Hana Valtová a…
THE DRESS DIARY
Několik posledních let čerpám inspiraci pro své kolekce především z historie módy, tak tomu bylo i u mé diplomové práce. Kolekce The Dress Diary zkoumá oděv jako historický artefakt propojující kulturu, estetiku a osobní identitu. Inspirací se stala kniha The Dress Diary od Kate Strasdin vycházející z deníku Anne Sykes, který zachycuje textilie a módu 19. století. Projekt se zaměřuje na analýzu materiálových vrstev, siluet tvarovaných spodním prádlem a řemeslných technik, které ovlivňovaly podobu ženského těla i estetické vyjadřování dané éry. Kolekce je zároveň osobním vyprávěním příběhu Anne, pro jejíž postavu jsou jednotlivé modely koncipovány "na míru". Historické principy jsou přetvářeny do současného kontextu za využití tradičních i experimentálních metod jako například tvorby pletenin ve spolupráci s firmou KNIT-TEX. Pro ně jsme použili jako předlohu vzory z 19. století, které byly uchované v deníku. K inspiraci kolekce také sloužila návštěva depozitáře Národního muzea v Terezíně a depozitáře Moravské galerie v Brně, kde jsem měla možnost zkoumat detaily oděvů z 19. století na vlastní oči.
01
Přebal knihy a stránky z deníku Anne Sykes – Deník nebyl plný slov, ale materiálů s popisky. Kate Strasdin dokázala pomocí popisků zmapovat život Anne Sykes.
02
Na návštěvě depozitáře Národního muzea v Terezíně jsem mohla vidět například tyto taftové svatební šaty zdobené krajkou.
03
V depozitáři Moravské galerie mají obrovskou sbírku korzetů, jejíž detaily jsem mohla vidět naživo.
04
Tyto taftové šaty s gigot rukávy sloužily jako předloha ke kabátu, který je součástí kolekce. Zkoumala jsem především jejich střih a ozdobné žabičkování na rukávech.
05
Ve spolupráci s firmou KNIT-TEX a Mikulášem Bruknerem jsme vytvořili pletenou krajku, jejíž vzor vychází z motivů z deníku Anne Sykes. Výsledný motiv vznikl navrstvením dvou vzorů na sebe. Struktura materiálu připomíná háčkovanou krajku, populární v 19. století.
06
Pleteniny jsme pletly buď už ve výsledném tvaru nebo jako metráž, kterou jsem dále zpracovala – například vrstvením s pevnějším materiálem.
07
Abych dokázala lépe obléknout Anne Sykes, musela jsem si vytvořit její obraz, vytvořila jsem ho pomocí dobových fotografií a umělé inteligence.
08
K inspiraci příběhu kolekce sloužil příběh Anne Sykes. Vybrala jsem si několik vzorků, které mapovaly její život a vytvořila jsem oděvy, které by mohla nosit v dnešní době. Zde je například vzorek kostýmních šatů na maškarní ples jako Dolly Varden – oblíbená literární postava.
09
Sako – součást modelu Dolly Varden – čerpá inspiraci z dobových živůtků.
10
Sukně z černé pletené krajky zdobená mašlemi.
11
Studie korzetu – V celé práci jsem se snažila studovat tradiční krejčovské řemeslo a šicí i ozdobné techniky.
12
Kabátek inspirován Anniným pobytem v Singapuru. Střih kabátku čerpá inspiraci z asijské estetiky především svým asymetrickým střihem.
13
Krátké šaty z béžové pleteniny.
14
Velký důraz jsem kladla na výrobu a studium střihů korzetů.
15
Výstava byla koncipována jako pomyslný depozitář – showroom, proto byly oděvy vystavené samostatně po kusech – v krabicích, na stole nebo zavěšené na ramínkách.
Hana Valtová
je česká módní návrhářka, která ve své tvorbě propojuje historický výzkum se současným oděvem a klade důraz na precizní řemeslné zpracování a kvalitní materiály. Bakalářské studium dokončila na UMPRUM pod vedením prof. Liběny Rochové, magisterské pod kostýmní výtvarnicí M.A. Simonou Rybákovou Ph.D. Od roku 2015 absolvovala stáž v ateliéru Zuzany Kubíčkové, poslední 4 roky také spolupracuje na projektech se stylistou Filipem Vaňkem. Její práce byla opakovaně prezentována na Mercedes-Benz Prague Fashion Week. V roce 2024 vyhrála Van Graaf Junior Talent a představila kolekci Allure.
Hana Valtová a…
THE DRESS DIARY
Několik posledních let čerpám inspiraci pro své kolekce především z historie módy, tak tomu bylo i u mé diplomové práce. Kolekce The Dress Diary zkoumá oděv jako historický artefakt propojující kulturu, estetiku a osobní identitu. Inspirací se stala kniha The Dress Diary od Kate Strasdin vycházející z deníku Anne Sykes, který zachycuje textilie a módu 19. století. Projekt se zaměřuje na analýzu materiálových vrstev, siluet tvarovaných spodním prádlem a řemeslných technik, které ovlivňovaly podobu ženského těla i estetické vyjadřování dané éry. Kolekce je zároveň osobním vyprávěním příběhu Anne, pro jejíž postavu jsou jednotlivé modely koncipovány "na míru". Historické principy jsou přetvářeny do současného kontextu za využití tradičních i experimentálních metod jako například tvorby pletenin ve spolupráci s firmou KNIT-TEX. Pro ně jsme použili jako předlohu vzory z 19. století, které byly uchované v deníku. K inspiraci kolekce také sloužila návštěva depozitáře Národního muzea v Terezíně a depozitáře Moravské galerie v Brně, kde jsem měla možnost zkoumat detaily oděvů z 19. století na vlastní oči.
01
Přebal knihy a stránky z deníku Anne Sykes – Deník nebyl plný slov, ale materiálů s popisky. Kate Strasdin dokázala pomocí popisků zmapovat život Anne Sykes.
02
Na návštěvě depozitáře Národního muzea v Terezíně jsem mohla vidět například tyto taftové svatební šaty zdobené krajkou.
03
V depozitáři Moravské galerie mají obrovskou sbírku korzetů, jejíž detaily jsem mohla vidět naživo.
04
Tyto taftové šaty s gigot rukávy sloužily jako předloha ke kabátu, který je součástí kolekce. Zkoumala jsem především jejich střih a ozdobné žabičkování na rukávech.
05
Ve spolupráci s firmou KNIT-TEX a Mikulášem Bruknerem jsme vytvořili pletenou krajku, jejíž vzor vychází z motivů z deníku Anne Sykes. Výsledný motiv vznikl navrstvením dvou vzorů na sebe. Struktura materiálu připomíná háčkovanou krajku, populární v 19. století.
06
Pleteniny jsme pletly buď už ve výsledném tvaru nebo jako metráž, kterou jsem dále zpracovala – například vrstvením s pevnějším materiálem.
07
Abych dokázala lépe obléknout Anne Sykes, musela jsem si vytvořit její obraz, vytvořila jsem ho pomocí dobových fotografií a umělé inteligence.
08
K inspiraci příběhu kolekce sloužil příběh Anne Sykes. Vybrala jsem si několik vzorků, které mapovaly její život a vytvořila jsem oděvy, které by mohla nosit v dnešní době. Zde je například vzorek kostýmních šatů na maškarní ples jako Dolly Varden – oblíbená literární postava.
09
Sako – součást modelu Dolly Varden – čerpá inspiraci z dobových živůtků.
10
Sukně z černé pletené krajky zdobená mašlemi.
11
Studie korzetu – V celé práci jsem se snažila studovat tradiční krejčovské řemeslo a šicí i ozdobné techniky.
12
Kabátek inspirován Anniným pobytem v Singapuru. Střih kabátku čerpá inspiraci z asijské estetiky především svým asymetrickým střihem.
13
Krátké šaty z béžové pleteniny.
14
Velký důraz jsem kladla na výrobu a studium střihů korzetů.
15
Výstava byla koncipována jako pomyslný depozitář – showroom, proto byly oděvy vystavené samostatně po kusech – v krabicích, na stole nebo zavěšené na ramínkách.
Hana Valtová
je česká módní návrhářka, která ve své tvorbě propojuje historický výzkum se současným oděvem a klade důraz na precizní řemeslné zpracování a kvalitní materiály. Bakalářské studium dokončila na UMPRUM pod vedením prof. Liběny Rochové, magisterské pod kostýmní výtvarnicí M.A. Simonou Rybákovou Ph.D. Od roku 2015 absolvovala stáž v ateliéru Zuzany Kubíčkové, poslední 4 roky také spolupracuje na projektech se stylistou Filipem Vaňkem. Její práce byla opakovaně prezentována na Mercedes-Benz Prague Fashion Week. V roce 2024 vyhrála Van Graaf Junior Talent a představila kolekci Allure.
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz