↝Ensemble Terrible & Animace a film UMPRUM:
↬ La ligne tremblée pointillée
⇉ Zvuk, obraz a jejich synergie. Multimediální imerzivní představení připravené studujícími Ateliéru animace a filmu UMPRUM ve spolupráci se studujícími katedry skladby HAMU ohledávalo téma vzpomínek, jejich nezachytitelnosti a efemérnosti.
⇝ V prostorách UMPRUM se představila jedinečná akce, která vzešla ze společné spolupráce studujících ze dvou institucí. Instalace, experiment, zvuk, animace, hudba, světlo a tma. V Technologickém centru UMPRUM v Mikulandské ulici se 30. listopadu 2024 mohli návštěvníci a návštěvnice ponořit do vzpomínek, které pro každého znamenají něco jiného, jsou prchavé a komplexně těžko zachytitelné. Pět samostatných děl se dohromady propojilo v jeden celek nabízející neopakovatelný zážitek.
Cyklus vzpomínek
⇌ Hanna Palamarchuk & Benjamin Kotík
⇛ Jak stárneme, mění se i naše paměťová stopa, vzpomínky na dávnější minulost. Proměňuje se i vnímání průběhu času: čím jsme starší, tím rychleji plyne.
⇥ Hudební kompozice Cyklus vzpomínek si pohrává s výseky našich životů, které jsou definovány určitým typem vzpomínek. Ve skladbě prochází fiktivní postava jednotlivými fázemi života, od narození až po smrt. Motivy se v průběhu skladby opakují, tak jako určité momenty v životě, ale v jiném tempu, tónině či harmonickému doprovodu. Jednoduchá harmonie intervalů se vztahuje k dětství, atonalita s polyrytmií pak ke každodenním překážkám v dospělosti. Kým konkrétně hlavní postava je, už je na posluchači samotném. Je možné, že mu bude důvěrně známá…
Déjà vu a jamais vu
➳ Viktor Klemša & Pavol Béreš
➤ Ústředním tématem jsou fenomény Déjà vu a Jamais vu. Instalace pracuje s vrstvením materiálu, zvukových samplů, filmových pásů a vzpomínek. Obraz bledne, překrývá se, láme se a bortí, a to za doprovodu hrkotu strojů, živé hudby a ruchů kolem. Dezorientující prostor, na který si diváctvo možná zvykne, možná rozpozná opakující se rámce, které ale nikdy nebudou přesně stejné.
Z chaosu do chaosu
↸ Sofie Fenyková, Zuzana Hodulová, Marko Čechovič & Patrik Herman
⇏ Interaktivní audiovizuální instalace, monument, zobrazující nepřetržitý tok vzpomínek a jejich vzájemnou interakci, dekonstrukci a rekonstrukci sebe samých, mlhavost i jasnost. Syntetické splývání různých vzpomínek a organicené hledání nových vztahů mezi nimi. Reálné vzpomínky a zdokumentované zážitky se v instalaci přetavují do skupinového chaosu, ve kterém divák pozoruje vír vzpomínek a vytahuje z něj individuální fragmenty a hledá osobně specifické vazby. Opětovně se stává součástí davu a propojuje se s viděnou realitou. Komplexní síť kabelů spojená s obrazovkami je metaforou na neustálou existenci vazeb všude okolo nás.
Le Jardin des Plantes
➲ Iris Hobson-Mazur & Tobiáš Horváth & David Pevný
➻ Zahrada jako metafora naší paměti, její pomíjivosti, roztříštěnosti a neuchopitelnosti. Z tisíce drobných kousků detailů se skládá obraz, který možná s původní zahradou nemá nic společného, ale zároveň je vším, co máme. Fragmenty seskládané z různých druhů materiálů, zdrojů, jak vizuálních, literárních, tak zvukových, se kolem nás zdánlivě náhodně objevují a zase mizí. Technika projekce s pomocí starého meotaru a diapozitivu podtrhují pomíjivost celé performance a navozuje pocit nostalgie po tom, co nikdy nebylo.
Hřích 2520
↯ Ismini Vafiadu & Jan Gregor
↣ Komplexnost lidské paměti v jedné audiovizuální instalaci. Osm notových osnov, z nichž každá symbolizuje jeden ze sedmi "hříchů" paměti – kognitivní chyby, které zkreslují náš vztah k minulosti. První osnova zobrazuje zdravou, neporušenou paměť, zatímco ostatní vyjadřují různé nedostatky, jakými jsou zapomínání, zkreslování či falešné vzpomínky. Pomocí vizuálních efektů se hudební linie nejen rytmicky synchronizují, ale také vyjadřují charakteristiku každého paměťového "hříchu".
↧ Vizuální autoři a autorky (UMPRUM) ↧
Sofie Fenyková, Zuzana Hodulová, Iris Hobson-Mazur, Viktor Klemša, Hanna Palamarchuk, Ismini Vafiadu & Marko Čechovič
↓ Skladatelé (HAMU): ↓
Ján Adam Gregor, Patrik Herman, Tobiáš Horváth, Benjamin Kotík, Pavol Béreš, David Pevný
⇃ Hudebníci a hudebnice: ⇂
Pavol Béreš, Ján Dušek, Ján Adam Gregor, Honza Michálek
⇊ Hudební supervize: ⇊
Richard Grimm, Tobiáš Horváth
⇓ Technická spolupráce a obrazová supervize: ⇓
Jan Drozda, David Pacult, Jakub Zich
⇟ Produkce: ⇟
Silvie Demartini, Martin Kmec, Richard Grimm, Tobiáš Horváth
⇣ PR: ⇣
Michaela Režová, Kamila Stehlíková, Lucia Reiprich Maloveská
Akci spolupořádala HAMU, UMPRUM, Ateliér animace a filmu a Ensemble Terrible
Akce byla realizována díky finanční podpoře Státního fondu kultury, MK ČR, MŠMT, UMPRUM a HAMU.
Foto: Apolena Typltová, Ema Mihalová
Článek připravila: Michaela Režová
↝Ensemble Terrible & Animace a film UMPRUM:
↬ La ligne tremblée pointillée
⇉ Zvuk, obraz a jejich synergie. Multimediální imerzivní představení připravené studujícími Ateliéru animace a filmu UMPRUM ve spolupráci se studujícími katedry skladby HAMU ohledávalo téma vzpomínek, jejich nezachytitelnosti a efemérnosti.
⇝ V prostorách UMPRUM se představila jedinečná akce, která vzešla ze společné spolupráce studujících ze dvou institucí. Instalace, experiment, zvuk, animace, hudba, světlo a tma. V Technologickém centru UMPRUM v Mikulandské ulici se 30. listopadu 2024 mohli návštěvníci a návštěvnice ponořit do vzpomínek, které pro každého znamenají něco jiného, jsou prchavé a komplexně těžko zachytitelné. Pět samostatných děl se dohromady propojilo v jeden celek nabízející neopakovatelný zážitek.
Cyklus vzpomínek
⇌ Hanna Palamarchuk & Benjamin Kotík
⇛ Jak stárneme, mění se i naše paměťová stopa, vzpomínky na dávnější minulost. Proměňuje se i vnímání průběhu času: čím jsme starší, tím rychleji plyne.
⇥ Hudební kompozice Cyklus vzpomínek si pohrává s výseky našich životů, které jsou definovány určitým typem vzpomínek. Ve skladbě prochází fiktivní postava jednotlivými fázemi života, od narození až po smrt. Motivy se v průběhu skladby opakují, tak jako určité momenty v životě, ale v jiném tempu, tónině či harmonickému doprovodu. Jednoduchá harmonie intervalů se vztahuje k dětství, atonalita s polyrytmií pak ke každodenním překážkám v dospělosti. Kým konkrétně hlavní postava je, už je na posluchači samotném. Je možné, že mu bude důvěrně známá…
Déjà vu a jamais vu
➳ Viktor Klemša & Pavol Béreš
➤ Ústředním tématem jsou fenomény Déjà vu a Jamais vu. Instalace pracuje s vrstvením materiálu, zvukových samplů, filmových pásů a vzpomínek. Obraz bledne, překrývá se, láme se a bortí, a to za doprovodu hrkotu strojů, živé hudby a ruchů kolem. Dezorientující prostor, na který si diváctvo možná zvykne, možná rozpozná opakující se rámce, které ale nikdy nebudou přesně stejné.
Z chaosu do chaosu
↸ Sofie Fenyková, Zuzana Hodulová, Marko Čechovič & Patrik Herman
⇏ Interaktivní audiovizuální instalace, monument, zobrazující nepřetržitý tok vzpomínek a jejich vzájemnou interakci, dekonstrukci a rekonstrukci sebe samých, mlhavost i jasnost. Syntetické splývání různých vzpomínek a organicené hledání nových vztahů mezi nimi. Reálné vzpomínky a zdokumentované zážitky se v instalaci přetavují do skupinového chaosu, ve kterém divák pozoruje vír vzpomínek a vytahuje z něj individuální fragmenty a hledá osobně specifické vazby. Opětovně se stává součástí davu a propojuje se s viděnou realitou. Komplexní síť kabelů spojená s obrazovkami je metaforou na neustálou existenci vazeb všude okolo nás.
Le Jardin des Plantes
➲ Iris Hobson-Mazur & Tobiáš Horváth & David Pevný
➻ Zahrada jako metafora naší paměti, její pomíjivosti, roztříštěnosti a neuchopitelnosti. Z tisíce drobných kousků detailů se skládá obraz, který možná s původní zahradou nemá nic společného, ale zároveň je vším, co máme. Fragmenty seskládané z různých druhů materiálů, zdrojů, jak vizuálních, literárních, tak zvukových, se kolem nás zdánlivě náhodně objevují a zase mizí. Technika projekce s pomocí starého meotaru a diapozitivu podtrhují pomíjivost celé performance a navozuje pocit nostalgie po tom, co nikdy nebylo.
Hřích 2520
↯ Ismini Vafiadu & Jan Gregor
↣ Komplexnost lidské paměti v jedné audiovizuální instalaci. Osm notových osnov, z nichž každá symbolizuje jeden ze sedmi "hříchů" paměti – kognitivní chyby, které zkreslují náš vztah k minulosti. První osnova zobrazuje zdravou, neporušenou paměť, zatímco ostatní vyjadřují různé nedostatky, jakými jsou zapomínání, zkreslování či falešné vzpomínky. Pomocí vizuálních efektů se hudební linie nejen rytmicky synchronizují, ale také vyjadřují charakteristiku každého paměťového "hříchu".
↧ Vizuální autoři a autorky (UMPRUM) ↧
Sofie Fenyková, Zuzana Hodulová, Iris Hobson-Mazur, Viktor Klemša, Hanna Palamarchuk, Ismini Vafiadu & Marko Čechovič
↓ Skladatelé (HAMU): ↓
Ján Adam Gregor, Patrik Herman, Tobiáš Horváth, Benjamin Kotík, Pavol Béreš, David Pevný
⇃ Hudebníci a hudebnice: ⇂
Pavol Béreš, Ján Dušek, Ján Adam Gregor, Honza Michálek
⇊ Hudební supervize: ⇊
Richard Grimm, Tobiáš Horváth
⇓ Technická spolupráce a obrazová supervize: ⇓
Jan Drozda, David Pacult, Jakub Zich
⇟ Produkce: ⇟
Silvie Demartini, Martin Kmec, Richard Grimm, Tobiáš Horváth
⇣ PR: ⇣
Michaela Režová, Kamila Stehlíková, Lucia Reiprich Maloveská
Akci spolupořádala HAMU, UMPRUM, Ateliér animace a filmu a Ensemble Terrible
Akce byla realizována díky finanční podpoře Státního fondu kultury, MK ČR, MŠMT, UMPRUM a HAMU.
Foto: Apolena Typltová, Ema Mihalová
Článek připravila: Michaela Režová
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz