Projekt „„Czech Mush Room” pro EXPO 2025 mladého multidisciplinárního týmu z UMPRUM a FA ČVUT získal prestižní ocenění poroty v konkurenci dalších 38 projektů
Veřejná architektonická soutěž na návrh českého pavilonu pro mezinárodní výstavu EXPO 2025 v japonské Ósace se konala 12. 12. 2022 až 1. 3. 2023. Předmětem soutěže byl návrh kompletního architektonického, designerského a ideového řešení českého pavilonu a jeho expozice, i jeho znovuvyužití po skončení výstavy.
Čelní pohled na pavilon Czech Mush Room od pobřežní linie
Střecha pavilonu Czech Mush Room s výhledem na oceán, navazující na roof top bar a fine dinning restauraci
Soutěž byla pořádaná organizací CCEA MOBA (Centre for Central European Architecture MOBA studio), která si klade za cíl podporovat kvalitní architekturu prostřednictvím pořádání architektonických / urbanistických soutěží naveřejné i soukromé stavby. Porota hodnotila 38 přihlášených soutěžních návrhů, na kterých pracovaly komplexní týmy. Na všech projektech se podílelo nejméně 315 architektů, krajinářů, inženýrů, designérů, umělců a dalších odborníků. Dle odhadů se jedná o 69 000 hodin práce, tedy práce vyčíslené na více než 55 milionů Kč.
Mladý tým složený z absolventek a absolventů UMPRUM dal opět dohromady bývalé spolužáky*čky z Ateliérů architektury II, Ateliéru designu nábytku a interiéru a Ateliéru tvorby písma a typografie spolu s kamarádkami z FA ČVUT. Sešli se tak architektky Natálie Najbrtová a Petra Ciencialová s Kateřinou Průchovou ze studia Plus One Architects společně s interiérovými a nábytkovými designéry Matějem Janským a Cyrilem Dunděrou ze studia janskydundera včetně grafické designérky a typografa Josefiny Karlíkové s Matejem Vojtušem.
Veřejný prostor na úrovni parteru Houby a vstup do restaurace
„„Naší motivací bylo vyzkoušet si spolupráci v širokém a pestrém týmu během intenzivních několika málo týdnů, které jsme nad prestižním zadáním českého pavilonu pro EXPO společně strávili. Tým se sestavoval organicky a přirozeně také podle toho, kdo si mohl dovolit vyhradit čas z pracovního běhu našich studií. Vznikl tým, ve kterém většina z nás byla dříve spolužáky nebo jsme se alespoň potkávali, a bylo díky tomu jednoduché vzájemně komunikovat od samého začátku, i když jsou naše odbornosti různorodé. Na první schůzce padalo mnoho návrhů, ale téma hub – houbařství silně zarezonovalo. Na tento nápad se rychle začaly nabalovat další souvislosti a přesahy do kulturní, vědecké i informační sféry a nápad tak začal být robustní, všeobjímající a moderní. EXPO samo o sobě musí fungovat jak v prvoplánové, tak i komplexnější rovině, což byl přesně případ našeho pavilonu a expozice Czech Mush Room,“ shrnuje za tým Matěj Janský.
Prezentace konceptu v podobě soutěžního sešitu formátu A4
„„Náš návrh českého pavilonu na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace prezentuje mycelium jako téma, které propojuje minulost, přítomnost i budoucnost této planety, a je řešením nejednoho z problémů, které nás v současnosti sužují. Pavilon představuje Českou republiku jako kreativní a otevřenou společnost nabízející platformu pro sdílení myšlenek s nadějí na světlejší budoucnost. Návštěvníci expozice se stávají houbaři, kteří v jednotlivých instalacích nacházejí jednu za druhou, a plní se jim košík vědomostmi, emocemi, zážitky,“ dodává Natálie Najbrtová.
Návrh navigačního systému s použítím českého písma Nuckle (Heavyweight Type)
Vyjádření poroty, která projekt Czech Mush Room ocenila Mimořádnou odměnou, je:
„„Silný, odvážný návrh, který patřil od začátku k nejdiskutovanějším. Porota se rozhodla ocenit jej zvláštním uznáním. Ocenila tak odvahu, se kterou autoři představili komplexní návrh, který, pokud by byl realizován, nepochybně by vzbudil značnou pozornost návštěvníků světové výstavy. [...] grafická úroveň a úroveň celé prezentace byla porotou vysoce hodnocena.“
Návrh navigačního systému s použítím českého písma Nuckle (Heavyweight Type)
Mladý multidisciplinární tým projektu Czech Mush Room pro EXPO 2025, zleva: Matej Vojtuš, Kateřina Průchová, Josefina Karlíková, Cyril Dunděra, Natálie Najbrtová, Petra Ciencialová, Matěj Janský (foto: Viktorie Macánová)
Architektura:
Petra Ciencialová
Kateřina Průchová
Natálie Najbrtová
Plus One Architects (P1A)
Ateliér založily architektky Petra Ciencialová [1993] a Kateřina Průchová [1993] v roce 2019, obě absolventky ateliéru NKZ na FA ČVUT. Zkušenosti z finále mezinárodní soutěže Young Talent Architecture Award 2020 nebo ze studií ve Velké Británii a Jordánsku zhodnocují při své současné tvorbě. Navrhují a realizují projekty po celé České republice, od interiérů pro soukromé klienty až po veřejné novostavby. S jejich zásahy se můžete setkat i v samotném centru Prahy, kde rekonstruovaly Karpuchina Gallery nominovanou na cenu Grand Prix Architektů. Jejich posledním projektem je nová budova lázeňského komplexu v areálu Třeboňských lázní.
IG: @plusonearch #p1a
Natalie Najbrtová [1995]
je architektka, čerstvá absolventka studia v Ateliéru architektury II na UMPRUM pod vedením Ivana Kroupy, obohaceného o studijní stáž v Ateliéru tvorby písma a typografie. Své studium zakončila rozsáhlým pojetím pražských ostrovů ve své diplomové práci Guilty pleasure v architektuře. Nyní její projekty spojuje především zájem o mezioborovou spolupráci s grafiky či designery. V portfoliu tak najdeme především návrhy na výstavní expozice, pop-upy, administrativní prostory či rekreační objekty.
Design:
Matěj Janský
Cyril Dunděra
janskydundera
Matěj Janský [1992] a Cyril Dunděra [1993] navrhují nábytek pro zahraniční značky i privátní klienty. Věnují se interiérovému designu a výstavním instalacím. Dále pod vlastním brandem MCDJ nábytek také vyrábějí. Práce mladého dua lze vidět v galeriích a na design eventech v Miláně, Paříži, Bruselu či Praze. Absolventi UMPRUM pracovali v zahraničí pro studio Claesson Koivisto Rune ve Stockholmu, glassbrand Lasvit v Londýně nebo LehmTonErde specializující se na dusanou hlínu v Saudské Arábii. Produkty s jejich designem nabízí například Cappellini, Lasvit či Kler a za svou práci vyhráli mimo jiné ocenění German Design Award Special 2023, Balthazar Award 2022, EDIDA 2022 nebo BIGSEE Wood Design 2022.
IG: @janskydundera #MCDJ
Grafický design:
Josefina Karlíková
Matej Vojtuš
Josefina Karlíková [1995] je čerstvou absolventkou Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. V soutěži Nejkrásnější české knihy roku získala v kategorii Krásná literatura 1. místo za grafickou úpravu rimbaudovského knižního eseje „Vedle mne jste všichni jenom básníci“ a 2. místo za titul Strašidelné Čechy, 1. místo pak v další kategorii za katalog k výstavě LITERATURA. Za maturitní práci, kterou byla učebnice šermu, obdržela cenu za Excelentní studentský design a cenu poroty. Její diplomová práce Kniha o samizdatu získala ocenění výběr nejlepších diplomových prací soutěže Graduation Projects za rok 2022.
Matej Vojtuš [1991] je čerstvým absolventem Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. V roce 2018 získal slovenskú Národní cenu za Komunikační design. Také se věnuje tvorbě písma pod hlavičkou písmolijny Regular Lines Type Foundry. Jeho práce byly představeny např. v časopisech Étapes, Typodarium, It's Nice That či rovněž na 28. Bienále grafického designu v Brně. Pracuje ve svém studiu na pražském Žižkově v domě Radost, kde se rovněž nachází Kino Přítomnost, kterému navrhl vizuální identitu. Jednou z jeho posledních prací (spolu s Josefinou Karlíkovou) je vizuální identita Holešovické tržnice.
IG: @matejvojtus
Autoři:
Petra Ciencialová
Cyril Dunděra
Matěj Janský
Josefina Karlíková
Natálie Najbrtová
Kateřina Průchová
Matej Vojtuš
Spolupráce:
Sofie Gjuričová
Konrád Karlík
Jakub Kuta
Tomáš Rachůnek
Jan K. Rolník
Jessica Suzanová
Organizátor soutěže:
CCEA MOBA
Porota:
Eva Jiřičná (předsedkyně), Ondřej Soška, Markéta Smrčková, Balász Bognár, Kozef Kabaň, Jan Kasl, Radek Špicar, Kristina Magasaniková, Adam Gebrian, Osamu Okamura, René Kühn, Aleš Kysela, Martin Wichterle
Projekt „„Czech Mush Room” pro EXPO 2025 mladého multidisciplinárního týmu z UMPRUM a FA ČVUT získal prestižní ocenění poroty v konkurenci dalších 38 projektů
Veřejná architektonická soutěž na návrh českého pavilonu pro mezinárodní výstavu EXPO 2025 v japonské Ósace se konala 12. 12. 2022 až 1. 3. 2023. Předmětem soutěže byl návrh kompletního architektonického, designerského a ideového řešení českého pavilonu a jeho expozice, i jeho znovuvyužití po skončení výstavy.
Čelní pohled na pavilon Czech Mush Room od pobřežní linie
Střecha pavilonu Czech Mush Room s výhledem na oceán, navazující na roof top bar a fine dinning restauraci
Soutěž byla pořádaná organizací CCEA MOBA (Centre for Central European Architecture MOBA studio), která si klade za cíl podporovat kvalitní architekturu prostřednictvím pořádání architektonických / urbanistických soutěží naveřejné i soukromé stavby. Porota hodnotila 38 přihlášených soutěžních návrhů, na kterých pracovaly komplexní týmy. Na všech projektech se podílelo nejméně 315 architektů, krajinářů, inženýrů, designérů, umělců a dalších odborníků. Dle odhadů se jedná o 69 000 hodin práce, tedy práce vyčíslené na více než 55 milionů Kč.
Mladý tým složený z absolventek a absolventů UMPRUM dal opět dohromady bývalé spolužáky*čky z Ateliérů architektury II, Ateliéru designu nábytku a interiéru a Ateliéru tvorby písma a typografie spolu s kamarádkami z FA ČVUT. Sešli se tak architektky Natálie Najbrtová a Petra Ciencialová s Kateřinou Průchovou ze studia Plus One Architects společně s interiérovými a nábytkovými designéry Matějem Janským a Cyrilem Dunděrou ze studia janskydundera včetně grafické designérky a typografa Josefiny Karlíkové s Matejem Vojtušem.
Veřejný prostor na úrovni parteru Houby a vstup do restaurace
„„Naší motivací bylo vyzkoušet si spolupráci v širokém a pestrém týmu během intenzivních několika málo týdnů, které jsme nad prestižním zadáním českého pavilonu pro EXPO společně strávili. Tým se sestavoval organicky a přirozeně také podle toho, kdo si mohl dovolit vyhradit čas z pracovního běhu našich studií. Vznikl tým, ve kterém většina z nás byla dříve spolužáky nebo jsme se alespoň potkávali, a bylo díky tomu jednoduché vzájemně komunikovat od samého začátku, i když jsou naše odbornosti různorodé. Na první schůzce padalo mnoho návrhů, ale téma hub – houbařství silně zarezonovalo. Na tento nápad se rychle začaly nabalovat další souvislosti a přesahy do kulturní, vědecké i informační sféry a nápad tak začal být robustní, všeobjímající a moderní. EXPO samo o sobě musí fungovat jak v prvoplánové, tak i komplexnější rovině, což byl přesně případ našeho pavilonu a expozice Czech Mush Room,“ shrnuje za tým Matěj Janský.
Prezentace konceptu v podobě soutěžního sešitu formátu A4
„„Náš návrh českého pavilonu na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace prezentuje mycelium jako téma, které propojuje minulost, přítomnost i budoucnost této planety, a je řešením nejednoho z problémů, které nás v současnosti sužují. Pavilon představuje Českou republiku jako kreativní a otevřenou společnost nabízející platformu pro sdílení myšlenek s nadějí na světlejší budoucnost. Návštěvníci expozice se stávají houbaři, kteří v jednotlivých instalacích nacházejí jednu za druhou, a plní se jim košík vědomostmi, emocemi, zážitky,“ dodává Natálie Najbrtová.
Návrh navigačního systému s použítím českého písma Nuckle (Heavyweight Type)
Vyjádření poroty, která projekt Czech Mush Room ocenila Mimořádnou odměnou, je:
„„Silný, odvážný návrh, který patřil od začátku k nejdiskutovanějším. Porota se rozhodla ocenit jej zvláštním uznáním. Ocenila tak odvahu, se kterou autoři představili komplexní návrh, který, pokud by byl realizován, nepochybně by vzbudil značnou pozornost návštěvníků světové výstavy. [...] grafická úroveň a úroveň celé prezentace byla porotou vysoce hodnocena.“
Návrh navigačního systému s použítím českého písma Nuckle (Heavyweight Type)
Mladý multidisciplinární tým projektu Czech Mush Room pro EXPO 2025, zleva: Matej Vojtuš, Kateřina Průchová, Josefina Karlíková, Cyril Dunděra, Natálie Najbrtová, Petra Ciencialová, Matěj Janský (foto: Viktorie Macánová)
Architektura:
Petra Ciencialová
Kateřina Průchová
Natálie Najbrtová
Plus One Architects (P1A)
Ateliér založily architektky Petra Ciencialová [1993] a Kateřina Průchová [1993] v roce 2019, obě absolventky ateliéru NKZ na FA ČVUT. Zkušenosti z finále mezinárodní soutěže Young Talent Architecture Award 2020 nebo ze studií ve Velké Británii a Jordánsku zhodnocují při své současné tvorbě. Navrhují a realizují projekty po celé České republice, od interiérů pro soukromé klienty až po veřejné novostavby. S jejich zásahy se můžete setkat i v samotném centru Prahy, kde rekonstruovaly Karpuchina Gallery nominovanou na cenu Grand Prix Architektů. Jejich posledním projektem je nová budova lázeňského komplexu v areálu Třeboňských lázní.
IG: @plusonearch #p1a
Natalie Najbrtová [1995]
je architektka, čerstvá absolventka studia v Ateliéru architektury II na UMPRUM pod vedením Ivana Kroupy, obohaceného o studijní stáž v Ateliéru tvorby písma a typografie. Své studium zakončila rozsáhlým pojetím pražských ostrovů ve své diplomové práci Guilty pleasure v architektuře. Nyní její projekty spojuje především zájem o mezioborovou spolupráci s grafiky či designery. V portfoliu tak najdeme především návrhy na výstavní expozice, pop-upy, administrativní prostory či rekreační objekty.
Design:
Matěj Janský
Cyril Dunděra
janskydundera
Matěj Janský [1992] a Cyril Dunděra [1993] navrhují nábytek pro zahraniční značky i privátní klienty. Věnují se interiérovému designu a výstavním instalacím. Dále pod vlastním brandem MCDJ nábytek také vyrábějí. Práce mladého dua lze vidět v galeriích a na design eventech v Miláně, Paříži, Bruselu či Praze. Absolventi UMPRUM pracovali v zahraničí pro studio Claesson Koivisto Rune ve Stockholmu, glassbrand Lasvit v Londýně nebo LehmTonErde specializující se na dusanou hlínu v Saudské Arábii. Produkty s jejich designem nabízí například Cappellini, Lasvit či Kler a za svou práci vyhráli mimo jiné ocenění German Design Award Special 2023, Balthazar Award 2022, EDIDA 2022 nebo BIGSEE Wood Design 2022.
IG: @janskydundera #MCDJ
Grafický design:
Josefina Karlíková
Matej Vojtuš
Josefina Karlíková [1995] je čerstvou absolventkou Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. V soutěži Nejkrásnější české knihy roku získala v kategorii Krásná literatura 1. místo za grafickou úpravu rimbaudovského knižního eseje „Vedle mne jste všichni jenom básníci“ a 2. místo za titul Strašidelné Čechy, 1. místo pak v další kategorii za katalog k výstavě LITERATURA. Za maturitní práci, kterou byla učebnice šermu, obdržela cenu za Excelentní studentský design a cenu poroty. Její diplomová práce Kniha o samizdatu získala ocenění výběr nejlepších diplomových prací soutěže Graduation Projects za rok 2022.
Matej Vojtuš [1991] je čerstvým absolventem Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. V roce 2018 získal slovenskú Národní cenu za Komunikační design. Také se věnuje tvorbě písma pod hlavičkou písmolijny Regular Lines Type Foundry. Jeho práce byly představeny např. v časopisech Étapes, Typodarium, It's Nice That či rovněž na 28. Bienále grafického designu v Brně. Pracuje ve svém studiu na pražském Žižkově v domě Radost, kde se rovněž nachází Kino Přítomnost, kterému navrhl vizuální identitu. Jednou z jeho posledních prací (spolu s Josefinou Karlíkovou) je vizuální identita Holešovické tržnice.
IG: @matejvojtus
Autoři:
Petra Ciencialová
Cyril Dunděra
Matěj Janský
Josefina Karlíková
Natálie Najbrtová
Kateřina Průchová
Matej Vojtuš
Spolupráce:
Sofie Gjuričová
Konrád Karlík
Jakub Kuta
Tomáš Rachůnek
Jan K. Rolník
Jessica Suzanová
Organizátor soutěže:
CCEA MOBA
Porota:
Eva Jiřičná (předsedkyně), Ondřej Soška, Markéta Smrčková, Balász Bognár, Kozef Kabaň, Jan Kasl, Radek Špicar, Kristina Magasaniková, Adam Gebrian, Osamu Okamura, René Kühn, Aleš Kysela, Martin Wichterle
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz