KINO: Wunderbaum:
Nekončící šichta
Co zažívá taxikář Ruslan při nikdy nekončící šichtě? Útržky z jeho života přibližuje animovaný seriál skrze různé filmové a televizní žánry.
Tak zní logline, kterou najdeme na iVysílání České televize, pro které šestidílný seriál v akademickém roce 2021/22 vznikal. Vedení Ateliéru animace a filmu pověřilo rolí kurátorů, nebo v tomto případě spíše rolí kreativních režisérů celého projektu, dvojici Thanh Mai Tranová a Matej Mihályi. Ti tak zároveň utvořili jednu z režisérských dvojic a postavili se do vedení dalších pěti. Jejich film s názvem Šutr otevírá celou sérii, která si hraje s různými žánry i výtvarnými přístupy. Celou ji propojuje hlavní postava Ruslana Khassanova původem z Kazachstánu, který v Praze taxikaří, a díky tomu zažívá nejrůznější dobrodružství. Možnost nahlédnout do pozadí vzniku seriálu nabízíme jak skrze rozhovor s dvojicí Tranová-Mihályi, tak i díky bohatému obrazovému doprovodu. Ten v jakési koláži ukazuje vývoj podoby hlavní postavy, skici prostředí i kousky ze storyboardů. Najdete zde také další klíčové obrazové propojovací prvky jako je Ruslanova fenka Felicie, nápoj Juicy blast nebo BMW, ve kterém Ruslan jezdí. Mimo to i útržky s konverzací doprovázejících produkci a animační zkoušky.
Celý seriál i s videobonusy můžete vidět online na iVysílání České televize.
Přehled dílů:
1/ Šutr – Matej Mihályi, Thanh Mai Tranová
2/ King of Ink – Natália Peterková, Anastázie Rainischová
3/ Šťávy – Ondřej Salava, Šimon Schnierer
4/ Slow TV – Julie Černá, Petra Mikolášová
5/ Katastrofa – Jakub Rozehnal, Josef Žárský
6/ Václav – Jáchym Štulíř, Patrik Trska
bonusy: Tereza Burianová, Tuan Trieu, Jonáš Urbánek
Jaká byla cesta k seriálu Wunderbaum?
Mai: Pro mě to začalo tím, že jsme se po ateliérovém plenéru sešli v ateliéru sami studenti a vymysleli společně základ celého seriálu. V tu chvíli jsem měla pocit, že to nikdo nevnímal jako zadání, ale jako něco, na čem se chce každý podílet. Od té doby to ale šlo všelijak.
Matej: Když se na to podívám zpětně, tak mě vždy překvapí, jak krátká doba to byla. Vzhledem k tomu, že jsme museli celou sérii vytvořit za jeden semestr, a jeho první polovinu jsme jen vymýšleli, co to vlastně bude zač, tak to všechno uběhlo hrozně rychle. Naštěstí nás kombinace naší nezkušenosti a vysokého sebevědomí donutila určit si hrozně vysoké cíle, takže myslím, že po objemové stránce jsme nezklamali.
Jaká byla Vaše spolupráce jako hlavních kurátorů?
Matej: Po prvním střetnutí v České televizi jsme se rozhodli, že já budu hodný policajt a Mai bude ten zlý, ale nakonec jsme byli oba ti hodní. Naštěstí nás všichni spolužáci adekvátně respektovali, takže kurátorství proběhlo víceméně bezbolestně. Minimálně teda z mojí strany, protože o psaní mailů se starala Mai.
Mai: Kromě toho, že jsme si kvůli mojí nahluchlosti a slabému slovenskému slovníku často nerozuměli, tak naše spolupráce probíhala celkem hladce, sdílíme na věci podobný pohled. Naší prací bylo vymýšlení konceptu série a dohlížení na to, aby se toho ostatní drželi. Zároveň na nás padla veškerá produkce, což znamenalo zadávat deadliny, komunikaci se zvukovým studiem atd.
Seriál pracuje s různými žánry a také naráží na téma imigrace, jak jste k těmto tématům došli?
Mai: Naší ideou bylo vytvořit seriálovou antologii, kde bude hlavním pojítkem všech epizod jedna postava. Vzhledem k tomu, že postavu jsme si museli vymyslet, řekli jsme si, že by se každá epizoda kromě vizuální podoby mohla lišit i atmosférou. Zadali jsme tedy, že každá dvojice tvůrců si vybere filmový nebo televizní žánr, na kterém svoji epizodu postaví. Už jsme ale nezadávali, jestli daný žánr musí parafrázovat nebo třeba zesměšňovat, takže těch přístupů k pojetí vybraných žánrů je ve finále vícero. Někdy je ten žánr poznat více, někdy méně.
Matej: Co se týká téma imigrace, tak to částečně vzešlo ze setkání s Českou televizí, kde jsme rozebírali hodně veřejnoprávnost daného média, a chtěli jsme to určitým způsobem do seriálu zakomponovat. Rozhodli jsme se jít na to skrze sledování etnických menšin. Zároveň nám to zjednodušilo vymyšlení postavy, kde v případě taxikáře s tím jde imigrace ruku v ruce. Na druhé straně jsme se chtěli vyhnout jisté současně tendenci až násilím řešit sociální problémy, takže jsme se shodli na tom, že téma tam sice mít chceme, ale zároveň s ním chceme zacházet opatrně a mělo by spíše vytvářet pozadí každé epizody, než být jejím hlavním tématem.
Jaká je Vaše nejoblíbenější epizoda?
Matej: Samozřejmě že ta naše, proto jsme ji dali na začátek. :)
Mai: V každém díle mám nějaké oblíbené momenty, u druhé epizody mě baví vizuální koláž, u třetí zase volání na Felicii a tancující mimozemšťani, u čtvrté pokuřující naháč a pobíhající psi, šestý díl je skvěle odvyprávěný. Když ale sleduji epizody za sebou, tak ten pátý mě po přetrhnutí vodítka vždycky dostane.
Co nejhoršího se Vám při práci na seriálu stalo?
Matej: V průběhu produkce nás zavalilo tolik nešťastných událostí, že je ani nedokážu všechny vyjmenovat, ty nejhorší souvisely se zdravotními problémy. Nějaký čas jsme si dokonce mysleli, že jsme prokletí.
Mai: Jak říká Matej, nezvládla bych vybrat jednu věc. Během semestru, který byl věnován vývoji celého seriálu a jednotlivých scénářů, byl průběh celkem v pohodě, začalo to ale drhnout v klauzurním období, které jsme měli na realizaci, a tam jsme si postupně všichni uvědomovali, jak moc velké ty projekty jsou. Covid a karanténa tomu také nepomohly. Po obhajobách na tom většina týmů musela intenzivně pracovat ještě měsíc, aby to vůbec mohlo jít ven. Jsem ale ráda, že jsme na tom všichni i přes naše komunikační a další produkční fuckupy makali a že jsme to všichni nějak dotáhli.
Seriál i s jeho bonusy sledujte ZDE
Rozhovor online vedla a editovala Michaela Režová.
Příprava obrazových materiálů Matej Mihályi a Thanh Mai Tranová.
Rubriku KINO pro UMPRUM Online kurátoruje Michaela Režová, pedagožka Ateliéru animace a film UMPRUM.
KINO:
Wunderbaum:
Nekončící šichta
Co zažívá taxikář Ruslan při nikdy nekončící šichtě? Útržky z jeho života přibližuje animovaný seriál skrze různé filmové a televizní žánry.
Tak zní logline, kterou najdeme na iVysílání České televize, pro které šestidílný seriál v akademickém roce 2021/22 vznikal. Vedení Ateliéru animace a filmu pověřilo rolí kurátorů, nebo v tomto případě spíše rolí kreativních režisérů celého projektu, dvojici Thanh Mai Tranová a Matej Mihályi. Ti tak zároveň utvořili jednu z režisérských dvojic a postavili se do vedení dalších pěti. Jejich film s názvem Šutr otevírá celou sérii, která si hraje s různými žánry i výtvarnými přístupy. Celou ji propojuje hlavní postava Ruslana Khassanova původem z Kazachstánu, který v Praze taxikaří, a díky tomu zažívá nejrůznější dobrodružství. Možnost nahlédnout do pozadí vzniku seriálu nabízíme jak skrze rozhovor s dvojicí Tranová-Mihályi, tak i díky bohatému obrazovému doprovodu. Ten v jakési koláži ukazuje vývoj podoby hlavní postavy, skici prostředí i kousky ze storyboardů. Najdete zde také další klíčové obrazové propojovací prvky jako je Ruslanova fenka Felicie, nápoj Juicy blast nebo BMW, ve kterém Ruslan jezdí. Mimo to i útržky s konverzací doprovázejících produkci a animační zkoušky.
Celý seriál i s videobonusy můžete vidět online na iVysílání České televize.
Přehled dílů:
1/ Šutr – Matej Mihályi, Thanh Mai Tranová
2/ King of Ink – Natália Peterková, Anastázie Rainischová
3/ Šťávy – Ondřej Salava, Šimon Schnierer
4/ Slow TV – Julie Černá, Petra Mikolášová
5/ Katastrofa – Jakub Rozehnal, Josef Žárský
6/ Václav – Jáchym Štulíř, Patrik Trska
bonusy: Tereza Burianová, Tuan Trieu, Jonáš Urbánek
Jaká byla cesta k seriálu Wunderbaum?
Mai: Pro mě to začalo tím, že jsme se po ateliérovém plenéru sešli v ateliéru sami studenti a vymysleli společně základ celého seriálu. V tu chvíli jsem měla pocit, že to nikdo nevnímal jako zadání, ale jako něco, na čem se chce každý podílet. Od té doby to ale šlo všelijak.
Matej: Když se na to podívám zpětně, tak mě vždy překvapí, jak krátká doba to byla. Vzhledem k tomu, že jsme museli celou sérii vytvořit za jeden semestr, a jeho první polovinu jsme jen vymýšleli, co to vlastně bude zač, tak to všechno uběhlo hrozně rychle. Naštěstí nás kombinace naší nezkušenosti a vysokého sebevědomí donutila určit si hrozně vysoké cíle, takže myslím, že po objemové stránce jsme nezklamali.
Jaká byla Vaše spolupráce jako hlavních kurátorů?
Matej: Po prvním střetnutí v České televizi jsme se rozhodli, že já budu hodný policajt a Mai bude ten zlý, ale nakonec jsme byli oba ti hodní. Naštěstí nás všichni spolužáci adekvátně respektovali, takže kurátorství proběhlo víceméně bezbolestně. Minimálně teda z mojí strany, protože o psaní mailů se starala Mai.
Mai: Kromě toho, že jsme si kvůli mojí nahluchlosti a slabému slovenskému slovníku často nerozuměli, tak naše spolupráce probíhala celkem hladce, sdílíme na věci podobný pohled. Naší prací bylo vymýšlení konceptu série a dohlížení na to, aby se toho ostatní drželi. Zároveň na nás padla veškerá produkce, což znamenalo zadávat deadliny, komunikaci se zvukovým studiem atd.
Seriál pracuje s různými žánry a také naráží na téma imigrace, jak jste k těmto tématům došli?
Mai: Naší ideou bylo vytvořit seriálovou antologii, kde bude hlavním pojítkem všech epizod jedna postava. Vzhledem k tomu, že postavu jsme si museli vymyslet, řekli jsme si, že by se každá epizoda kromě vizuální podoby mohla lišit i atmosférou. Zadali jsme tedy, že každá dvojice tvůrců si vybere filmový nebo televizní žánr, na kterém svoji epizodu postaví. Už jsme ale nezadávali, jestli daný žánr musí parafrázovat nebo třeba zesměšňovat, takže těch přístupů k pojetí vybraných žánrů je ve finále vícero. Někdy je ten žánr poznat více, někdy méně.
Matej: Co se týká téma imigrace, tak to částečně vzešlo ze setkání s Českou televizí, kde jsme rozebírali hodně veřejnoprávnost daného média, a chtěli jsme to určitým způsobem do seriálu zakomponovat. Rozhodli jsme se jít na to skrze sledování etnických menšin. Zároveň nám to zjednodušilo vymyšlení postavy, kde v případě taxikáře s tím jde imigrace ruku v ruce. Na druhé straně jsme se chtěli vyhnout jisté současně tendenci až násilím řešit sociální problémy, takže jsme se shodli na tom, že téma tam sice mít chceme, ale zároveň s ním chceme zacházet opatrně a mělo by spíše vytvářet pozadí každé epizody, než být jejím hlavním tématem.
Jaká je Vaše nejoblíbenější epizoda?
Matej: Samozřejmě že ta naše, proto jsme ji dali na začátek. :)
Mai: V každém díle mám nějaké oblíbené momenty, u druhé epizody mě baví vizuální koláž, u třetí zase volání na Felicii a tancující mimozemšťani, u čtvrté pokuřující naháč a pobíhající psi, šestý díl je skvěle odvyprávěný. Když ale sleduji epizody za sebou, tak ten pátý mě po přetrhnutí vodítka vždycky dostane.
Co nejhoršího se Vám při práci na seriálu stalo?
Matej: V průběhu produkce nás zavalilo tolik nešťastných událostí, že je ani nedokážu všechny vyjmenovat, ty nejhorší souvisely se zdravotními problémy. Nějaký čas jsme si dokonce mysleli, že jsme prokletí.
Mai: Jak říká Matej, nezvládla bych vybrat jednu věc. Během semestru, který byl věnován vývoji celého seriálu a jednotlivých scénářů, byl průběh celkem v pohodě, začalo to ale drhnout v klauzurním období, které jsme měli na realizaci, a tam jsme si postupně všichni uvědomovali, jak moc velké ty projekty jsou. Covid a karanténa tomu také nepomohly. Po obhajobách na tom většina týmů musela intenzivně pracovat ještě měsíc, aby to vůbec mohlo jít ven. Jsem ale ráda, že jsme na tom všichni i přes naše komunikační a další produkční fuckupy makali a že jsme to všichni nějak dotáhli.
Seriál i s jeho bonusy sledujte ZDE
Rozhovor online vedla a editovala Michaela Režová.
Příprava obrazových materiálů Matej Mihályi a Thanh Mai Tranová.
Rubriku KINO pro UMPRUM Online kurátoruje Michaela Režová, pedagožka Ateliéru animace a film UMPRUM.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz