
“DESIGN JE O ZPŮSOBU ŽIVOTA
A NE O PRODUKTU”
Přednáška a konzultace Ateliéru produktového designu s Erwanem Bouroullecem na UMPRUM
Erwan Bouroullec vyrostl na francouzském venkově, mezi poli a lesy. Jako dítě si hrál s přírodninami, které nacházel kolem domu, a toto sepjetí s krajinou a tradicí se u něj dodnes projevuje v tom, čemu v Česku říkáme selský rozum. Ten je v jeho práci stále dobře čitelný. Na první pohled byste to do něj neřekli, ale už desítky let patří k hvězdám produktového designu. Spolupracoval se světovými značkami jako Vitra, Samsung, HAY či Flos. Nakonec ale i po letech rád přemýšlí hlavně rukama, hledá odpovědi dotykem a prací. V jeho produktech je stále cítit zem, dřevo, železo a především velká pokora vůči těmto i dalším přirozeným materiálům.

Jako hosta společnosti Vitra jsme Erwana Bouroulleca přivítali 8. října 2025 na setkání se studenty a přáteli UMPRUM. Šlo o první akci z cyklu přednášek a konzultací Ateliéru produktového designu se zahraničními hosty. Jeho přednáška zaplnila kinosál v Technologickém centru UMPRUM v Mikulandské a už samotný pohled do přeplněné místnosti ukazoval, jak je tento muž i po letech stále relevantní osobností.
Po krátkém úvodu se promítá dosud nepublikovaný video esej o jeho návratu z Paříže zpět na venkov. Tam koupil dům a nyní rozděluje svůj čas mezi život ve velkoměstě a na vesnici. Poté si sedá dopředu na jednu z mikulandských židlí a spouští více než hodinový proud slov. Je k nezastavení – cítit je z něj silný zápal pro to, aby studentům předal svůj pohled na obor, kterému se všichni věnují.

Mluví o hodnotě jednoduchosti, o návratu k tomu, co není povýšené ani snobské. Design podle něj nemá být sebeoslavou, ale tichým nástrojem života. Sám často pracuje s minimem – s nalezenými materiály, se starou aku vrtačkou a bruskou. V tomto omezení nachází svobodu. „Když máte málo,“ říká, „nemůžete klamat. Každé rozhodnutí je velmi dobře čitelné.“
Jeho přístup je úzce spojen s pozorováním přírody, která ho učí základním principům. Příroda je podle něj dokonalý systém založený na opakování malých iterací – větve, listy, stonky, kořeny i celý les fungují podle stejného rytmu. A především: příroda neplýtvá energií. Rostliny jsou efektivní, a tím i vysoce elegantní. Stejně tak těla zvířat – každý pohyb má smysl, žádné gesto není navíc. V tomto ohledu úspornosti kladně hodnotí i mikulandskou dílenskou židli, kterou navrhl Jiří Pelcl spolu s Michalem Maláškem. Ta je bezpochyby úsporná. Mnozí studenti se spíš podivují, že na ní dokázal několik hodin sedět.

Z toho vychází i Bouroullecova myšlenka elementárnosti – návrat k prvkům, které napomáhají pochopení. Když je design srozumitelný, stává se přirozeně elegantním. Elegance tu není vizuální styl ani estetická póza, ale sociální nástroj. Vede nás k úspornosti, přirozenosti a zároveň k rozmanitosti. Učí nás být pozornými a ohleduplnými.

Takový by podle Bouroulleca měl být i design: tichý, přítomný, otevřený. Ne ten, který křičí kolem sebe, upoutává pozornost nebo vzniká jen kvůli fotografii na Instagram. Design by nakonec neměl být o designu samotném, ale o způsobu života. Měl by vycházet z identifikace potřeb společnosti. Dnes to může být například nedostatek bydlení, potažmo malé byty nebo časté stěhování. Design by měl přinášet řešení problémů, ne jen další objekty.
V Bouroullecově pojetí se design stává civilizačním gestem – návratem k přirozené eleganci, k jednoduchosti, která neznamená chudobu, ale důstojnost. Jeho slova jsou apelem k odpovědnosti, kterou nese každý tvůrce vůči světu, v němž žije a tvoří.

Po přestávce na cigaretu v sále zůstávají jen studenti Ateliéru produktového designu a Bouroullec s nimi zahajuje diskusi nad jejich projektem, který se věnoval sklárně Květná 1794. V průběhu předchozího semestru studenti vytvořili nové koncepty sklenic, které následně prezentovali na nedávném Brussels Design September. S překvapivým nasazením a otevřeností se Bouroullec pouští do zpochybňování stávajících praktik designu, jehož je sám vysoce etablovanou součástí. Jeho apel studenty vede k radikálnímu myšlení, mimo zavedené rámce.
„Pojďme být aktivní!“ burcuje. „Reálně věci měnit – s prostředky, které máme k dispozici. Je nesmysl vytvářet pořád další produkty pro produkty. Design je metoda, je to způsob myšlení. To myšlení pojďte přetavit v činy – a ne jen navrhovat, jak by vaše myšlení mohl aplikovat někdo jiný.“
Pobíhá po místnosti, chvíli sedí, chvíli stojí, gestikuluje a vybízí studenty, aby hledali vlastní médium, s nímž mohou skutečně pracovat. Různé problémy společnosti si žádají různá média – a právě v tom spočívají výzvy pro současný design. „Naše společnost má spoustu problémů,“ máchá kolem sebe, „ale nedostatek produktů mezi nimi rozhodně není.“
„To mi přišlo nejsilnější,“ hodnotí setkání při následné návštěvě hospody studentů s Bouroullecem Adam Kvaček, absolvent ateliéru a koordinátor tohoto přednáškového cyklu zahraničních hostů. „Že začínající tvůrci slyší aktivizující výzvy od autority, která vybízí ke změně status quo. Protože všichni cítíme, že je něco takového ve společnosti nutné.“


Podle Bouroulleca má designér být participativním účastníkem společenského dění, který nazírá problémy v širokých kontextech a hledá etická, chytrá řešení – ať už vytváří produkt, video kampaň pro sociální sítě nebo výzkum materiálu. V každém případě by ale sdělení designéra měla být srozumitelná a dobře komunikována.
„Velmi dbejte na své výstupy,“ vyzývá Bouroullec na závěr. „Můžete být ti nejinteligentnější, nejcitlivější lidé se skvělými nápady, ale úkolem designéra je, aby tyto myšlenky společnost zaujaly a bylo jim porozuměno. Na konci dne je design hlavně komunikačním jazykem.” V jazyce Erwana Bouroulleca by se chtělo říct: Dobrý vtip musí být pochopen.

Pro UMPRUM Online napsal: Miloslav Chytil
Reportážní fotografie z přednášky byly pořízeny Šimonou Němečkovou.
Autorem fotografie produktu ARBA chair je Thomas Degner.
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz