
Ema Kostihová a…
PÂTE DE VERRE PT.2
Již od minulého roku experimentuji s technikou pâte de verre. Má fascinace plyne především z její schopnosti šokovat a oklamat svým vizuálem. Chtěla jsem se osamostatnit od tradičních výrobců frit a pudrů, proto jsem si materiál zpracovávala ve školních dílnách. Následně jsem několik měsíců kontinuálně zkoumala, jak se směs bude chovat při změně tavící křivky a co vše si s ní mohu dovolit. Taky jsem systematicky experimentovala s přimícháváním organických pojiv a následně i oxidů. Každý výsledný objekt je experiment sám o sobě, měnící se v závislosti na délce tavení a poměru použitých frit a pudrů. Vizuál misek je z velké míry řízený náhodou, není možné zarputile následovat předem nastavený plán. Právě to mě na tom přitahuje nejvíce – nikdy nevím, jaké fascinující anomálie na mě po otevření pece čekají.

Kolekce některých zkušebních vzorků oxidů, pojiv a tavících teplot, které vznikly v průběhu semestru.

Vzorky, které nejvíce inspirovaly finální proces výroby.

První zkouška, u které jsem testovala chování směsi ve větším měřítku. Objekt, od kterého se odvíjí finální misky.

Takto misky vypadají. Foto: Šimona Němečková

Tavící a chladící křivka je přirozeně jiná u větších předmětů. Díky tomu jsou na větších miskách výrazné mapy. Foto: Šimona Němečková

Barevný přechod je zapříčiněn díky různým velikostem fragmentů skla a ne kombinací dvou či více barev. Foto: Šimona Němečková

Každá miska byla vytvořena během jedné ze tří oddělených taveb. Je zde vidět rozdíl mezi první (hnědou) a poslední (fialovou) tavbou. Foto: Šimona Němečková

Vizuální efekt vnitřku růžové misky byl dosažen vyšším množstvím větších kusů skla než pudru ve směsi. Zabroušení odkrylo světlíky na lemu misky. Foto: Šimona Němečková







Foto: Šimona Němečková
Ema Kostihová
Pocházím z Moravskoslezského kraje, přesněji z Havířova, a až do nástupu na UMPRUM jsem zde strávila celý svůj život. V Ostravě jsem vystudovala obor Průmyslový design na Střední umělecké škole, která mi poskytla základy nejen v technickém, ale i praktickém směru. S technikou pâte de verre experimentuji v Ateliéru skla na UMPRUM již od minulého roku a postupně v ní nacházím stále větší potenciál. Ráda pracuji rukama, a proto jsem vděčná za možnost si projít celým procesem od začátku až do konce a využít vše, co mi škola technologicky nabízí. I když je tato technika časově náročná a informace o ní hůře dostupné, postupně jsem si našla svou cestu, kterou chci nadále rozvíjet a pâte de verre si plně osvojit.
Ema Kostihová a…
PÂTE DE VERRE PT.2
Již od minulého roku experimentuji s technikou pâte de verre. Má fascinace plyne především z její schopnosti šokovat a oklamat svým vizuálem. Chtěla jsem se osamostatnit od tradičních výrobců frit a pudrů, proto jsem si materiál zpracovávala ve školních dílnách. Následně jsem několik měsíců kontinuálně zkoumala, jak se směs bude chovat při změně tavící křivky a co vše si s ní mohu dovolit. Taky jsem systematicky experimentovala s přimícháváním organických pojiv a následně i oxidů. Každý výsledný objekt je experiment sám o sobě, měnící se v závislosti na délce tavení a poměru použitých frit a pudrů. Vizuál misek je z velké míry řízený náhodou, není možné zarputile následovat předem nastavený plán. Právě to mě na tom přitahuje nejvíce – nikdy nevím, jaké fascinující anomálie na mě po otevření pece čekají.

Kolekce některých zkušebních vzorků oxidů, pojiv a tavících teplot, které vznikly v průběhu semestru.

Vzorky, které nejvíce inspirovaly finální proces výroby.

První zkouška, u které jsem testovala chování směsi ve větším měřítku. Objekt, od kterého se odvíjí finální misky.

Takto misky vypadají. Foto: Šimona Němečková

Tavící a chladící křivka je přirozeně jiná u větších předmětů. Díky tomu jsou na větších miskách výrazné mapy. Foto: Šimona Němečková

Barevný přechod je zapříčiněn díky různým velikostem fragmentů skla a ne kombinací dvou či více barev. Foto: Šimona Němečková

Každá miska byla vytvořena během jedné ze tří oddělených taveb. Je zde vidět rozdíl mezi první (hnědou) a poslední (fialovou) tavbou. Foto: Šimona Němečková

Vizuální efekt vnitřku růžové misky byl dosažen vyšším množstvím větších kusů skla než pudru ve směsi. Zabroušení odkrylo světlíky na lemu misky. Foto: Šimona Němečková







Foto: Šimona Němečková
Ema Kostihová
Pocházím z Moravskoslezského kraje, přesněji z Havířova, a až do nástupu na UMPRUM jsem zde strávila celý svůj život. V Ostravě jsem vystudovala obor Průmyslový design na Střední umělecké škole, která mi poskytla základy nejen v technickém, ale i praktickém směru. S technikou pâte de verre experimentuji v Ateliéru skla na UMPRUM již od minulého roku a postupně v ní nacházím stále větší potenciál. Ráda pracuji rukama, a proto jsem vděčná za možnost si projít celým procesem od začátku až do konce a využít vše, co mi škola technologicky nabízí. I když je tato technika časově náročná a informace o ní hůře dostupné, postupně jsem si našla svou cestu, kterou chci nadále rozvíjet a pâte de verre si plně osvojit.
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz