Co leží mezi zamlženými hranicemi evropské designové praxe.
Úvod do výstavy Beyond (Design) Frontiers.
Co znamená v dnešní době design? Jaká jsou jeho poslání a východiska? V čem se liší napříč evropskými školami? A komu by měl sloužit? Na tyto a další otázky se snaží odpovědět výstava Beyond (Design) Frontiers v Galerii UM, která je otevřená do 4. února 2025. K výstavě je uspořádána komentovaná prohlídka v sobotu 1. února od 15:00 s její kurátorkou Agátou Hošnovou, studentkou magisterského programu Teorie a dějiny moderního a současného umění na UMPRUM.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Když jsem byla v červnu 2024 vyzvána ke kurátorství projektu, který by měl představovat tvůrčí průsečíky a rozdíly čtyř (předem vybraných) evropských uměleckých a průmyslových škol – pražské UMPRUM, barcelonské Elisava School of Design and Engineering, holandské Design Academy Eindhoven a švédské Konstfack – University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu – nevěděla jsem, kde začít. Ze své kurátorské praxe jsem zvyklá jak na přímé oslovování umělců a umělkyň k zapojení do výstavy, tak zveřejňování a šíření otevřených výzev s vytyčeným tématem. V případě této výstavy, která posléze dostala název Beyond (Design) Frontiers, což můžeme volně přeložit jako Za hranicemi designu, nedávala první možnost smysl, jelikož jsem nemohla dostatečně dobře znát tvůrce a tvůrkyně z jednotlivých institucí. Výstava tedy musela vzniknout na základě otevřené výzvy, i tak jsem ale stále neměla jasno, jak výzvu koncipovat a na koho ji cílit, aby dávala výstava s takto heterogenním, mezinárodním záběrem smysl. Pokud bylo záměrem výstavy poukázat na styčné body jednotlivých škol, nabízelo se vyzdvihnout především designové obory, jelikož ty se vyučují na všech těchto univerzitách. Koncepčně jsem pak musela přijít na téma, které by bylo dostatečně široké, abych obdržela co možná nejvíce přihlášek, ale zároveň nepostrádalo pevnou a produktivní myšlenkovou základnu.
¶ Společným motivem těchto akademií se nakonec stalo téma hranic, a to ve smyslu nacházení a rozmělňování mediálních, konceptuálních a kontextuálních omezení prostřednictvím kreativního a kritického uvažování. Toto téma jsem zvolila, protože se nad ním dá uvažovat jak konkrétně – jako o prostorových bariérách, geopolitických zábranách, funkčních limitech materiálů, či abstraktně – jako o vykonstruovaných dichotomiích, liminálních zónách či území rezistence, a mohlo tak vyjít vstříc širokému spektru přihlášek.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Původní znění otevřené výzvy samovolně vykrystalizovalo do heterogenního organismu, v němž jsem vypozorovala tři hlavní tendence odrážející některá ze stěžejních témat, která se v současné tvorbě promítají.
¶ Tíha ekologických problémů a nutnost nacházení udržitelných alternativ a materiálů nezatěžujících planetu představuje první tematický okruh. Tvůrci*kyně zde experimentují s využíváním mycelia, spekulují nad možnými budoucnostmi stavebních materiálů, komentují ale rovněž klimatické katastrofy způsobené lidskou činností, jako je tání ledovců či výsadba monokultur.
¶ Druhý okruh se z environmentálně motivovaných děl posouvá ke zkoumání společenského poslání designu, konkrétně k naslouchání marginalizovaným hlasům a zviditelňování umlčených příběhů. Vybraná díla tak znejisťují hranice sociálních konstruktů a principů exkluze, které udávají dominantní společenské skupiny. Hlas se zde symbolicky navrací například ženám a jejich zkušenostem v patriarchální společnosti, jiným než bílým rasám, seniorům či dětem se speciálními potřebami. V rovině konceptuální jsou tato díla motivována snahou o emancipační a dekolonizační tendence či společenský obrat v designu.
¶ Třetím pomyslným okruhem, který propojuje první dva, je uvědomění, že se mnoho z děl na výstavě Beyond (Design) Frontiers zabývá procesy ztráty, mizením či neviditelností – ať již je vnímáme ve spojitosti se společenskými nebo ekologickými tématy. Chtěla jsem tak dát prostor alespoň některým z těch, kterým se možná dnešní designová praxe nevěnuje dostatečně, a zároveň upozornit na to, že žijeme v environmentálně i společensky křehké atmosféře, kde je třeba ochraňovat vymírající živočišné i rostlinné druhy a snažit se nacházet alternativy nejen v designovém, ale i v holistickém každodenním přemýšlení, které přesahuje nás samotné.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Výstavu doprovázel i skupinový workshop pro umělce a umělkyně představené na výstavě. Experimentální workshop přímo v prostorách galerie, inspirovaný principy alternativní pedagogiky, spočíval ve snaze rozšířit uvažování o dílech představených na výstavě a přemýšlet nad různými limity a spekulativními situacemi, se kterými se mohou tyto projekty setkávat. V náhodně sestavených skupinách se studentstvo snažilo nacházet hlubší konexe mezi jednotlivými projekty na výstavě – docházelo tak k zasazení děl do širšího kontextu napříč různými disciplínami. Zapojení pracovali jak individuálně, se záběrem na své vlastní dílo, tak ve skupině, kdy skrze sérii otázek hledali průsečíky mezi jednotlivými projekty. Cílem bylo poukázat na skutečnost, že skrze společnou diskuzi, experimentální hru a nacházení alternativních scénářů je možné překlenout hranice mezi jednotlivými díly a najít nečekaná společná teritoria. Vzhledem k tomu, jak heterogenní se může tato výstava zdát, práce ve skupině pomohla k rozmělnění formálních i konceptuálních hranic mezi jednotlivými díly, a dopomohla zevrubnějšímu pochopení jejich kontextů a východisek.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
Agáta Hošnová je absolventkou bakalářského programu kurátorství na Goldsmiths College a magisterského programu arts management na King's College v Londýně. Momentálně pokračuje ve studiích na katedře Teorie a dějin umění na UMPRUM. Pracuje v Galerii hlavního města Prahy a působí jako nezávislá kurátorka. Zajímá se o možnosti kurátorské teorie a praxe, intermediální přesahy pohyblivého obrazu a umění od druhé poloviny 20. století do současnosti.
Beyond (Design) Frontiers
13. 12. 2024–4. 2. 2025
Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
Vystavující:
UMPRUM: Filip Frank, Karolína Kopřivová, Katarína Nábilková, Adam Kvaček
Design Academy Eindhoven: Marine Bosi, Poorvi Garag, Sophia Kukuwitakis, Alessio Pinton
Elisava: Louise Zanartu & Louis Boudart, Kaashvi Kothari, Monique Lemos, Eduardo Paso ViolaKonstfack: Sebastian Fältström, Hannah Klein, Olle Sahlqvist, Emma Stocklassa
Kurátorka: Agáta Hošnová
Fotografie: Apolena Typltová
Kurátorka Agáta Hošnová.
Foto: Apolena Typltová
Co leží mezi zamlženými hranicemi evropské designové praxe.
Úvod do výstavy Beyond (Design) Frontiers.
Co znamená v dnešní době design? Jaká jsou jeho poslání a východiska? V čem se liší napříč evropskými školami? A komu by měl sloužit? Na tyto a další otázky se snaží odpovědět výstava Beyond (Design) Frontiers v Galerii UM, která je otevřená do 4. února 2025. K výstavě je uspořádána komentovaná prohlídka v sobotu 1. února od 15:00 s její kurátorkou Agátou Hošnovou, studentkou magisterského programu Teorie a dějiny moderního a současného umění na UMPRUM.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Když jsem byla v červnu 2024 vyzvána ke kurátorství projektu, který by měl představovat tvůrčí průsečíky a rozdíly čtyř (předem vybraných) evropských uměleckých a průmyslových škol – pražské UMPRUM, barcelonské Elisava School of Design and Engineering, holandské Design Academy Eindhoven a švédské Konstfack – University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu – nevěděla jsem, kde začít. Ze své kurátorské praxe jsem zvyklá jak na přímé oslovování umělců a umělkyň k zapojení do výstavy, tak zveřejňování a šíření otevřených výzev s vytyčeným tématem. V případě této výstavy, která posléze dostala název Beyond (Design) Frontiers, což můžeme volně přeložit jako Za hranicemi designu, nedávala první možnost smysl, jelikož jsem nemohla dostatečně dobře znát tvůrce a tvůrkyně z jednotlivých institucí. Výstava tedy musela vzniknout na základě otevřené výzvy, i tak jsem ale stále neměla jasno, jak výzvu koncipovat a na koho ji cílit, aby dávala výstava s takto heterogenním, mezinárodním záběrem smysl. Pokud bylo záměrem výstavy poukázat na styčné body jednotlivých škol, nabízelo se vyzdvihnout především designové obory, jelikož ty se vyučují na všech těchto univerzitách. Koncepčně jsem pak musela přijít na téma, které by bylo dostatečně široké, abych obdržela co možná nejvíce přihlášek, ale zároveň nepostrádalo pevnou a produktivní myšlenkovou základnu.
¶ Společným motivem těchto akademií se nakonec stalo téma hranic, a to ve smyslu nacházení a rozmělňování mediálních, konceptuálních a kontextuálních omezení prostřednictvím kreativního a kritického uvažování. Toto téma jsem zvolila, protože se nad ním dá uvažovat jak konkrétně – jako o prostorových bariérách, geopolitických zábranách, funkčních limitech materiálů, či abstraktně – jako o vykonstruovaných dichotomiích, liminálních zónách či území rezistence, a mohlo tak vyjít vstříc širokému spektru přihlášek.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Původní znění otevřené výzvy samovolně vykrystalizovalo do heterogenního organismu, v němž jsem vypozorovala tři hlavní tendence odrážející některá ze stěžejních témat, která se v současné tvorbě promítají.
¶ Tíha ekologických problémů a nutnost nacházení udržitelných alternativ a materiálů nezatěžujících planetu představuje první tematický okruh. Tvůrci*kyně zde experimentují s využíváním mycelia, spekulují nad možnými budoucnostmi stavebních materiálů, komentují ale rovněž klimatické katastrofy způsobené lidskou činností, jako je tání ledovců či výsadba monokultur.
¶ Druhý okruh se z environmentálně motivovaných děl posouvá ke zkoumání společenského poslání designu, konkrétně k naslouchání marginalizovaným hlasům a zviditelňování umlčených příběhů. Vybraná díla tak znejisťují hranice sociálních konstruktů a principů exkluze, které udávají dominantní společenské skupiny. Hlas se zde symbolicky navrací například ženám a jejich zkušenostem v patriarchální společnosti, jiným než bílým rasám, seniorům či dětem se speciálními potřebami. V rovině konceptuální jsou tato díla motivována snahou o emancipační a dekolonizační tendence či společenský obrat v designu.
¶ Třetím pomyslným okruhem, který propojuje první dva, je uvědomění, že se mnoho z děl na výstavě Beyond (Design) Frontiers zabývá procesy ztráty, mizením či neviditelností – ať již je vnímáme ve spojitosti se společenskými nebo ekologickými tématy. Chtěla jsem tak dát prostor alespoň některým z těch, kterým se možná dnešní designová praxe nevěnuje dostatečně, a zároveň upozornit na to, že žijeme v environmentálně i společensky křehké atmosféře, kde je třeba ochraňovat vymírající živočišné i rostlinné druhy a snažit se nacházet alternativy nejen v designovém, ale i v holistickém každodenním přemýšlení, které přesahuje nás samotné.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
¶ Výstavu doprovázel i skupinový workshop pro umělce a umělkyně představené na výstavě. Experimentální workshop přímo v prostorách galerie, inspirovaný principy alternativní pedagogiky, spočíval ve snaze rozšířit uvažování o dílech představených na výstavě a přemýšlet nad různými limity a spekulativními situacemi, se kterými se mohou tyto projekty setkávat. V náhodně sestavených skupinách se studentstvo snažilo nacházet hlubší konexe mezi jednotlivými projekty na výstavě – docházelo tak k zasazení děl do širšího kontextu napříč různými disciplínami. Zapojení pracovali jak individuálně, se záběrem na své vlastní dílo, tak ve skupině, kdy skrze sérii otázek hledali průsečíky mezi jednotlivými projekty. Cílem bylo poukázat na skutečnost, že skrze společnou diskuzi, experimentální hru a nacházení alternativních scénářů je možné překlenout hranice mezi jednotlivými díly a najít nečekaná společná teritoria. Vzhledem k tomu, jak heterogenní se může tato výstava zdát, práce ve skupině pomohla k rozmělnění formálních i konceptuálních hranic mezi jednotlivými díly, a dopomohla zevrubnějšímu pochopení jejich kontextů a východisek.
Pohled do výstavy v Galerii UM.
Foto: Apolena Typltová
Agáta Hošnová je absolventkou bakalářského programu kurátorství na Goldsmiths College a magisterského programu arts management na King's College v Londýně. Momentálně pokračuje ve studiích na katedře Teorie a dějin umění na UMPRUM. Pracuje v Galerii hlavního města Prahy a působí jako nezávislá kurátorka. Zajímá se o možnosti kurátorské teorie a praxe, intermediální přesahy pohyblivého obrazu a umění od druhé poloviny 20. století do současnosti.
Kurátorka Agáta Hošnová.
Foto: Apolena Typltová
Beyond (Design) Frontiers
13. 12. 2024–4. 2. 2025
Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
Vystavující:
UMPRUM: Filip Frank, Karolína Kopřivová, Katarína Nábilková, Adam Kvaček
Design Academy Eindhoven: Marine Bosi, Poorvi Garag, Sophia Kukuwitakis, Alessio Pinton
Elisava: Louise Zanartu & Louis Boudart, Kaashvi Kothari, Monique Lemos, Eduardo Paso ViolaKonstfack: Sebastian Fältström, Hannah Klein, Olle Sahlqvist, Emma Stocklassa
Kurátorka: Agáta Hošnová
Fotografie: Apolena Typltová
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz