Výstava klauzurních a semestrálních prací Artsemestr se letos poprvé konala mimo prostory hlavní budovy UMPRUM, a to konkrétně v hale 13 Pražské tržnice. Hlavním důvodem pro tuto změnu prostředí byla příprava na otevření nové technologické budovy školy v Mikulandské ulici a s ní spojená chystaná rekonstrukce budovy staré na náměstí Jana Palacha.
Velkorysý otevřený prostor haly 13 na krátko umožnil strhnout fyzické i mentální bariéry mezi jednotlivými katedrami a ateliéry a po dlouhém období nucené izolace poskytl studentům možnost vzájemné konfrontace i přátelského setkávání. Jednotlivé výstavní sekce záměrně nebyly nijak fyzicky oddělovány, a studentům i návštěvníkům výstavy se tak naskytla jedinečná možnost přímého srovnání jednotlivých médií, oborů i přístupů. I přes velmi komplikovanou situaci spojenou jak s pandemií, tak s náročným procesem stěhování školních dílen, byli studenti schopni vypracovat a úspěšně obhájit na 350 různých projektů, které navzdory omezenému přístupu k dílenskému a technologickému zázemí dosahovaly vysoké řemeslné i konceptuální úrovně.
Budoucnost UMPRUM je spojena především se spoluprací, a to jak s průmyslem a partnerskými vzdělávacími a kulturními institucemi, tak mezi jednotlivými obory a ateliéry působícími v rámci školy. Toto směřování bylo čitelné i v konkrétních semestrálních a klauzurních zadáních, která studenti zpracovávali. Příkladem je např. Ateliér designu nábytku a interiéru, který pro pivovar Gambrinus utvářel nový koncept hospodského prostředí a pro město Mělník navrhoval tzv. biblioboxy; Ateliér designu oděvu a obuvi, v němž se v rámci projektu Unique Client studenti propojili jak s jedinečnými osobnostmi se specifickými potřebami, jež nejsou uspokojitelné běžnou konfekcí, tak se svými kolegy s Ateliéru fotografie II, kteří jejich spolupráci s klienty zachytili na sérii portrétů; Ateliér architektury I, jehož studenti navrhovali nové centrum pražského sídliště Petřiny a jejichž návrhy poslouží jako příprava pro chystanou soutěž České komory architektů; či Ateliér produktového designu, jenž reagoval na aktuální potřeby školy a její současné transformace, a jeho studenti tak navrhovali mobiliář nových kanceláří UMPRUM a vytvořili sérii prototypů jídelních židlí, z nichž vybrané budou v budoucnu sloužit potřebám školních stravovacích zařízení.
Díky jednotnému sdílenému prostoru, v němž se výstava letos odehrávala, byly jednotlivé aspekty spolupráce, zejména té vnitřní, pro návštěvníky i samotné studenty viditelnější. Věříme, že pocit pospolitosti a chuť studentů navzájem spolupracovat budou zachovány i po otevření nové budovy a že budou pro návštěvníky i nadále čitelné i na příštích výstavách ve zcela nových prostorách naší školy.
text: Michal Vaníček
Pozvánka do tržnice
video: Jan Drozda
grafika: Josefina Karlíková a Matej Vojtuš
voiceover: Jaroslava Holová
Komentovaná prohlídka
výstavou provází: Michal Vaníček
video: Jáchym Štulíř a Patrik Trska
záběry z dronu: Jan Drozda
Architektonické zpracování výstavy: Imrich Vaško, Shota Tsikoliya, Veronika Miškovicová
Instalace: Extended
Produkce: Šárka Váňová
Grafický design: Josefina Karlíková a Matej Vojtuš
Fotografie instalace v Hale 13: Ondřej Kubeš a Samuel Petráš
Fotografie vizuálního stylu ARTSEMESTRU léto 2021: Viktorie Macánová
Výstava vznikla za podpory Magistrátu hl. města Prahy.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz