Anna Formánková a…
Nebe jako domov
Zadáním klauzurní práce v Ateliéru textilu bylo téma “Bezpečného prostoru” – to navazovalo na semestrální zadání “Textil v architektuře”. Okno považuji za hlavní architektonický prvek v každém interiéru, ne vždy je však žádoucí nechat okolní svět nahlížet do našeho soukromí a okrádat se tak o pocit bezpečí. Pokud však okno zakryjeme záclonou, připravíme se o kontakt s exteriérem, zejména s počasím a oblohou. Odtud se zrodil nápad přenést exteriér skrze záclony do interiéru.
Ve své práci využívám měnící se záclony jako prostředníky umožňující kontakt s oblohou a zároveň poskytující pocit bezpečí a soukromí. Podle studií má kontakt s oblohou a počasím potenciál ovlivnit náladu a pozitivně působit na duševní zdraví. Kolekce záclon má schopnost měnit svůj vzhled a přizpůsobit se podmínkám venkovního prostředí. Proměnlivosti jsem dosáhla využitím speciálních pigmentů reagujících na UV záření a jejich aplikací na látku pomocí sítotisku. Grafickými návrhy potisků jsem chtěla upozornit na změnu klimatu a životního prostředí. Názvy dezénu se inspirují druhy mraků a odkazují na ty, jejichž výskyt se může vlivem klimatických změn rapidně snížit nebo dokonce mohou vymizet úplně. Kolekce je tedy věnovaná ohroženým druhům mraků.
Celý proces začal zkouškami pigmentů. Vybrat správnou bázi pro sítotisk, vyzkoušet poměry pigmentů, zvolit správný materiál k potisku – těmito úkoly jsem se zabývala velkou část semestru.
V průběhu semestru jsem zkoumala barvy pigmentů a jejich kombinace – vytvořila jsem tak barevnou škálu, ve které jsem tvořila finální dezény.
Každý z dezénů je tvořen několika síty, skrze které jsem tiskla pigmenty na záclony. Dezény byly vytvořeny tak, aby vznikl co nejmenší počet sít a výroba díky tomu byla co nejšetrnější.
Proces samotného potisku byl náročnější než jsem původně čekala. Pigmenty jsou bez působení UV záření bílé, a proto bylo velmi těžké kontrolovat tisk dezénu. Výsledek jsem poprvé viděla až po dokončení tisku na venkovním slunci.
Ráda bych touto prací upozornila na jeden z hlavních faktorů, které mraky ohrožují – zvýšené množství oxidu uhličitého v atmosféře. Tento skleníkový plyn je viníkem globálního oteplování a může ovlivnit i fyzikální vlastnosti atmosféry, to může vést ke změnám ve formování a stabilitě mraků.
Dezén s názvem Cumulus_01 je inspirován typem mraku cumulus, ten je momentálně neohroženějším druhem mraků. Jeho stylizovaná grafická podoba je rozmístěna po celé ploše záclon v podobě několika barev.
Cumulus je typem bílých a nafoukaných mraků s dobře definovanými hranicemi, které jsou charakteristické pro letní dny.
Druhým dezénem je Nimbostratus_01. Pestřejší tóny barev a nahuštěnější dezén záclony jsou inspirovány typem mraku nimbostratus
Nimbostratus je typem hustých a tmavých mraků, které přinášejí dlouhotrvající srážky, jako je déšť nebo sníh.
Posledním realizovaným dezénem je Cirrus_01 – cirrus je typem jemných a vysokých mraků ve tvaru vláken nebo pramenů, často viditelných ve vysokých vrstvách atmosféry.
Tento dezén je tvořen rastrovanými stylizacemi mraků a působí jemně jako oblaka, kterými je inspirován.
Všechny vzory byly vytvořeny tak, aby při oblačném a zataženém počasí byla na závěsech stále vidět alespoň část potisku. Kombinace stálých a UV pigmentů tak vytváří vzor, jehož vzhled se neustále mění a přenáší tak proměnlivost přírody do interiéru.
Jsem studentkou magisterského programu v Ateliéru textilu. Na UMPRUM jsem měla možnost se setkat s inspirativními osobnostmi, účastnit se zahraničních výstav a nahlédnout do různých výrobních procesů. Pod vedením Jitky Škopové jsem si osvojila nejen textilní techniky od výšivky přes pletení či tkaní, ale i práci s tradičními českými přírodninami nebo celulózou. Během studia jsem se naučila respektovat tradiční řemesla, ale také zkoumat inovativní materiály a design. Ve své práci ráda studuji textilní tvorbu v neobvyklých rovinách a využitích, kombinuji techniky a aplikuji je v nevšedních formách. Radost mi dělá hledat využití pro odpadní materiály a jako ryba ve vodě se cítím v manufakturách a podnicích, kde můžu objevovat jak tradiční výrobní postupy, tak se kochat inovacemi.
instagram: @form_ani
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz