HLINOTÉKA – prostor pro nezávislou keramickou tvorbu
Hlinotéka je mladé keramické studio, laboratoř nápadů a prostor pro setkávání lidí se zájmem o současnou keramickou tvorbu a umění. Stojí za ní trojice studentek Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM Johana Hnízdilová, Markéta Špundová a Karolína Kučerová a autor mladé progresivní keramické tvorby Jiří Žežula. Všichni čtyři se podílejí na chodu studia a jsou zároveň trvalými rezidenty. Od oficiálního otevření Hlinotéky v listopadu minulého roku zde probíhají kurzy pro veřejnost a možnost využití studia k individuální tvorbě. Aspirace zakladatelů*ek je ale větší, chtějí, aby se Hlinotéka do budoucna stala nezávislým centrem pro současné keramické umění a design.
Krátkou reportáž z Hlinotéky připravila:
Eliška Špálová
KRÁSNÁ PRÁCE JE POŘÁD PRÁCE
Keramická tvorba přináší nejen spoustu radosti, ale taky strasti. Své o tom může říct každý, kdo si kdy vyzkoušel centrování za kruhem či míchání glazur, kdy místo červené glazury vyšla zelená a naopak. Taky za provozem keramické dílny je spousta práce.
Zakladatelé Hlinotéky Markéta Špundová, Karolína Kučerová, Jiří Žežula a Johana Hnízdilová
„Dávali jsme to tu dohromady zhruba půl roku. Od počátku jsme přitom naráželi na řadu praktických problémů. Museli jsme najít vhodné místo. Keramická dílna má svoje specifika: výhodou je pokud možno bezbariérový přístup, dostatečný přístup vody, elektřina,“ říká Johana a dodává, že i půl roku po oficiálním otevření studia je spousta věcí stále v procesu. Nutné finanční minimum pro vybavení takové dílny se pohybuje kolem sta tisíc korun.
Zleva: Jiří Žežula, autorská tvorba,
Johana Hnízdilová, autorský set
Zleva: Karolína Kučerová, autorská tvorba,
Markéta Špundová, autorská tvorba
Dílna vznikala v době, kdy byly školní ateliéry uzavřeny z důvodu protipandemických opatření. Studentům a studentkám tak chyběl prostor, kde by mohli tvořit a rozvíjet se. „Chtěli jsme mít místo, kam můžeme chodit každý den, kde můžeme tvořit, když chceme,“ říká Johana. Pandemie koronaviru tak v podstatě uspíšila proces osamostatnění, kterým musí projít každý*á absolvent*ka uměleckých škol, pokud chtějí nadále zůstat v oboru. Oproti práci ve škole je ale práce ve vlastním studiu mnohem komplexnější a vyžaduje kromě znalosti řemesla i jiné kompetence, od účetnictví po marketing. Povídáme si o všech nezbytnostech pro fungování dílny a Jirka přitom vzpomíná na období svého studia jako na období neomezených možností, technologií a materiálů. „V podstatě až tady mi došlo, že neumím naskládat a zapnout pec, protože jsem to nikdy sama nedělala,“ směje se Johana a dodává, že spolu se spolužačkami usilují o to, aby se ve studijním programu objevilo víc praktických kurzů, které by studenty*ky keramiky a porcelánu seznámily s tím, co všechno je potřeba vědět pro samostatné fungování do budoucna.
Zleva: Jiří Žežula v Hlinotéce, Markéta Špundová v Hlinotéce, Johana Hnízdilová, Karolína Kučerová
PROSTOR PRO NEZÁVISLOU A PROGRESIVNÍ KERAMICKOU TVORBU
V posledních letech vzrůstá zájem o keramiku a porcelán, vzniká tak řada otevřených studií i sdílených dílen, které umožňují široké veřejnosti vyzkoušet si hlínu a keramiku (doslova) na vlastní kůži. Oproti dílnám, které nabízí volnočasové kurzy pro širší veřejnost, chce ale Hlinotéka vytvářet prostor zejména pro komunitu lidí, kteří mají umělecké ambice. „Dáváme tu prostor lidem z UMPRUMky a dalších uměleckých škol, vítáme tu absolventy a lidi, kteří se chtějí dál posouvat. Keramiku nevnímáme jen jako činnost, u které si člověk odpočine od práce,“ říká Johana. Jirka dodává, že do budoucna by rádi rozšířili svoje řady o další rezidentská místa, pořádali výstavy, přednášky a další akce. „Rád bych Hlinotéku pěstoval do budoucna jako laboratoř a centrum pro současnou keramiku,“ upřesňuje. V současnosti probíhají v Hlinotéce kurzy točení a modelování, lidé se zkušeností s keramikou mohou využít open studio slotů v kalendáři a přijít tvořit individuálně. Kromě toho slouží Hlinotéka jako showroom originální autorské tvorby a místo setkávání. Zajímá vás víc? Hlinotéku najdete na adrese Šternberkova 22 hned naproti Veletržnímu paláci.
Odkaz na IG: https://www.instagram.com/hlinoteka/
ELIŠKA ŠPÁLOVÁ studuje navazující magisterský program na Katedře teorie a dějin umění a současně absolvuje druhý semestr na stáži v Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM. Ve své tvorbě se věnuje zejména environmentálním otázkám, genderu a angažovanému umění. V současnosti působí také jako kurátorka galerie NIKA.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz