Herrmann&Coufal:
Design je pro nás o řešení výzev, ne o navrhování věcí
Eduard Herrmann a Matěj Coufal jsou absolventy Ateliéru produktového designu (D3) na UMPRUM. Svou práci představili vedle Prahy i v Berlíně, Frankfurtu, Bruselu nebo v provincii Zhejiang v Číně. Mají za sebou řadu ocenění, od Red Dot Design Award nebo Elle Decoration International Award po titul Grand designérů v minulém ročníku ceny Czech Grand Design. Tento titul letos předali jinému designérskému duu – Vrtiška a Žák. O tom, co pro ně znamená design, proč preferují spolupráci v týmu a jak se dostali k fenoménu DIY je následující rozhovor.
Rozhovor vedl: Ondřej Balada
Vaše spolupráce začala už během studií. Co byl moment nebo projekt, při kterém jste si uvědomili, že spolu chcete pracovat dlouhodobě?
MC: Naše spolupráce začala školním zadáním, kdy z nás vedoucí ateliéru Michal Froněk a Jan Němeček vytvořili tým. Měli jsme tehdy za úkol realizovat mobiliář pro Prahu.
EH: V týmu byl společně s námi i Jorge García, se kterým jsme celý návrh vymysleli u piva, ale Jorge později odcestoval do Mexika, a nechal to na nás.
MC: I díky němu jsme pak soutěž na mobiliář vyhráli a projekt dokončili ve spolupráci s mmcité. Vlastně jsme ze školního zadání vpluli do vod firemní spolupráce, a tak vzniklo naše studio.
Z výstavy Design In You v Jurkovičově vile. Foto Moravská galerie v Brně.
V poslední době je velkým tématem v umění, architektuře a dalších tvůrčích oborech týmovost a spolupráce. Jako by odeznívala doba individuálního tvůrce a nastupovaly tvůrčí kolektivy. Vnímáte něco takového v designu? Dává vám smysl kolektivní řešení problému?
EH: Já myslím, že je to úplně stejné v rámci umění, designu i architektury. K jakémukoli projektu můžeš přistupovat jako k zadání, které může a nemusí mít více či méně omezení. Funkce, vyrobitelnost nebo rozpočet jsou jen některými z nich.
MC: Nevím, jestli jde srovnávat design a volné umění. I když v obou případech můžeš analyticky přistupovat k tomu, co tvoříš, a hledat nejlepší možné řešení, ale ta cesta k němu je asi jiná.
EH: Tým je důležitý ve chvíli, kdy řešíte komplexnější problém, ale musíte být schopni o něm diskutovat. Když umíte popřít svoje ego a otevřít se diskusi, můžete svoji práci dostat dál. Může mít větší hloubku, než když o problému přemýšlíte sami. Týmový přístup je velké téma i ve vztahu k ekologii: dělat něco společně, s ohledem na konsekvence v mnoha různých aspektech, je často nejefektivnější. Možná i díky tomu před lety vyhrálo Turner Prize Assemble Studio. Ačkoli se zabývají hlavně architekturou, jde o velký tým lidí s přesahem do umění, designu a dalších oborů.
MC: Přitom ale pořád můžeš vytvářet skvělé věci i sám, přistupovat k designu intuitivně a pohrávat si s detaily, ale má to svá omezení.
EH: No právě. Ve chvíli, kdy řešíš velké zadání a zásadní výzvy, tak ti tenhle individualistický přístup v podstatě přestává stačit. Přestává být důležité, kdo konkrétně navrhl nějaký detail. Design hlavně už dávno není jen navrhování věcí. Design je o řešení konkrétních výzev a problémů.
Takže designérská dua u nás nevznikají jen náhodou? Froněk a Němeček, Vrtiška a Žák, Herrmann a Coufal, má to i praktický přesah?
EH: Nemůžeme mluvit za ostatní, ale analýza a výzkum budou nejspíš nejen pro nás v designu čím dál důležitější. Ve dvou a více lidech se nám pracuje efektivně a dobře.
MC: Navíc o věcech rádi diskutujeme, nechceme být individualisti uzavření v bublině.
Ceny Czech Grand Design 2021. Foto Herrmann&Coufal
Pojďme se ještě na chvíli vrátit k vašim školním realizacím. Matěji, ty jsi zakončil studium velmi netradiční diplomkou. Výsledkem tvé práce nebyla konkrétní věc, ale teoretická esej zabývající se měrnými systémy a tím, jak ovlivňují práci návrhářů a kreativních profesí. Jak se stalo, že jsi v Ateliéru produktového designu diplomoval psaním teoretické práce?
MC: Ten první impuls vznikl v rámci diskuse nad měrnými systémy a tím, jak deformují naše uvažování. Na začátku jsem dokonce přemýšlel o nějaké řadě „metrů“ jako produktů, měřidel. Jakmile jsem se ale ponořil do průzkumu a ohledával historii měrných systémů a jejich významy, vzešla potřeba víc to popsat a propojit s historickými a současnými příklady. Navíc jsem chtěl využít prostředí školy k tomu, abych pracoval na vlastním projektu a dovolil si experimentovat. Ateliér D3 byl vždy orientovaný směrem ke spolupráci s průmyslem a různými značkami. Já jsem ale chtěl využít školního prostředí pro práci, která nebude mít komerční ambice, ale místo toho může mně a dalším kreativcům pomoci při navrhování. V podstatě mi ani nešlo tolik o výsledek, ale o samotný proces výzkumu. Hlavní výzvou pak bylo přetavení výzkumu do knihy a různých objektů - metrů. To se nakonec podařilo, METR vyšel knižně v Nakladatelství UMPRUM a čerstvě obdržel nominaci na Nejkrásnější knihu roku v kategorii Učebnice a další didaktické pomůcky.
Metr, diplomová práce Matěje Coufala. Foto Herrmann&Coufal
V rámci své práce mluvíte často o hledání, zkoumání nebo analytickém přístupu. Edo, ty teď studuješ na Katedře designu doktorát. To je standardně vědecká forma studia a spousta lidí si spojení doktorátu a umění, respektive designu neumí představit. Jak teď tvoje studium vypadá?
EH: Popravdě jsem si různorodost jednotlivých úrovní studia designu od bakaláře po doktorát uvědomil teprve nedávno při přípravách Bienále UMPRUM s Kristýnou Péčovou a Filipem Krausem. Tématem Bienále je právě umělecký výzkum. Pro mě osobně je doktorské studium, když to velmi zjednoduším, o dovysvětlení a odkrytí vnitřních vztahů a funkcí v oboru. Mám tři roky na to, abych systematicky a soustředěně pracoval na vlastním výzkumu, na rozdíl od bakalářského nebo magisterského studia, kde plníš více studijních povinností. Navíc je skvělé, že mám čas propojit se s ostatními lidmi z jiných oborů, kteří DIY a další designérské přístupy mohou nahlížet z úplně jiné perspektivy. Nabízí se tak zase nové možnosti spolupráce.
Oba máte poměrně široký záběr realizací od produktů a prací do veřejného prostoru po animaci, workshopy a další. Vnímáte u sebe samotných hranice designu a dalších oborů? Nebo vám přijdou prostupné?
MC: Nějakou pomyslnou flexibilní hranici asi máme. Například urbanismu už příliš nerozumíme, ale zrovna veřejný prostor a jeho řešení je definicí týmovosti, o které jsme se teď bavili. Čím víc lidí z různých oborů od architektů a designérů po sociology, psychology a další budou veřejný prostor a život ve městě řešit a aktivně spolupracovat, tím lépe.
EH: Asi naštvu spoustu lidí, ale přijde mi, že architektura a design jsou téměř totožné a architekti jsou specializovanější designéři. A veřejný prostor jako takový je podle mě zajímavý pro všechny, včetně umělců a dalších profesí, které by se měly podílet na jeho dotváření.
Pixel je mobiliář z odřezků dřev, které by jinak skončily v kamnech. Vyrábí jej mmcité. Mobiliář získal Red Dot Design Award. Foto mmcité
Sattelite je lavička inspirovaná akustickými zrcadly. Vyrábí ji mmcité. Foto mmcité
Zkušenosti s veřejným prostorem jste získali i na festivalu architektury a designu Concentrico ve španělském Logroño. Ten je zaměřen hlavně na zážitek a reflexi veřejného prostoru a architektury. Organizátoři taky podporují interakci mezi tvůrci a veřejností. Jaká to pro vás byla zkušenost?
EH: Pro mě je veřejný prostor místem, kde se všichni můžeme vyjádřit a řešit to, co nás pálí nebo zajímá. Na festivalu jsme organizovali workshop pro místní obyvatele, kteří si mohli vyrobit kus nábytku a zakomponovat ho do společné instalace. Po skončení festivalu mohli účastníci workshopů instalaci rozebrat a odnést si své vyrobené kusy domů. Často je i sami různě dotvářeli.
MC: Tím pádem se i oni sami stávali spoluautory. A jejich zpětná vazba, třeba k některým rozměrům a umístění, pro nás byla dost důležitá.
EH: Rádi vytváříme věci, které mají dlouhodobou hodnotu a trvanlivost, ale ten opačný přístup, vytvářet dočasné situace a instalace, je pro nás cenný a hrozně nás to baví.
Z festivalu Concentrico v Logroño. Foto concentrico
Interakce, o které mluvíte je opakujícím se motivem, který se vaší prací vine už několik let a nejvýrazněji se zhmotnil ve vašich DIY projektech. Co vás k tomu přivedlo na začátku? Ekologie? České kutilství? Alternativní přístupy?
EH: DIY se stalo naším tématem v podstatě náhodu. Matěj zrovna pracoval na diplomce a já se chtěl hlásit na doktorát. Potřeboval jsem si ujasnit téma vlastního výzkumu a narazil jsem na projekt Enza Mariho Autoprogettazione, který se zabývá výrobou svépomocí, vlastně úplně bez průmyslu. Říkal jsem si, že by bylo skvělé zkoumat to v rámci disertace, ale ještě předtím jsme to otestovali na Designbloku 2019. Naše projekty s DIY se nám v průběhu času rozvětvují. U některých si hrajeme a testujeme možnosti, jiné jsou vážným pokusem o hledání alternativních forem produkce.
MC: Na začátku jsme sami netušili, kam dorazíme. A to jsme ještě pořád na cestě. Naše projekty spojuje určitý důraz na „dokončenost“. Chceme, aby u všech věcí byly doladěny detaily, což je v DIY samozřejmě výzva. Co všechno se v tom tématu objevuje, včetně udržitelnosti a dalších aspektů, které s tím souvisí, pro nás bylo vlastně překvapením. A překvapil nás i zájem, který se o DIY objevil jak ze strany firem jako Hornbach, tak ze strany Českých center a dalších institucí. Z jedné rešerše a výstavního experimentu na Designbloku se tak pro nás DIY stalo tématem, které budeme řešit možná až do konce života.
DIY Designblok 2019, zdroj: Herrmann&Coufal
Nedávno jste založili značku NOMAD, která právě z DIY vychází. Při nákupu si uživatel sám může zvolit, na kolik chce produkt sestavit sám a na kolik jej chce mít předpřipravený od vás, od čehož se odvíjí i cena a další parametry. Jak tenhle projekt vznikl a kde si stojí v kontextu vašich aktivit?
MC: Kořeny NOMAD jsou už v našich workshopech, kde jsme získávali zpětnou vazbu od účastníků. Někteří byli nadšení a stačil jim návod, jiným se líbil koncept, ale nebavila je představa, že si musí sami shánět materiál a jet kvůli tomu do prodejny třeba na druhý konec Prahy. A pak jsme potkali řadu lidí, kterým se prostě líbí naše produkty a nechtějí je vyrábět třeba jen proto, že doma nemají žádné vybavení. I IKEA je do jisté míry DIY. NOMAD to ale celé posunul dál a nabízí lidem zvolit si míru jejich participace na výrobě. Zároveň jsme chtěli zkusit sami něco prodávat a zajistit kompletní proces od návrhu až po zabalení a odeslání.
EH: Myslím, že se nám povedlo zprostředkovat lidem rychlý a pohodlný způsob, jak mohou sami něco zrealizovat za málo peněz s dobrým výsledkem. Přitom se takhle dají vyrábět malá měřítka, ale i architektura. Různí tvůrci se tím zabývají minimálně od poloviny minulého století. Z hlediska překračování oborů můžeš o DIY přemýšlet i jako o readymade. Koneckonců i oblouk naší lampy Tension je tvořen stanovými pruty ukotvenými v betonovém patníku. Je v tom trocha naší nedbalé elegance.
Materiál pro výrobu lampy Tension. Foto NOMAD Laboratory
Lampa Tension. Foto NOMAD Laboratory
Lustr Lift. Foto NOMAD Laboratory
Návod pro výrobu svépomocí. Foto NOMAD Laboratory
Vystavujete opakovaně na Designbloku, v Galerii Kvalitář, docela nedávno třeba v Jurkovičově vile Moravské galerie. Oba jste teď navíc řešili architekturu expozice pro Bienální výstavu UMPRUM. Jak přistupujete k vystavování designu a k architektuře výstav?
MC: Jurkovičova vila pro nás byla zajímavá, protože jsme dlouho pátrali po tom, jak zpracovat a propojit naši práci se specifičností domu a místa. Nakonec jde spíše o filozofické propojení s Jurkovičem jako autorem.
EH: V rámci Bienální výstavy UMPRUM je pro nás důležité hledat propojení jednotlivých projektů, vztah exponátů k prostoru a divákovi. Je to zase nová zkušenost, protože už se neohlížíme jen na sebe, ale musíme přibližovat práci někoho jiného. Rámovat ji.
Vedle domácího trhu máte zkušenosti s firmami v zahraničí. Dá se ještě říct, v čem jsou takové zkušenosti odlišné, respektive v čem jsou jednotlivé trhy specifické? Nebo už se rozdíly mezi jednotlivými zeměmi stírají?
MC: V zahraničí máme za sebou jen pár jednotlivých projektů, například jsme realizovali mobiliář do veřejného prostor ve Štrasburku, ale celkově mám pocit, že v rámci Evropy už žádné zásadní rozdíly nejsou.
EH: Na druhou stranu jsme při pořádání workshopů ve Španělsku byli překvapeni mírou spolupráce mezi festivalem a soukromým sektorem. Organizátoři byli schopni aktivně vyhledávat sponzory a španělské firmy se tam rády prezentovaly. V praxi jsme tak od místního podniku získali materiál pro náš workshop, kvalitní krásné překližky, kolegové z Německa zase od jiné firmy dostali barvy pro realizaci velkoformátové malby. Pro ty firmy je to do jisté míry prestiž, a propojení průmyslu a kultury je tam mnohem samozřejmější než u nás.
MC: Teď nás ještě čeká spolupráce s Romanian Design Week, kde budeme zkoušet nový workshop.
Jak taková spolupráce vypadá? A v čem jsou pro vás workshopy tak cenné?
EH: Organizátoři nám poskytnou prostor a materiály, a my budeme v centru Bukurešti organizovat workshop, který se bude točit právě okolo NOMAD laboratory. Spolupráce s institucemi nás baví a doufáme v podobně pozitivní zkušenost jako ve Španělsku.
MC: Ve chvíli, kdy organizujeme workshopy je najednou role designéra úplně jiná. Učíme lidi, jak si mohou věci vyrobit sami, najít vztah k materiálu a získat novou zkušenost. A díky participaci si pak samotní uživatelé často ujasní, že by věci chtěli jinak a sami naše návrhy upravují a stávají se spoludesignéry. My už to v tu chvíli jen moderujeme, pomáháme jim s technickými věcmi a sbíráme inspiraci.
Obligátní otázka na závěr. Máte vysněný festival nebo firmu či klienta, pro které byste chtěli spolupracovat?
EH: V kontextu těch tradičních komerčních spoluprací to vnímáme asi podobně jako všichni designéři. Každý by rád někdy něco navrhl pro Vitru, nás ale momentálně zajímají i jiné věci než jen komerční zakázky.
MC: V současném kontextu? Rádi bychom chtěli spolupracovat třeba s Člověkem v tísni.
Výstava Design In You v Jurkovičově vile. Foto Moravská galerie v Brně
Eduard Herrmann (*1989) se narodil v Brně, absolvoval Ateliér produktového designu na UMPRUM, kde nyní pokračuje studiem doktorského programu Výtvarná umění. Spolu s Matějem Coufalem založil studio Herrmann&Coufal. Návrhy studia lze nalézt zhmotněné v kolekcích předních českých i zahraničních značek, v městském veřejném prostoru, i jako konceptuální výtvarné instalace. Na svém kontě má prestižní ocenění Red Dot Design Award, Elle Decoration International Award, cenu Czech Grand Design a mnohé další.
Matěj Coufal (*1994) se narodil se v Brně, absolvoval Ateliér produktového designu na UMPRUM. Spolu s Eduardem Hermannem založil studio Herrmann&Coufal. Návrhy studia lze nalézt zhmotněné v kolekcích předních českých i zahraničních značek, v městském veřejném prostoru i jako konceptuální umělecké instalace. Na svém kontě má prestižní ocenění Red Dot Design Award, Elle Decoration International Award, cenu Czech Grand Design a mnohé další.
Ondřej Balada (*1992) je absolventem bakalářského oboru Dějiny umění na Filozofické fakultě UK a aktuálně pokračuje v magisterském studiu na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM. Zabývá se designem a fotografií druhé poloviny 20. století. Spolupracuje s řadou kulturních institucí při tvorbě doprovodných vzdělávacích programů, případně jako copywriter či editor.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz