🏖🐬🍹🌴🏄♀️🍦🏐🔥🌈
Ohlédnutí za Artsemestrem léto 2023/2024
Mezi dny 6. a 11. 6. 2024 se již tradičně otevřela většina dveří historické budovy UMPRUM na náměstí Jana Palacha. Vzhledem k blížící se rekonstrukci je to tak na dlouhou dobu naposledy, co mohli návštěvníci nasávat specifickou atmosféru z části ateliérů, ale i přilehlých, a o nic méně zajímavých, chodeb tvořících podstatnou část „historie“ UMPRUM.
Ateliér architektury I
Široké téma kultura zúžené specifikací „Multikino“ zpracovávali studující Ateliéru architektury I. Výsledkem pak měl být specifický stavební objekt vyplňující kvalitativní mezeru v tomto odvětví tyčící se na pražských Petřinách.
Ateliér architektury II
Studující Ateliéru architektury II pomocí tématu What If Culture: Museum As A Laboratory Of Society – The Next Generation Museum analyzovali různé epochy kultury prostřednictvím typologie muzea.
Ateliér architektury III
Studentky a studenti Ateliéru architektury III se při tvorbě svých závěrečných prací na popud vedení inspirovali především japonskou utopickou architekturou 60. let a zkoumali principy metabolismu, jako metody transformace spíš než růstu.
Ateliér architektury IV
Studentky a studenti Ateliéru architektury IV dostali ke zpracování řešení symbolické i fyzické mezery po horké diskuze vyvolávající budově Transgas architekta Václava Aulického. Zadání Po Transgasu si kladlo za cíl vytvořit návrh dostavby bloku mezi přilehlými ulicemi či oživit torzo výše zmíněného, které zde zůstalo po zásahu developerské společnosti.
Ateliér keramiky a porcelánu
Studující Ateliéru keramiky a porcelánu reflektovali pomocí tématu Štěstí způsob, jakým se umělecké dílo, či jeho tvorba, stává nástrojem k získání dané formy radosti a potěšení.
Ateliér skla
Ateliér skla skrýval pod zadáním A Think Thank: Our life in 100 objects mimo odkazu k filozofické práci Edwarda Le Bona především snahu o rozvinutí vlastní tvůrčí linie každého studenta a jeho zasazení do kontextu současného umění.
Ateliér K.O.V. a Ateliér textilu
Jak může vypadat spojení „tvrdé“ a „měkké“ části Katedry užitého umění představili studující Ateliéru K.O.V., a textilu, kteří se zabývali experimentováním s přestřižky surové vlny z farmy Lindy Havrlíkové, módní návrhářky a farmářky obhospodařující rodinnou usedlost pod Brdy.
Ateliér designu oděvu a obuvi
Studentky a studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi pokračovali se zadáním Red Carpet a podtitulem Everyday's Red Carpet, který cílil především na každodenní pozornost upíranou k oděvu všedního dne.
Ateliér módní tvorby
Studující Ateliéru módní tvorby měli za úkol zvolit si typ dezénu, materiálu či oděvní formy, se kterou se neztotožňují, a přetvořit jí do pro sebe přijatelné formy. Na téma Oděvní reflexe vnitřního odporu tak vznikaly oděvy z rozličných materiálů, jakými byly agarové šaty či oděvy za použití vlasů.
Ateliér volného umění I
Studující Ateliérů volného umění I se zabývali tématem Problematika smyslů, pomocí kterého kriticky nahlíželi na obecně nastavené standardy, ale i na rozlišování toho, co je norma a co je „jiné“.
Ateliér volného umění II
Studující Ateliéru volného umění II dostali prostor pro svou volnou tvorbu se zaměřením na autoportrét či autofikci.
Ateliér volného umění III
Studenti a studentky Ateliéru volného umění III mohli libovolně zpracovat jedno ze zadaných témat. Na výběr měli z Rave until the grave či spojení Sad clowns.
Ateliér volného umění IV
I Ateliér volného umění IV nechal svým studujícím volné pole působnosti a nechal veškeré jejich úsilí na vlastní volnou tvorbu, která měla navazovat na semestrální zadání Performance.
Ateliér s hostujícím umělcem
Volné téma pro vlastní vyjádření zvolilo i vedení Ateliéru s hostujícím umělcem – aktuálně vedeným umělkyní Setareh Shebazi. V rámci semestru se studující věnovali zadání Strategie výměny zkušeností, sdílení zájmů a dovedností se zaměřením na fyzicky manifestované zkušenosti.
Ateliér fotografie 2
Po navázání několika ateliérových spoluprací a focení děl studentům z jiných oborů byl studujícím Ateliéru fotografie 2 na klauzurní období ponechán čas a prostor pro individuální tvorbu.
Ateliér průmyslového designu
Ateliér průmyslového designu během klauzurního období tradičně prezentoval několik různých projektů, jejichž témata byla zadána dle pokročilosti studentů. Hlavní a nejpočetnější prezentace pak obsahovala především šlapadla pro Prahu.
Ateliér produktového designu
Ateliér produktového designu se zabýval tématem Maska, jehož výsledkem byla vždy jedna maska s důrazem na individuální smýšlení každého studenta, ale i inspiraci v japonské kultuře.
Ateliér designu nábytku a interiéru
Studenti a studentky Ateliéru designu nábytku a interiéru zpracovávali dřevěný ohýbaný odpadní materiál vyřazený z tradiční české nábytkářské firmy Ton v Bystřici pod Hostýnem.
Ateliér designu a digitálních technologií
Studující ateliéru se během semestru zabývali základním pochopením principů analogové a digitální hudby. Na Artsemestru pak vystavovali především reprízy interaktivního videomappingu vzniklého pro ústecký Dům kultury s názvem Rytmik Mosaic a také ozvěny projektu Exploring Sound Fields, který letos prezentovali v Berlíně.
Ateliér grafického designu a nových médií
Ateliér grafického designu a nových médií se v klauzurním období zabýval novým komplexní vizuální stylem, tvorbou loga, nebo např. 3D merchem pro známou tuzemskou firmu Prusa Research a její dceřiné společnosti.
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
Studující ateliéru GDVK dostali za úkol redesignovat knižní edice dle vlastního výběru. Rozsáhlý úkol obsahoval jednu plně dokončenou knihu a několik maket, v budoucnosti fungujících na stejném principu.
Ateliér animace a filmu
S blížící se rekonstrukcí se studentky a studenti Ateliéru animace zabývali autorským dílem na téma Pomník ateliéru, pro místo, které ateliér animace od 70. let obýval a které ateliér koncem akademického roku navždy opustí.
Ateliér ilustrace a grafiky
Studující Ateliéru ilustrace a grafiky se věnovali tématu Bestiář – knihou zobrazující mýtická zvířata a bytosti. Druhým dílčím zadáním pak byla dětská interaktivní kniha prezentovaná na veletrhu v Bologni.
Ateliér tvorby písma a typografie
Ateliér písma a typografie naplnila rozličná díla zkoumající Vyprávění a také publikace, které vznikly z workshopů s externími hosty.
Visual Arts
Magisterský program pro studenty a studentky ze zahraničí připravil workshop na výrobu hliněných masek, při kterém se studenti měli zamyslet nad otázkou co z nás dělá cizince v jiné ale i vlastní zemi. Výsledky pak byly prezentovány pod souborným názvem Cizinci všude.
Reportáž pro UMPRUM Online připravila Karla Kislingerová (Ateliér textilu)
Fotografie: Ondřej Kubeš, Alžběta Chrudimská (Ateliér fotografie 2)
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz