LAURA MOROVSKÁ
A ANNA VOHRALÍKOVÁ
A… MILENEC LADY CHATTERLEYOVÉ
V rámci letního semestru 2022/2023 spolupracovaly Ateliéry ilustrace a grafiky a Ateliér tvorby písma a typografie UMPRUM na nové úpravě kanonických literárních děl. Ke spolupráci nás přivedl zájem o Milence Lady Chatterleyové, román Davida Herberta Lawrence, který v angloamerickém prostředí čelil třicet let cenzuře kvůli údajné obscénnosti.
Starší vydání pracují s lawrenceovským symbolem fénixe, novější třeba s erotizujícími fotografiemi květin. Nenašly jsem však žádné ilustrované vydání. Měly jsme tak před sebou neprobádané území. Zvolily jsme úpravu, která nebude přehnaně poukazovat na erotičnost knihy. Vytvořily jsme elegantní, hapticky zajímavou obálku, které vévodí písmeno L. Samotný text Laura vysázela v karmínově rudé a Anna ho doplnila spoustou hravých perkových ilustrací reagujících přímo na tvar sazby.
Náš tvůrčí proces byl dost zábavný a volný. Během setkání jsme se oblékaly do našich oblíbených výrazných barev, ukazovaly si zajímavě upravené knížky a poslouchaly buď Vltavu od Bedřicha Smetany nebo skupinu ABBA. Vždy podle pocitu.
Rozhodly jsme se nejprve vytvořit layout stránek, vysázet celý text a ilustrace doplnit až poté. Pro samotný text knihy Laura zvolila písmo Basis Grotesque od Colophon Foundry.
Když Laura dokončila sazbu, Anna si celý text vytiskla a do marga načrtla ilustrace, které přímo reagují na tvar sloupců. Vše si přes uhlový papír prokreslila na čtvrtky.
Na čtvrtce následně Anna nakreslila finální verzi ilustrací perkem a tuší. Jelikož vše tvořila 1:1, pracovala neustále v měřítku několika málo centimetrů.
Ilustrace k jedné kapitole se často vejdou jen na jeden list papíru o velikosti A4.
Data managment. Laura následně všechny ilustrace zpracovala a vsadila na příslušné stránky.
Obálku jsme potiskly v sítotiskové dílně v Technologickém centru UMPRUM s panem Reném Řebcem. Dominuje jí custom písmeno L jako Lady Constance Chatterleyová, hlavní postava románu.
Na obálku jsme zvolily papír Neobond, což je odolný syntetický papír, na omak podobný kůži. Za poskytnutí materiálu na naši realizaci děkujeme firmě Europapier.
Neobond nám připomíná erotické pomůcky, surovost, ale zároveň je v něm něco jemného, intimního. Dokonce na něm zůstává patrný otisk ruky, která knihu držela.
Volba červeného textu byla odvážná, ale odvážná byla i hlavní hrdinka Constance, která si v knize prochází velmi emotivní proměnou.
Knižní blok jsme nechaly vytisknout v Lemon Design na papír Biotop 3 Next. Vázaly jsme vlastnoručně pod vedením dílny Knižní vazba UMPRUM.
Rozhodly jsme se pro barevnou ořízku na dlouhé hraně. Díky ní se do knižního bloku dostává příjemná barevná hra karmínově rudé s jemnější růžovou.
Předěly kapitol jsou tvořeny výraznými číslicemi a podlouhlými ilustracemi, umístěnými ve středu dvojstránky, protože jsme chtěly navodit pocit kresby, která jako by vylézala ze škvíry.
V závěrečných kapitolách se objevuje řada dopisů. Zvolily jsme pro ně písmo Creatura od Jakuba Hojgra, které vytváří příjemný kontrast.
Barevný akord zelené, rudé a růžové. Obzvlášť krásně se vyjímá v přírodě, kde se ostatně odehrává milostná zápletka románu.
Foto: archiv Laury a Anny, úvodní foto,
5, 8–15 autorka Viktorie Macánová
Anna Vohralíková Pocházím z Chebu. Absolvovala jsem obor Scénografie alternativního a loutkového divadla na DAMU, kde jsem se ale divadlu vyhýbala a věnovala jsem se tvorbě autorských knih. V tom pokračuji v Ateliéru ilustrace a grafiky na UMPRUM. Autorské knihy jsou pro mě útočištěm v dnešní zrychlené době – nedá se s nimi setkat jinak než tak, že je vezmeme do ruky, a jsou proto vždy reálné, haptické, teď a tady. Ráda si tisknu knížky v malém nákladu na své inkoustové tiskárně, ale čas od času udělám i nějakou pořádnou bichli náročnější technikou, třeba tiskem z papírových šablon. Kromě toho se věnuji lektorské činnosti a ze všeho nejradši jezdím vlakem a sním.
IG @vohralikova.anna
Laura Morovská Som Laura Morovská, alebo aj Lala. Som z Michaloviec. Na UMPRUM som nastúpila na magisterské štúdium po absolvovaní bakalára na VŠVU v Bratislave. Dizajnom a vizuálnym umením najlepšie vyjadrujem seba samú. Milujem kombinovať farby s krásnou typografiou. Milujem skúmať materiály, ktoré používam a vyberám na tvorbu kníh. Milujem vytvárať príbeh, ktorý prostredníctvom designu podávam divákovi. Knihu vnímam ako samotné umelecké dielo, v ktorom je ukrytých veľa významov. Je to predmet, ktorý tak ako dnes vytvorím, nemení svoju formu a môžem jeho koncept a príbeh vymyslieť od otvorenia, až po jeho zatvorenie. Milujem tvorivosť, ktorá sa vo mne hrá a prejavuje nielen v dizajne. Milujem fotiť na analóg, variť pre blízkych ľudí, jesť syr či piť víno. A milujem aj módu. Vlastne ma baví všetko, čo okolo mňa je a môžem to pozorovať.
IG @lala__trala
LAURA
MOROVSKÁ
A ANNA
VOHRALÍKOVÁ
A… MILENEC LADY
CHATTERLEYOVÉ
V rámci letního semestru 2022/2023 spolupracovaly Ateliéry ilustrace a grafiky a Ateliér tvorby písma a typografie UMPRUM na nové úpravě kanonických literárních děl. Ke spolupráci nás přivedl zájem o Milence Lady Chatterleyové, román Davida Herberta Lawrence, který v angloamerickém prostředí čelil třicet let cenzuře kvůli údajné obscénnosti.
Starší vydání pracují s lawrenceovským symbolem fénixe, novější třeba s erotizujícími fotografiemi květin. Nenašly jsem však žádné ilustrované vydání. Měly jsme tak před sebou neprobádané území. Zvolily jsme úpravu, která nebude přehnaně poukazovat na erotičnost knihy. Vytvořily jsme elegantní, hapticky zajímavou obálku, které vévodí písmeno L. Samotný text Laura vysázela v karmínově rudé a Anna ho doplnila spoustou hravých perkových ilustrací reagujících přímo na tvar sazby.
Náš tvůrčí proces byl dost zábavný a volný. Během setkání jsme se oblékaly do našich oblíbených výrazných barev, ukazovaly si zajímavě upravené knížky a poslouchaly buď Vltavu od Bedřicha Smetany nebo skupinu ABBA. Vždy podle pocitu.
Rozhodly jsme se nejprve vytvořit layout stránek, vysázet celý text a ilustrace doplnit až poté. Pro samotný text knihy Laura zvolila písmo Basis Grotesque od Colophon Foundry.
Když Laura dokončila sazbu, Anna si celý text vytiskla a do marga načrtla ilustrace, které přímo reagují na tvar sloupců. Vše si přes uhlový papír prokreslila na čtvrtky.
Na čtvrtce následně Anna nakreslila finální verzi ilustrací perkem a tuší. Jelikož vše tvořila 1:1, pracovala neustále v měřítku několika málo centimetrů.
Ilustrace k jedné kapitole se často vejdou jen na jeden list papíru o velikosti A4.
Data managment. Laura následně všechny ilustrace zpracovala a vsadila na příslušné stránky.
Obálku jsme potiskly v sítotiskové dílně v Technologickém centru UMPRUM s panem Reném Řebcem. Dominuje jí custom písmeno L jako Lady Constance Chatterleyová, hlavní postava románu.
Na obálku jsme zvolily papír Neobond, což je odolný syntetický papír, na omak podobný kůži. Za poskytnutí materiálu na naši realizaci děkujeme firmě Europapier.
Neobond nám připomíná erotické pomůcky, surovost, ale zároveň je v něm něco jemného, intimního. Dokonce na něm zůstává patrný otisk ruky, která knihu držela.
Volba červeného textu byla odvážná, ale odvážná byla i hlavní hrdinka Constance, která si v knize prochází velmi emotivní proměnou.
Knižní blok jsme nechaly vytisknout v Lemon Design na papír Biotop 3 Next. Vázaly jsme vlastnoručně pod vedením dílny Knižní vazba UMPRUM.
Rozhodly jsme se pro barevnou ořízku na dlouhé hraně. Díky ní se do knižního bloku dostává příjemná barevná hra karmínově rudé s jemnější růžovou.
Předěly kapitol jsou tvořeny výraznými číslicemi a podlouhlými ilustracemi, umístěnými ve středu dvojstránky, protože jsme chtěly navodit pocit kresby, která jako by vylézala ze škvíry.
V závěrečných kapitolách se objevuje řada dopisů. Zvolily jsme pro ně písmo Creatura od Jakuba Hojgra, které vytváří příjemný kontrast.
Barevný akord zelené, rudé a růžové. Obzvlášť krásně se vyjímá v přírodě, kde se ostatně odehrává milostná zápletka románu.
Foto: archiv Laury a Anny, úvodní foto,
5, 8–15 autorka Viktorie Macánová
Anna Vohralíková Pocházím z Chebu. Absolvovala jsem obor Scénografie alternativního a loutkového divadla na DAMU, kde jsem se ale divadlu vyhýbala a věnovala jsem se tvorbě autorských knih. V tom pokračuji v Ateliéru ilustrace a grafiky na UMPRUM. Autorské knihy jsou pro mě útočištěm v dnešní zrychlené době – nedá se s nimi setkat jinak než tak, že je vezmeme do ruky, a jsou proto vždy reálné, haptické, teď a tady. Ráda si tisknu knížky v malém nákladu na své inkoustové tiskárně, ale čas od času udělám i nějakou pořádnou bichli náročnější technikou, třeba tiskem z papírových šablon. Kromě toho se věnuji lektorské činnosti a ze všeho nejradši jezdím vlakem a sním.
IG @vohralikova.anna
Laura Morovská Som Laura Morovská, alebo aj Lala. Som z Michaloviec. Na UMPRUM som nastúpila na magisterské štúdium po absolvovaní bakalára na VŠVU v Bratislave. Dizajnom a vizuálnym umením najlepšie vyjadrujem seba samú. Milujem kombinovať farby s krásnou typografiou. Milujem skúmať materiály, ktoré používam a vyberám na tvorbu kníh. Milujem vytvárať príbeh, ktorý prostredníctvom designu podávam divákovi. Knihu vnímam ako samotné umelecké dielo, v ktorom je ukrytých veľa významov. Je to predmet, ktorý tak ako dnes vytvorím, nemení svoju formu a môžem jeho koncept a príbeh vymyslieť od otvorenia, až po jeho zatvorenie. Milujem tvorivosť, ktorá sa vo mne hrá a prejavuje nielen v dizajne. Milujem fotiť na analóg, variť pre blízkych ľudí, jesť syr či piť víno. A milujem aj módu. Vlastne ma baví všetko, čo okolo mňa je a môžem to pozorovať.
IG @lala__trala
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz