Johana Hnízdilová a…
Když vidím
p⋆a⋆d⋆a⋆t ⋆ h⋆v⋆ě⋆z⋆d⋆u,
něco si přeji
Ve své bakalářské práci reaguji na potřebu spirituality v dnešním racionalizovaném světě. Pocit křehkosti, ohrožení a zvyšující se pocit nedůvěry mě nutí přemýšlet, jak se před těmito vlivy bránit. Vytvořila jsem objekt, který neplní jen funkci estetickou, ale i ochrannou. Bude chránit místo, které je pro mne v životě nejdůležitější. Ochrannou moc do něj vnáším kombinováním motivů zvířat, rostlin a lidských postav, jež vypráví příběhy s mým domovem spojené. Inspiraci mi poskytl duch sudetské krajiny, samota a dny strávené u kamen. S vědomím, že přebírám prvek, který historicky nepochází z naší země nebo krajiny, se mi totem jako symbol celistvosti a sounáležitosti místní komunity s přírodou zdál vhodný. Zlé vlivy objekt odrazuje svou spletitostí a nejasností, stejně jako tomu bylo u starověkých ornamentů.
✶
Vzhledem ke složitosti mých prací si skici zpravidla vytvářím v řezu.
✶✶
Fotografie výsledného díla – objekt je velký asi 230 cm a skládá se ze sedmi rozložitelných dílů, které jsou navléknuté na kovové tyči.
✶✶✶
Ochrannou moc do svého totemu vnáším kombinováním motivů zvířat, rostlin a lidských postav v různých intuitivních propojeních tak, aby vytvářely kompaktní strukturu, která bude zlé vlivy odrazovat svou spletitostí.
✶✶✶✶
Každá z jednotlivých částí zobrazuje jedno z témat, která se vážou k mému domovu. Odspodu jsou to rodina a přátelé, voda a vodní živočichové, les a vlci, byliny, které maminka sbírá do čaje, a nakonec jeřábi popelaví, kteří nám v létě létají nad hlavou.
✶✶✶✶✶
Detail napojení dvou dílů na sebe. Snažila jsem se, aby přechod byl co nejméně znatelný.
✺
Tělo každého jednotlivého dílu jsem vytvořila vytočením základního tvaru na hrnčířském kruhu. Ten jsem následně prořezávala a přidávala na něj modelované motivy.
✺✺
Po několika dnech práce se základní točený tvar v modelované struktuře úplně ztratil.
✺✺✺
Každý motiv, který se na totemu objevuje, jsem si předem několikrát naskicovala.
✺✺✺✺
Glazování může být velmi zrádná záležitost. Proto jsem si vytvořila kolem třiceti malých vzorků, na kterých jsem pečlivě testovala všechny glazury, abych byla s výslednou barevností spokojená.
✺✺✺✺✺
Pomocí širší dřevěné tyče jsem neustále testovala, zda-li je každý díl rovný, aby bylo po výpalu možné jej navlíknout na kovovou konstrukci.
✺✺✺✺✺✺
Po dokončení dílu vždy následoval týden sušení, kdy jsem musela každý den pomalu odkrývat vrstvy igelitu a hadrů a retušovat praskliny, které při sušení vznikly.
⍣
Totem jsem přihlásila do Shiwan Cup’s 12th Annual International Youth Ceramic Arts Competition and Exhibition v Číně, kde jsem za něj obdržela Excellence Award.
⍣⍣
Díky finanční podpoře UMPRUM jsem se mohla na předávání cen do Číny dostavit i osobně.
⍣⍣⍣
Shiwan Cup’s 12th Annual International Youth Ceramic Arts Competition and Exhibition.
❋
Johana Hnízdilová (*1999) je keramička a designérka působící v Praze. V rámci studia prvního ročníku magistra v Ateliéru keramiky a porcelánu na UMPRUM se jí podařilo vycestovat na studijní stáž do Vancouveru, kde v současné době studuje Visual Arts na Emily Carr University. Během bakalářského studia absolvovala stáž v Jižní Koreji, která zásadně ovlivnila její přístup k tvorbě, zejména v oblasti ornamentu a symboliky. V centru zájmu Johany Hnízdilové stojí způsoby, jakými se v současné době projevuje spiritualita. Navrací se k prastaré víře v ochrannou moc amuletů, ornamentu, chrličů a dalších objektů, kterými se lidé běžně obklopovali. Pracuje s významem průpletů a složitých uzlů ve starověkém ornamentu, jejichž hromadění mělo za úkol nabít posvátný prostor magickou mocí. Její složité a propracované objekty mají za cíl zmást oči diváků, případně i zlých démonů.
❋❋
Johana je spoluzakladatelkou a lektorkou v keramické dílně Hlinotéka, která funguje jako laboratoř nápadů, studio pro práci rezidentů, makerspace, showroom produktů a vzdělávací centrum s lekcemi keramických technik. Mezi její významné projekty patří série "My Name is Dragon", kterou jste mohli vidět v Galerii NIKA na jaře roku 2024 nebo později téhož roku v galerii MeetFactory v rámci výstavy Boundaries of Ambiguity. V roce 2024 získala za svou bakalářskou práci Excellence Award na International Ceramics Exhibition v Číně.
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz