Grafický design starý sto let je aktuální dodnes. Výstava abcd v galerii UM ukazuje knihu jako umělecký a sběratelský objekt
Grafický design, typografie a tiskoviny nás obklopují neustále, navzdory jejich všudypřítomnosti jim ale málokdy věnujeme vědomou pozornost. Hlučný vizuální smog nám znesnadňuje ocenit krásu nadčasového modernistického designu. Minimalistická výstava abcd s podtitulem Česká funkcionalistická typografie ze sbírky Karla Císaře a studie k reliéfům 2016/2017 Floriana Pumhösla nahlíží na knihy jako na umělecké objekty a sběratelské kousky, které komunikují s díly současného umění na stěnách galerie. Výstava byla zahájena 26. října 2023 a v Galerii UM bude k vidění do 2. prosince 2023, od pondělí do soboty od 10 do 18 hodin. Vstup je zdarma.
Profesor Karel Císař, kurátor výstavy, působí na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM, a tímto projektem chtěl oslavit nadčasovost oborů, kterým se studenti a studentky užitého umění na UMPRUM dlouhodobě věnují. Karel Císař je dlouhodobým sběratelem funkcionalistické a surrealistické typografie a zde vybraná selekce je pouze zlomkem jeho kompletní sbírky. Sběratelství pro něj znamená i sladkou „neužitečnost” a osvobozující rozkoš z kvalitního designu, který je zde představen.
Přestože výstava tentokrát neprezentuje díla současných studujících či čerstvých absolventů a absolventek, ale soustřeďuje se na kurátorský výběr z osobní sbírky Karla Císaře, většina z vystavených děl srozumitelně ilustruje tendence tzv. funkcionalistické typografie. Tento estetický směr, charakteristický pro avantgardní knižní produkci na území střední Evropy, vznikl na konci 20. let 20. století, a Karel Císař jej popisuje následovně:
„Většina funkcionalistických knižních obálek odpovídá charakteristice, jak ji publikoval Karel Teige v první stati o nové typografii „Moderní typo” z roku 1927: rozcházejí se s tradicí, volí jednoduché a čitelné typy písma, vystihují specifický účel tiskoviny, vyvažují plochu podle optických zákonů, využívají nové technické objevy a jsou výsledkem spolupráce „projektanta-grafika” s dalšími odborníky.”
Knihy jsou zde představeny jako interdisciplinární objekty s estetickou, haptickou i intelektuální hodnotou, jejichž obálka vykresluje tehdejší modernistická pnutí ve vizuální kultuře meziválečné avantgardy. Mnohé z těchto knih vznikly v dílnách dnes již kanonizovaných postav užitého umění a pedagogického prostředí té doby: na výstavě abcd je k vidění například několik knih od Ladislava Sutnara či Zdeňka Rossmanna. Před emigrací do Spojených států amerických Ladislav Sutnar sám vyučoval na UMPRUM a dnes je po něm pojmenována Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Zdeněk Rossmann působil v brněnském avantgardním hnutí Devětsil či na Škole uměleckých řemesel v Bratislavě a Brně. Mezi díla, která můžeme vidět na výstavě, a jsou dosud považována za zlomová, můžeme zařadit například publikaci Civilisovaná žena, Písmo a fotografie v reklamě či Nejmenší dům. Tyto knihy představují důležité komentáře k širšímu společenskému dění té doby – ať již se jedná o emancipaci žen, rozvoj reklamy či otázky sociálního bydlení. Spíše než na tehdejší společenský či politický rozměr se výstava abcd vědomě obrací k estetickému a formalistickému potěšení z nadčasového modernistického designu vybraných artefaktů.
Grafický design slučuje různá řemeslná odvětví – práci s fotografií, typografií, montáží, knihvazbou a psaným slovem – a umožňuje rozšiřující interpretace skrze jiné umělecké formy, jak zde vidíme v práci Floriana Pumhösla. Umělec abstrahuje vizuální jazyk vystavených knih – hraje si s načrtlými formami a přenáší je do reliéfních objektů. Pumhöslova díla jsou charakteristická rýhami v sádrovém materiálu s barevným pigmentem, který volně stéká a vytváří minimalistickou barevnou stopu. Podobně jako avantgardní typografové pracuje i Pumhösl se systémy mřížek a dynamikou pohybu stékající barvy či oka při „čtení” objektu. Horizontálně vystavené knihy a vertikálně zavěšené reliéfy vytvářejí koláž různých typů umění a sdílejí důraz na elementární tvary, minimalistický monochrom, možnost vzájemné interpretace a uvědomělou práci s prázdnými prostory.
Ve výstavní síni UMPRUM vznikl jedinečný projekt, který široké veřejnosti přibližuje principy funkcionalistické typografie, jejíž pozůstalost je aktuální i o sto let později. Výstava poukazuje na možnosti propojení volného a užitého umění, představuje škálu zájmů komunity UMPRUM a sběratelství jako pilíř vzpomínek vizuální kultury. Kniha zde působí jako hmotný umělecký artefakt, který bychom si měli i v dnešní době digitálních tiskovin hýčkat, a nezapomínat ani na knižní svědectví o dobovém vkusu a společnosti.
Článek pro UMPRUM Online napsala Agáta Hošnová.
Fotografie z výstavy v Galerii UM poskytl Martin Polák.
Karel Císař (*1972) žije a pracuje v Praze. Vystudoval filozofii na Univerzitě Karlově (Ph.D., 2006) a na Ženevské univerzitě (Diplôme d'études supérieures, 2001). Od roku 2022 je profesorem teorie a dějin moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Knižně vydal soubory esejů Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění (2014) a Signatury všech věcí. Poznámky k teorii moderního a současného umění (2021). Za první z nich byl nominován na Cenu F. X. Šaldy za vynikající výkon v oblasti umělecké kritiky za rok 2014. V témže roce byl oceněn pracovním grantem Ceny Igora Zabela za kulturu a teorii. Kurátorsky připravil například výstavy „Vzpomínky na budoucnost“ (Galerie Václava Špály, 2009), „Obrazy a předobrazy“ (Galerie hlavního města Prahy, 2013), „Sam Lewitt Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok" (Dům umění města Brna, 2017) a „Lucy McKenzie & Atelier E.B“ (Galerie Meyer Kainer, Vídeň, 2022).
Agáta Hošnová (*1997) je absolventkou bakalářského programu kurátorství na Goldsmiths College a magisterského programu arts management na King's College v Londýně. Momentálně pokračuje ve studiích na Katedře teorie a dějin umění na UMPRUM a pracuje jako ko-kurátorka Galerie NIKA. V minulosti působila jako šéfredaktorka časopisu The Art Columnist. Zajímá se o možnosti kurátorské teorie a praxe, intermediální přesahy pohyblivého a fotografického obrazu a umění od druhé poloviny 20. století do současnosti..
Grafický design starý sto let je aktuální dodnes. Výstava abcd v galerii UM ukazuje knihu jako umělecký a sběratelský objekt
Grafický design, typografie a tiskoviny nás obklopují neustále, navzdory jejich všudypřítomnosti jim ale málokdy věnujeme vědomou pozornost. Hlučný vizuální smog nám znesnadňuje ocenit krásu nadčasového modernistického designu. Minimalistická výstava abcd s podtitulem Česká funkcionalistická typografie ze sbírky Karla Císaře a studie k reliéfům 2016/2017 Floriana Pumhösla nahlíží na knihy jako na umělecké objekty a sběratelské kousky, které komunikují s díly současného umění na stěnách galerie. Výstava byla zahájena 26. října 2023 a v Galerii UM bude k vidění do 2. prosince 2023, od pondělí do soboty od 10 do 18 hodin. Vstup je zdarma.
Profesor Karel Císař, kurátor výstavy, působí na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM, a tímto projektem chtěl oslavit nadčasovost oborů, kterým se studenti a studentky užitého umění na UMPRUM dlouhodobě věnují. Karel Císař je dlouhodobým sběratelem funkcionalistické a surrealistické typografie a zde vybraná selekce je pouze zlomkem jeho kompletní sbírky. Sběratelství pro něj znamená i sladkou „neužitečnost” a osvobozující rozkoš z kvalitního designu, který je zde představen.
Přestože výstava tentokrát neprezentuje díla současných studujících či čerstvých absolventů a absolventek, ale soustřeďuje se na kurátorský výběr z osobní sbírky Karla Císaře, většina z vystavených děl srozumitelně ilustruje tendence tzv. funkcionalistické typografie. Tento estetický směr, charakteristický pro avantgardní knižní produkci na území střední Evropy, vznikl na konci 20. let 20. století, a Karel Císař jej popisuje následovně:
„Většina funkcionalistických knižních obálek odpovídá charakteristice, jak ji publikoval Karel Teige v první stati o nové typografii „Moderní typo” z roku 1927: rozcházejí se s tradicí, volí jednoduché a čitelné typy písma, vystihují specifický účel tiskoviny, vyvažují plochu podle optických zákonů, využívají nové technické objevy a jsou výsledkem spolupráce „projektanta-grafika” s dalšími odborníky.”
Knihy jsou zde představeny jako interdisciplinární objekty s estetickou, haptickou i intelektuální hodnotou, jejichž obálka vykresluje tehdejší modernistická pnutí ve vizuální kultuře meziválečné avantgardy. Mnohé z těchto knih vznikly v dílnách dnes již kanonizovaných postav užitého umění a pedagogického prostředí té doby: na výstavě abcd je k vidění například několik knih od Ladislava Sutnara či Zdeňka Rossmanna. Před emigrací do Spojených států amerických Ladislav Sutnar sám vyučoval na UMPRUM a dnes je po něm pojmenována Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Zdeněk Rossmann působil v brněnském avantgardním hnutí Devětsil či na Škole uměleckých řemesel v Bratislavě a Brně. Mezi díla, která můžeme vidět na výstavě, a jsou dosud považována za zlomová, můžeme zařadit například publikaci Civilisovaná žena, Písmo a fotografie v reklamě či Nejmenší dům. Tyto knihy představují důležité komentáře k širšímu společenskému dění té doby – ať již se jedná o emancipaci žen, rozvoj reklamy či otázky sociálního bydlení. Spíše než na tehdejší společenský či politický rozměr se výstava abcd vědomě obrací k estetickému a formalistickému potěšení z nadčasového modernistického designu vybraných artefaktů.
Grafický design slučuje různá řemeslná odvětví – práci s fotografií, typografií, montáží, knihvazbou a psaným slovem – a umožňuje rozšiřující interpretace skrze jiné umělecké formy, jak zde vidíme v práci Floriana Pumhösla. Umělec abstrahuje vizuální jazyk vystavených knih – hraje si s načrtlými formami a přenáší je do reliéfních objektů. Pumhöslova díla jsou charakteristická rýhami v sádrovém materiálu s barevným pigmentem, který volně stéká a vytváří minimalistickou barevnou stopu. Podobně jako avantgardní typografové pracuje i Pumhösl se systémy mřížek a dynamikou pohybu stékající barvy či oka při „čtení” objektu. Horizontálně vystavené knihy a vertikálně zavěšené reliéfy vytvářejí koláž různých typů umění a sdílejí důraz na elementární tvary, minimalistický monochrom, možnost vzájemné interpretace a uvědomělou práci s prázdnými prostory.
Ve výstavní síni UMPRUM vznikl jedinečný projekt, který široké veřejnosti přibližuje principy funkcionalistické typografie, jejíž pozůstalost je aktuální i o sto let později. Výstava poukazuje na možnosti propojení volného a užitého umění, představuje škálu zájmů komunity UMPRUM a sběratelství jako pilíř vzpomínek vizuální kultury. Kniha zde působí jako hmotný umělecký artefakt, který bychom si měli i v dnešní době digitálních tiskovin hýčkat, a nezapomínat ani na knižní svědectví o dobovém vkusu a společnosti.
Článek pro UMPRUM Online napsala Agáta Hošnová.
Fotografie z výstavy v Galerii UM poskytl Martin Polák.
Karel Císař (*1972) žije a pracuje v Praze. Vystudoval filozofii na Univerzitě Karlově (Ph.D., 2006) a na Ženevské univerzitě (Diplôme d'études supérieures, 2001). Od roku 2022 je profesorem teorie a dějin moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Knižně vydal soubory esejů Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění (2014) a Signatury všech věcí. Poznámky k teorii moderního a současného umění (2021). Za první z nich byl nominován na Cenu F. X. Šaldy za vynikající výkon v oblasti umělecké kritiky za rok 2014. V témže roce byl oceněn pracovním grantem Ceny Igora Zabela za kulturu a teorii. Kurátorsky připravil například výstavy „Vzpomínky na budoucnost“ (Galerie Václava Špály, 2009), „Obrazy a předobrazy“ (Galerie hlavního města Prahy, 2013), „Sam Lewitt Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok" (Dům umění města Brna, 2017) a „Lucy McKenzie & Atelier E.B“ (Galerie Meyer Kainer, Vídeň, 2022).
Agáta Hošnová (*1997) je absolventkou bakalářského programu kurátorství na Goldsmiths College a magisterského programu arts management na King's College v Londýně. Momentálně pokračuje ve studiích na Katedře teorie a dějin umění na UMPRUM a pracuje jako ko-kurátorka Galerie NIKA. V minulosti působila jako šéfredaktorka časopisu The Art Columnist. Zajímá se o možnosti kurátorské teorie a praxe, intermediální přesahy pohyblivého a fotografického obrazu a umění od druhé poloviny 20. století do současnosti..
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz