▉HUN TUN▌▍▎▏
TANEC S CHAOSEM
Ateliér animace a filmu se podílel na vzniku výjimečného krátkého kombinovaného snímku Hun Tun režisérky a absolventky Magdaleny Hejzlarové. Film čeká v těchto dnech česká premiéra na mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a rovněž ho mají možnost na filmových přehlídkách vidět i zahraniční diváci. Právě jeho experimentálně animované části vznikaly v Ateliéru animace a filmu, který tak mohl aktivně pomoci režisérce a producentské společnosti 13ka při výrobě snímku. Michaela Režová skrze rozhovor s režisérkou Magdalenou Hejzlarovou i producentkou Karolínou Davidovou přibližujeme nejen film, ale také samotnou spolupráci.
Magdalena Hejzlarová = MH
Karolína Davidová = KD
Co je Hun Tun a kdo nebo co se za tímto názvem skrývá?
MH Hun Tun pochází ze starého taoistického příběhu o stvoření světa. Je to hodně divný příběh. Hun Tun je král chaosu a vypadá jako takový knedlík – divný tvor bez otvorů. Ale je děsně fajn, všichni ho mají rádi! Tenhle divnopříběh mě fascinoval a chtěla jsem o něm natočit film. Jenže pak se mě producentky Karolína Davidová s Annou Vášovou zeptaly, co to tedy ten chaos je. A to najednou bylo těžké říct! I díky nim dvěma jsem se ho nějak snažila pochopit a to skrze svůj vlastní život, svůj vlastní chaos, abych ho mohla vyprávět. A dopadlo to možná tak, že jsem pochopila svůj život skrze příběh o knedlíkovi. Myslím, že mytologické příběhy tohle dovolují, spíš k tomu úplně svádí.
Jaké je hlavní téma filmu?
MH Můj Hun Tun je nespavost a film je o tom, jak jsem se s ní těžko vypořádávala. Protože čím víc jsem se snažila s ní bojovat, tím víc mě pohlcovala. Ale nebojte, končí to dobře.
Prozkoumávali jste jej i v jiných formátech mimo film?
MH Vývoj filmu jsme začali se střihačem a dramaturgem filmu Sašou Kashcheevem a Karolínou sbíráním a prozkoumáváním mých audiodeníků. Bylo to za covidu, čas takovému hloubkovém ponoru nahrával, a taky jsme takoví tři poctivci! Takže jsme do toho šli opravdu do hloubky. Saša rád pracuje se zvukem a když už takový materiál byl, tak jsme z toho vytvořili takový audiodokument pro Český rozhlas Vltava. Téma nespavosti dnes hodně rezonuje, takže o něj projevilo zájem také Radio Wave, se kterým jsme pak s Karolínou vytvořily podcastovou minisérii Nespavci. Na obou těchto formátech jsem se učila, jak vlastně chci nebo nechci o sobě a té proklaté nespavosti mluvit.
S jakým výtvarným a animačním jazykem snímek pracuje?
MH Je to takzvaný hybrid. Většina filmu je animovaná, používáme animaci objektů ve starých scannerech. Čím starší a horší, tím lepší! K tomu je pak ještě vrstva animace písku pod kamerou. Animaci ráda používám pro zobrazení vnitřních stavů a pocitů. Prostě to, co se děje v duši a v hlavě. K tomu jako kontrast používáme natáčenou živou akci s trochu divokými kostýmy a tancem. Zobrazují den a prorůstání Hun Tuna z mytologického světa do toho našeho.
Když jste nás oslovili ke spolupráci, vůbec jsme neváhali. Rytmus akademického roku dovoluje technologické vybavení i prostory sdílet a na projektech typu filmu Hun Tun se s radostí podílet. Jak dlouho nakonec film vznikal a jak mu pomohla UMPRUM a ateliér?
MH Se vším všudy film vznikal asi pět let, ale do toho počítám i vývoj a čekání na výsledky grantové podpory z fondu kinematografie a podcast. Role UMPRUM byla báječná a nezastupitelná. Já sice mám svůj ateliér, ale není tak profesionálně vybavený, není tak velký a není v něm teplo. Zní to banálně, ale je to pro animaci dost důležité. Také možnost použít výkonné počítače pro compositing a render pro mě bylo hodně klíčové. A pak samozřejmě moc dobře fungovalo potkávání se s vašimi studujícími, je fajn zůstat s mladší generací trochu v kontaktu.
KD Naše produkce 13ka nemá vlastní studio. UMPRUM tedy byla ideální kombinací kvalitního animačního studia a prostředí, které Magda zná a cítí se v něm dobře. Partnerství UMPRUM potom v neposlední řadě pomohlo zafinancovat výrobu filmu ze zdrojů Fondu kinematografie a Filmtalentu Zlín. Všem jsme vděční za podporu. Krátké autorské filmy nepřinášejí zisk v podobě peněz, ale inovují a obohacují svébytným rukopisem, o což se podle mého zasluhuje i film Hun Tun.
Co konkrétně se v ateliéru animace na UMPRUM natáčelo a jaké poskytl režisérce a animátorkám zázemí?
MH Na staré budově animovala Eliška Kerbachová části scannerové animace. Na nové budově jsem pak o půl roku později animovala písek pod kamerou.
KD Využili jsme také zázemí pro obrazovou postprodukci a skvělou projekci pro kontrolní promítání.
Co film v nejbližší době čeká, kdy a kde jej budou moci vidět diváci a divačky i mimo festival?
MH Právě se chystáme na MFDF Ji.hlava a na DOK Leipzig, to je pro mě osobně obojí skvělá odměna. Dál už se ozývají kamarádi z regionů, že by stáli o projekci na akcích, které pořádají. A to mě těší obzvlášť, protože na festivalu film často zapadne ve víru dalších filmů, při malých projekcích by mohla proběhnout i nějaká povídání, to já ráda. V Praze budeme promítat film v Ponrepu a to 18. prosince.
KD V Ponrepu se objeví v pásmu filmů vztahujících se k otázkám poruch spánku ve společnosti zaměřené na výkon. Program je inspirovaný knihou Odpočinek v neklidu Nikoly Ivanova, rovněž absolventa UMPRUM.
Magdo, Karolíno, obě jste měly v ateliéru animace i workshop či přednášku, sledujete práci jeho studujících a jak dnešní podobu ateliéru vnímáte?
MH Jasně, že jo! A děsně jim všem fandím! Vidím, že se už na škole dělají kompaktní a filmové tvary, které si najdou cestu k divákovi skrz televizi nebo na festivalu. Někdy mám jen pocit, že se tam maká až moc. Tedy, já jsem to taky tak dělala, a tak teď dělám filmy o nespavosti (smích).
KD Jsem fanynka! Přijde mi, že studující ateliéru mají originální vizuály a k tomu chtějí vyprávět a své filmy dostat k divákům. K tomu jsou vedeni třeba zvaním externistů do výuky, ale také účastí na mezinárodních prezentacích a fórech. Cítím drive a nápady a těším se, co přijde.
Magdalena Hejzlarová
13ka
je vizuální umělkyně a animátorka se specializací na stop-motion animaci. UMPRUM absolvovala s krátkým filmem Hypnagogia (2017), který zobrazuje animované výpovědi popisující zážitky z usínání. Podílela se na řadě filmů jako je celovečerní snímek Přes hranici (2021) režírovaný Florence Miailhe nebo Spolu sami (2018) Diany Cam Van Nguyen. Ve spolupráci s UMPRUM režírovala a animovala snímek BOMMA z kolekce Design a Transformace: Příběhy českého designu 1990–2020. Působí také v kreativním ateliéru pro umělce s mentálním handicapem a duševním onemocněním Ateliér radostné tvorby a Národním filmovém muzeu NaFilM.
je producentem filmů a seriálů. Spoluzaložily ji scenáristka Anna Vášová a producentka Karolína Davidová v roce 2018 v Praze. V úzké spolupráci s autorstvem vyvíjí příběhy s přesahy do společenských témat a originální formou je zpracovává. Stejně jako Anna s Karolínou snoubí dvě generace, produkuje 13ka obsah pro rodiny i umělecké filmy.
https://www.13ka.eu/
press kit projektu Hun Tun
IG @huntun_film
Hun Tun bude na MFDF Ji.hlava uveden v soutěžní sekci experimentálních filmů Fascinace a to 25. října 2024 v 17:00 a 31. října 2024 v 19:00.
Ateliér animace a filmu UMPRUM je i do budoucích let otevřen spolupráci a koprodukci na audiovizuálních projektech nejrůznějšího typu a to nejen pro své absolventy a absolventky. Ateliér díky svému zázemí a technologickému vybavení nabízí využití natáčecích prostor pro klasické i experimentální animační techniky včetně stop-motion animace, trikového natáčení i live-action. Jsme otevřeni i spolupráci při které se mohou do projektu zapojit aktuální studující. Umíme vymyslet a realizovat leccos!
Text napsala a rozhovor vedla: Michaela Režová
▉HUN TUN▌▍▎▏
TANEC S CHAOSEM
Ateliér animace a filmu se podílel na vzniku výjimečného krátkého kombinovaného snímku Hun Tun režisérky a absolventky Magdaleny Hejzlarové. Film čeká v těchto dnech česká premiéra na mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a rovněž ho mají možnost na filmových přehlídkách vidět i zahraniční diváci. Právě jeho experimentálně animované části vznikaly v Ateliéru animace a filmu, který tak mohl aktivně pomoci režisérce a producentské společnosti 13ka při výrobě snímku. Michaela Režová skrze rozhovor s režisérkou Magdalenou Hejzlarovou i producentkou Karolínou Davidovou přibližujeme nejen film, ale také samotnou spolupráci.
Magdalena Hejzlarová = MH
Karolína Davidová = KD
Co je Hun Tun a kdo nebo co se za tímto názvem skrývá?
MH Hun Tun pochází ze starého taoistického příběhu o stvoření světa. Je to hodně divný příběh. Hun Tun je král chaosu a vypadá jako takový knedlík – divný tvor bez otvorů. Ale je děsně fajn, všichni ho mají rádi! Tenhle divnopříběh mě fascinoval a chtěla jsem o něm natočit film. Jenže pak se mě producentky Karolína Davidová s Annou Vášovou zeptaly, co to tedy ten chaos je. A to najednou bylo těžké říct! I díky nim dvěma jsem se ho nějak snažila pochopit a to skrze svůj vlastní život, svůj vlastní chaos, abych ho mohla vyprávět. A dopadlo to možná tak, že jsem pochopila svůj život skrze příběh o knedlíkovi. Myslím, že mytologické příběhy tohle dovolují, spíš k tomu úplně svádí.
Jaké je hlavní téma filmu?
MH Můj Hun Tun je nespavost a film je o tom, jak jsem se s ní těžko vypořádávala. Protože čím víc jsem se snažila s ní bojovat, tím víc mě pohlcovala. Ale nebojte, končí to dobře.
Prozkoumávali jste jej i v jiných formátech mimo film?
MH Vývoj filmu jsme začali se střihačem a dramaturgem filmu Sašou Kashcheevem a Karolínou sbíráním a prozkoumáváním mých audiodeníků. Bylo to za covidu, čas takovému hloubkovém ponoru nahrával, a taky jsme takoví tři poctivci! Takže jsme do toho šli opravdu do hloubky. Saša rád pracuje se zvukem a když už takový materiál byl, tak jsme z toho vytvořili takový audiodokument pro Český rozhlas Vltava. Téma nespavosti dnes hodně rezonuje, takže o něj projevilo zájem také Radio Wave, se kterým jsme pak s Karolínou vytvořily podcastovou minisérii Nespavci. Na obou těchto formátech jsem se učila, jak vlastně chci nebo nechci o sobě a té proklaté nespavosti mluvit.
S jakým výtvarným a animačním jazykem snímek pracuje?
MH Je to takzvaný hybrid. Většina filmu je animovaná, používáme animaci objektů ve starých scannerech. Čím starší a horší, tím lepší! K tomu je pak ještě vrstva animace písku pod kamerou. Animaci ráda používám pro zobrazení vnitřních stavů a pocitů. Prostě to, co se děje v duši a v hlavě. K tomu jako kontrast používáme natáčenou živou akci s trochu divokými kostýmy a tancem. Zobrazují den a prorůstání Hun Tuna z mytologického světa do toho našeho.
Když jste nás oslovili ke spolupráci, vůbec jsme neváhali. Rytmus akademického roku dovoluje technologické vybavení i prostory sdílet a na projektech typu filmu Hun Tun se s radostí podílet. Jak dlouho nakonec film vznikal a jak mu pomohla UMPRUM a ateliér?
MH Se vším všudy film vznikal asi pět let, ale do toho počítám i vývoj a čekání na výsledky grantové podpory z fondu kinematografie a podcast. Role UMPRUM byla báječná a nezastupitelná. Já sice mám svůj ateliér, ale není tak profesionálně vybavený, není tak velký a není v něm teplo. Zní to banálně, ale je to pro animaci dost důležité. Také možnost použít výkonné počítače pro compositing a render pro mě bylo hodně klíčové. A pak samozřejmě moc dobře fungovalo potkávání se s vašimi studujícími, je fajn zůstat s mladší generací trochu v kontaktu.
KD Naše produkce 13ka nemá vlastní studio. UMPRUM tedy byla ideální kombinací kvalitního animačního studia a prostředí, které Magda zná a cítí se v něm dobře. Partnerství UMPRUM potom v neposlední řadě pomohlo zafinancovat výrobu filmu ze zdrojů Fondu kinematografie a Filmtalentu Zlín. Všem jsme vděční za podporu. Krátké autorské filmy nepřinášejí zisk v podobě peněz, ale inovují a obohacují svébytným rukopisem, o což se podle mého zasluhuje i film Hun Tun.
Co konkrétně se v ateliéru animace na UMPRUM natáčelo a jaké poskytl režisérce a animátorkám zázemí?
MH Na staré budově animovala Eliška Kerbachová části scannerové animace. Na nové budově jsem pak o půl roku později animovala písek pod kamerou.
KD Využili jsme také zázemí pro obrazovou postprodukci a skvělou projekci pro kontrolní promítání.
Co film v nejbližší době čeká, kdy a kde jej budou moci vidět diváci a divačky i mimo festival?
MH Právě se chystáme na MFDF Ji.hlava a na DOK Leipzig, to je pro mě osobně obojí skvělá odměna. Dál už se ozývají kamarádi z regionů, že by stáli o projekci na akcích, které pořádají. A to mě těší obzvlášť, protože na festivalu film často zapadne ve víru dalších filmů, při malých projekcích by mohla proběhnout i nějaká povídání, to já ráda. V Praze budeme promítat film v Ponrepu a to 18. prosince.
KD V Ponrepu se objeví v pásmu filmů vztahujících se k otázkám poruch spánku ve společnosti zaměřené na výkon. Program je inspirovaný knihou Odpočinek v neklidu Nikoly Ivanova, rovněž absolventa UMPRUM.
Magdo, Karolíno, obě jste měly v ateliéru animace i workshop či přednášku, sledujete práci jeho studujících a jak dnešní podobu ateliéru vnímáte?
MH Jasně, že jo! A děsně jim všem fandím! Vidím, že se už na škole dělají kompaktní a filmové tvary, které si najdou cestu k divákovi skrz televizi nebo na festivalu. Někdy mám jen pocit, že se tam maká až moc. Tedy, já jsem to taky tak dělala, a tak teď dělám filmy o nespavosti (smích).
KD Jsem fanynka! Přijde mi, že studující ateliéru mají originální vizuály a k tomu chtějí vyprávět a své filmy dostat k divákům. K tomu jsou vedeni třeba zvaním externistů do výuky, ale také účastí na mezinárodních prezentacích a fórech. Cítím drive a nápady a těším se, co přijde.
Magdalena Hejzlarová
je vizuální umělkyně a animátorka se specializací na stop-motion animaci. UMPRUM absolvovala s krátkým filmem Hypnagogia (2017), který zobrazuje animované výpovědi popisující zážitky z usínání. Podílela se na řadě filmů jako je celovečerní snímek Přes hranici (2021) režírovaný Florence Miailhe nebo Spolu sami (2018) Diany Cam Van Nguyen. Ve spolupráci s UMPRUM režírovala a animovala snímek BOMMA z kolekce Design a Transformace: Příběhy českého designu 1990–2020. Působí také v kreativním ateliéru pro umělce s mentálním handicapem a duševním onemocněním Ateliér radostné tvorby a Národním filmovém muzeu NaFilM.
13ka
je producentem filmů a seriálů. Spoluzaložily ji scenáristka Anna Vášová a producentka Karolína Davidová v roce 2018 v Praze. V úzké spolupráci s autorstvem vyvíjí příběhy s přesahy do společenských témat a originální formou je zpracovává. Stejně jako Anna s Karolínou snoubí dvě generace, produkuje 13ka obsah pro rodiny i umělecké filmy.
https://www.13ka.eu/
press kit projektu Hun Tun
IG @huntun_film
Hun Tun bude na MFDF Ji.hlava uveden v soutěžní sekci experimentálních filmů Fascinace a to 25. října 2024 v 17:00 a 31. října 2024 v 19:00.
Ateliér animace a filmu UMPRUM je i do budoucích let otevřen spolupráci a koprodukci na audiovizuálních projektech nejrůznějšího typu a to nejen pro své absolventy a absolventky. Ateliér díky svému zázemí a technologickému vybavení nabízí využití natáčecích prostor pro klasické i experimentální animační techniky včetně stop-motion animace, trikového natáčení i live-action. Jsme otevřeni i spolupráci při které se mohou do projektu zapojit aktuální studující. Umíme vymyslet a realizovat leccos!
Text napsala a rozhovor vedla: Michaela Režová
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz