátorka Michaela Režová. Následující den spolu budou diskutovat fotograf Zdeněk Lhoták a filmová teoretička Magda Španihelová. 27. července se uskuteční komentovaná procházka kolem strahovského stadionu. Na stejném místě také o den později proběhne druhá projekce zmíněného Olympijského mezičasu s následnou diskuzí. Poslední červencový den výstavu zakončí dernisáž s komentovanou prohlídkou. Kompletní doprovodný program a další informace o výstavě najdete také na webové stránce umeni-pohybu.cz.
Poslední červencový den výstavu zakončí dernisáž s komentovanou prohlídkou. Kompletní doprovodný program a další informace o výstavě najdete také na webové stránce umeni-pohybu.cz.
Článek pro UMPRUM Online připravil Vít Novák.
Fotografie: Šimona Němečková
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz