Pavla Nečásková
a…
Transformation
of
Type Design
Transformation of Type Design – katalog, který mapuje, jak přenést živost knihtiskem tištěných písem do digitálního prostředí bez kopírování klišé tiskových nedokonalostí.
█
Důvodem vytvoření tohoto projektu bylo zaměření se na specifickou problematiku v designu písma a otevřít tak několik otázek, kterým se sama věnuji – přeložení živosti tištěných materiálů do digitálního světa a co znamená současnost v designu písem, téma, které chci určitě ještě dále prozkoumat.
█
Obálka pseudo-vědeckého deníku s diagramem všech vzniklých skic písem a jak se navzájem ovlivňovaly.
Foto: Barbora Žentelová
█
Podobnou problematikou, kterou řeší tento projekt, jsem se zabývala už dříve, konkrétně u písem Input 1.0 a Input 2.0. Ve své bakalářské práci jsem ale chtěla přístup k organickým písmům obrátit a rozšířit o další praktické otázky a kontexty.
Zdroj: tištěný vzorník písem Input 1.0 & Input 2.0
█
Proces celé práce byl spíše nesouvislý a spontánní, šlo o snahu propojit několik různých myšlenkových proudů do jednoho celku, bez jasně daného cíle. Velkým pomocníkem mi byly moje nástěnky na Areně, která je mým hlavním nástrojem pro sběr inspirace.
█
Výchozím bodem a inspirací pro moji práci byla kniha Freda Smeijerse Protirazník: Tvorba písma v 16. století a dnes (Counterpunch: Making Type in the Sixteenth Century, Designing Typefaces Now).
█
Jedním z dalších témat mé práce je mimo jiné čitelnost. Inspirací mi bylo písmo z knihy Kompaktní typografie, které v roce 1879 navrhli Louis Émile Javal a Charles Dreyfuss. Bylo určeno pro velmi malé velikosti textu a zaujalo mě tím, že narušovalo rytmus čtení, ale přesto zůstávalo dobře čitelné. Na tuto myšlenku v roce 2002 navázal Thomas Huot-Marchand s písmem Minuscule.
Reference 1: Internet Archive, Physiologie de la lecture et de l'écriture
Reference 2: https://www.205.tf/minuscule, https://vimeo.com/400927724
█
Při zkoumání dalších písem, která zajímavě narušují rytmus, mě zaujala technika W. A. Dwigginse. V návrhu svého nikdy nedokončeného písma, pracovně nazývaného M-formula, využil zkušenosti z vyřezávání dřevěných marionet. Pomocí ostrých úhlů napodoboval křivky u malých velikostí písma, aby reagoval na vliv vzdálenosti na vnímání. Upřednostňoval při tom jednotný tvar písma, silné serifové zakončení a vyšší střední výšku písma.
█
Prolínající se otázka, co dnes znamená současnost v typografii a designu písma, vedla ke stanovení několika subjektivních východisek, která uvádějí publikaci a sloužila jako vodítko při navrhování. (Texty jsou psané v angličtině)
█
Ještě předtím, než jsem měla jasnější představu o finální podobě písem, jsem se chtěla věnovat zkoumání analogových cest. Cílem této cesty bylo vytipovat klíčové oblasti jednotlivých liter v jejich původních velikostech. Gelové pero na pauzáku.
█
Sekce analogových a digitalizovaných analogových experimentů v katalogu.
Foto: Barbora Žentelová
█
Fáze finalizace, výběr vhodného barevného schéma pro jednotlivé sekce:
žlutá – rozdělovač sekcí
růžová – digitalizované analogové skici
šedá – analogové skici
krémová – text + obraz
bílá – deníkové vstupy + skici písem
█
Soubor prezentovaných autorských písem v katalogu.
█
Vzorníkové stránky prezentující proces designu. Každé písmo doprovází moje textové vstupy, které běží podél hlavy publikace, buď ve formě analýz pracovních postupů, nebo osobních impulzů a úvah.
Foto: Barbora Žentelová
█
Cílem práce bylo zaznamenat proces experimentování, pozorování, učení, úspěchů i slepých uliček v oblasti tvorby písma. Vznikla tak kompilace aplikovaných nápadů a přístupů.
Foto: Barbora Žentelová
Pavla Nečásková
Jsem grafická designérka a typografka, na UMPRUM studuji magisterský program v Ateliéru tvorby písma a typografie. Studovala jsem také grafický design na GD2 (FUD UJEP Ústí nad Labem), UdK Berlin a KASK & Conservatorium (Gent, Belgie).
V ateliéru jsem vytvořila několik autorských abeced, které se přirozeně zaměřují na experiment a posouvání vlastních hranic v designu písma – což je směr, který odpovídá i mé bakalářské práci. Ve vlastní tvorbě a profesním životě mě nejvíce baví detailní práce s typografií v kontrastu se spontánností a přímočarostí v grafickém designu. V oboru mám ráda cokoliv materiálního, zkoumání překladu materiality do digitálního prostředí.
V ateliéru jsem vytvořila několik autorských abeced, které se přirozeně zaměřují na experiment a posouvání vlastních hranic v designu písma – což je směr, který odpovídá i mé bakalářské práci. Ve vlastní tvorbě a profesním životě mě nejvíce baví detailní práce s typografií v kontrastu se spontánností a přímočarostí v grafickém designu. V oboru mám ráda cokoliv materiálního, zkoumání překladu materiality do digitálního prostředí.
Pavla Nečásková
a…
Transformation
of
Type Design
Transformation of Type Design – katalog, který mapuje, jak přenést živost knihtiskem tištěných písem do digitálního prostředí bez kopírování klišé tiskových nedokonalostí.
█
Důvodem vytvoření tohoto projektu bylo zaměření se na specifickou problematiku v designu písma a otevřít tak několik otázek, kterým se sama věnuji – přeložení živosti tištěných materiálů do digitálního světa a co znamená současnost v designu písem, téma, které chci určitě ještě dále prozkoumat.
█
Obálka pseudo-vědeckého deníku s diagramem všech vzniklých skic písem a jak se navzájem ovlivňovaly.
Foto: Barbora Žentelová
█
Podobnou problematikou, kterou řeší tento projekt, jsem se zabývala už dříve, konkrétně u písem Input 1.0 a Input 2.0. Ve své bakalářské práci jsem ale chtěla přístup k organickým písmům obrátit a rozšířit o další praktické otázky a kontexty.
Zdroj: tištěný vzorník písem Input 1.0 & Input 2.0
█
Proces celé práce byl spíše nesouvislý a spontánní, šlo o snahu propojit několik různých myšlenkových proudů do jednoho celku, bez jasně daného cíle. Velkým pomocníkem mi byly moje nástěnky na Areně, která je mým hlavním nástrojem pro sběr inspirace.
█
Výchozím bodem a inspirací pro moji práci byla kniha Freda Smeijerse Protirazník: Tvorba písma v 16. století a dnes (Counterpunch: Making Type in the Sixteenth Century, Designing Typefaces Now).
█
Jedním z dalších témat mé práce je mimo jiné čitelnost. Inspirací mi bylo písmo z knihy Kompaktní typografie, které v roce 1879 navrhli Louis Émile Javal a Charles Dreyfuss. Bylo určeno pro velmi malé velikosti textu a zaujalo mě tím, že narušovalo rytmus čtení, ale přesto zůstávalo dobře čitelné. Na tuto myšlenku v roce 2002 navázal Thomas Huot-Marchand s písmem Minuscule.
Reference 1: Internet Archive, Physiologie de la lecture et de l'écriture
Reference 2: https://www.205.tf/minuscule, https://vimeo.com/400927724
█
Při zkoumání dalších písem, která zajímavě narušují rytmus, mě zaujala technika W. A. Dwigginse. V návrhu svého nikdy nedokončeného písma, pracovně nazývaného M-formula, využil zkušenosti z vyřezávání dřevěných marionet. Pomocí ostrých úhlů napodoboval křivky u malých velikostí písma, aby reagoval na vliv vzdálenosti na vnímání. Upřednostňoval při tom jednotný tvar písma, silné serifové zakončení a vyšší střední výšku písma.
█
Prolínající se otázka, co dnes znamená současnost v typografii a designu písma, vedla ke stanovení několika subjektivních východisek, která uvádějí publikaci a sloužila jako vodítko při navrhování. (Texty jsou psané v angličtině)
█
Ještě předtím, než jsem měla jasnější představu o finální podobě písem, jsem se chtěla věnovat zkoumání analogových cest. Cílem této cesty bylo vytipovat klíčové oblasti jednotlivých liter v jejich původních velikostech. Gelové pero na pauzáku.
█
Sekce analogových a digitalizovaných analogových experimentů v katalogu.
Foto: Barbora Žentelová
█
Fáze finalizace, výběr vhodného barevného schéma pro jednotlivé sekce:
žlutá – rozdělovač sekcí
růžová – digitalizované analogové skici
šedá – analogové skici
krémová – text + obraz
bílá – deníkové vstupy + skici písem
█
Soubor prezentovaných autorských písem v katalogu.
█
Vzorníkové stránky prezentující proces designu. Každé písmo doprovází moje textové vstupy, které běží podél hlavy publikace, buď ve formě analýz pracovních postupů, nebo osobních impulzů a úvah.
Foto: Barbora Žentelová
█
Cílem práce bylo zaznamenat proces experimentování, pozorování, učení, úspěchů i slepých uliček v oblasti tvorby písma. Vznikla tak kompilace aplikovaných nápadů a přístupů.
Foto: Barbora Žentelová
Pavla Nečásková
Jsem grafická designérka a typografka, na UMPRUM studuji magisterský program v Ateliéru tvorby písma a typografie. Studovala jsem také grafický design na GD2 (FUD UJEP Ústí nad Labem), UdK Berlin a KASK & Conservatorium (Gent, Belgie).
V ateliéru jsem vytvořila několik autorských abeced, které se přirozeně zaměřují na experiment a posouvání vlastních hranic v designu písma – což je směr, který odpovídá i mé bakalářské práci. Ve vlastní tvorbě a profesním životě mě nejvíce baví detailní práce s typografií v kontrastu se spontánností a přímočarostí v grafickém designu. V oboru mám ráda cokoliv materiálního, zkoumání překladu materiality do digitálního prostředí.
V ateliéru jsem vytvořila několik autorských abeced, které se přirozeně zaměřují na experiment a posouvání vlastních hranic v designu písma – což je směr, který odpovídá i mé bakalářské práci. Ve vlastní tvorbě a profesním životě mě nejvíce baví detailní práce s typografií v kontrastu se spontánností a přímočarostí v grafickém designu. V oboru mám ráda cokoliv materiálního, zkoumání překladu materiality do digitálního prostředí.
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz