Mezi 13. a 18. červencem 2025 se veřejnosti opět otevřely dveře staré budovy UMPRUM, tentokrát s lehkým pocitem nostalgie – vzhledem k blížící se rekonstrukci šlo o jednu z posledních příležitostí zažít autentickou atmosféru zdí staré budovy. Artsemestr již tradičně představil klauzurní práce všech ateliérů napříč školou. Každý ateliér pojal výstavu specificky, přesto je však spojovalo společné úsilí o nalezení odpovědí na současné otázky – jak existujeme, tvoříme a vnímáme svět kolem sebe.
Ateliér architektury I
Studentky a studenti Ateliéru architektury I se věnovali městu Ústí nad Labem. Pomocí filmového média hledali a ztvárnili konkrétní místa ekologické a sociální nespravedlnosti. Výsledkem byly práce zkoumající město jako nástroj zlepšující kvalitu života.
Ateliér architektury II
Téma The C-Word in Architecture vedlo studující ke zkoumání vztahu mezi architekturou, bydlením a třídními strukturami. Během semestru postupně pracovali na sérii úkolů – od návrhu společenské deskové hry, přes fiktivní realitní kancelář tříd, až po návrh bytového domu. Klauzurní výstava pak představovala souhrnný výstup daného tématu.
Ateliér architektury III
Téma „Urban Vision 10000“ zaměřilo pozornost na městské vize, které zahrnují nejen lidi, ale také mikroorganismy, zvířata a rostliny. Studující navrhli expanze měst Jindřichův Hradec a Ružomberok jako funkční, živoucí ekosystémy.
Ateliér architektury IV
Oslava 100 let od založení Osvobozeného divadla i 120. výročí narození Voskovce a Wericha se staly východiskem návrhů divadelních budov. Klauzurní práce se soustředila na detailní zpracování divadelní scény s použitím typologických prvků signifikantních pro tento typ kulturního prostoru.
Ateliér průmyslového designu
Studenti a studentky průmyslového designu již tradičně zpracovávali úkoly dle ročníků. Věnovali se různorodým zadáním od tvarových studií až po řešení funkčních pomůcek pro domácí mazlíčky. Klauzurní část mimo jiné obsahovala návrhy postrojů, ubikací či rozličných enrichmentů pro čtyřnohé přátele.
Ateliér designu nábytku a interiéru
Ateliér designu nábytku a interiéru spolu se sklárnou Rückl představil v projekt VOSKLE, v rámci kterého studující neměli prezentovat nový produkt, ale spíše příběh přepsaný do podoby skleněných objektů.
Ateliér produktového designu
Studující ateliéru produktového designu prošli řadou rozličných úkolů. Vedle návrhů nápojového skla pro sklárnu Květná 1794 a rešerší týkajících se problematiky recyklace textilu se klauzurní práce soustředily na návrhy skládacího nábytku s důrazem na realizaci funkčních prototypů.
Ateliér volného umění I
Pod názvem Země Za / Afterland vznikaly site-specific instalace a performance pro pardubickou galerii GAMPA. Klauzurní výstavy vycházely ze zkušeností získaných během tohoto terénního projektu.
Ateliér volného umění II
Tělesnost a narativy spojené s tělem tvořily hlavní náplň semestru. Klauzury byly na volné zadání, studenti a studentky tak měli možnost rozvíjet svůj osobitý rukopis.
Ateliér volného umění III
Zadáním No Limits, All Dreams reagovali studující na algoritmické systémy kontroly, jež ovlivňují naše vnímání a myšlení a snění.
Ateliér volného umění IV
Téma Způsoby bytí podle Jamese Bridlea vedlo k přemýšlení o jiných formách inteligence a bytí. Počas klauzurního období pak byl studujícím poskytnut prostor pro volnou tvorbu.
Ateliér s hostujícím umělcem
Pod názvem Obíhačka kolem židlí v uzamčené místnosti vznikaly multimediální práce počas semestru. Výběr klauzurního tématu byl pak na každém studujícím.
Ateliér skla
Styl a jeho interpretace. Studenti a studentky si zvolili sklářské či jiné kvalitní designové značky, jejichž styl analyzovali a interpretovali ve vlastní práci. Výsledkem tak byly autorské návrhy navazující na DNA konkrétní firmy.
Ateliér keramiky a porcelánu
Snění jako výchozí bod. Klauzurní práce reflektovaly SEN jako touhu, halucinaci i projekci – výsledkem byly introspektivní objekty, které artikulovaly subjektivní zkušenost prožívání.
Ateliér K.O.V.
Jídlo jako kulturní objekt i médium. Studující vytvořili na dané téma artefakty, které pak užívali v performativních akcích, jež přibližovaly návyky a rituály spojené s konzumací.
Ateliér módní tvorby
Ve spolupráci se sbírkami Lobkowiczů vzniklo pokračování kolekce Věčnost současnosti. Studující navazovali na model navržený v předešlém semestru a vytvořili tři nové modely ve spektru ready-to-wear a demi-couture, které dohromady vytvořily ucelenou kolekci.
Ateliér designu oděvu a obuvi
Stejně jako ateliér produktového designu se studující designu oděvu a obuvi zabývali problematikou textilního odpadu ze sbírek Diakonie Broumov. Zadání Upcycling Statement tak vedlo k přetváření starých oděvů. Výsledkem byly kolekce s důrazem na kvalitu a udržitelnost.
Ateliér textilu
Textilní vlajky zkoumající cesty plodin ve Španělsku se staly náplní semestrálního zadání. V rámci spolupráce Water Parliaments byly následně vystaveny na Benátském Bienále. Jako klauzurní práci vytvořili studenti tapiserii věnovanou 140. výročí školy, motivy odrážely témata zájmu jednotlivých studujících.
Ateliér ilustrace a grafiky
Ilustrace literárního časopisu, kreslené reportáže nebo projekt Bookpeople – i letos byl semestr nabitý. Klauzurní část pak byla zaměřená na tvorbu autorské knihy s ilustracemi a textem.
Ateliér tvorby písma a typografie
Ateliér tvorby písma a typografie se soustředil tvorbou redesignu tří významných literárních periodik – A2, Souvislosti a Host. Ve spolupráci s Ateliérem ilustrace a grafiky a přímo s jednotlivými redakcemi vznikaly nové návrhy sazby, typografie i celkového vizuálního řešení. Klauzurní zadání s názvem Hranice literárního textu pak otevřelo prostor pro vlastní autorskou tvorbu.
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
Myšlení obrazem se v klauzurní fázi přetavilo v Myšlení textem. Výsledkem byly plakáty, texty a diagramy, které reflektovaly vlastní semestrální práci v novém světle.
Ateliér animace a filmu
Letošní klauzury Ateliéru animace představily autorské projekty, které se letos pohybovaly mezi animovanou reportáží a videoklipem.
Ateliér grafického designu a nových médií
Vedle zadání Kritika v grafickém designu vypracovaného libovolným způsobem i médiem se prezentovalo vysílání ateliérového Radia202, které se stalo živou platformou pro experimenty a spolupráce.
Ateliér fotografie II
Letní semestr se nesl v duchu krátkodobých zadání reagujících na konkrétní prostředí a témata. Vznikla tak rozmanitá autorská témata jako Výlohy, Rozklad, Paradise nebo Elegance. Výstupy měly podobu fotografií, objektů i instalací pracujících s médiem obrazu. Klauzurní zadání Zátiší – volná inspirace vzniklo ve spolupráci s magazínem Elle Decoration a reflektovalo pojetí zátiší v současném vizuálním jazyce.
Ateliér designu a digitálních technologií
Ateliér DDT se zabýval spoluprací s pražským Planetáriem. Téma Mikro / makro kosmos bylo zpracováno specifickou technologií do LED Domu a oživilo prostor v nové kupoli.
Visual Arts
Zahraniční studující programu Visual Arts se věnovali tématu Legraci po práci. Prostřednictvím instalací, animací a videí se studující zabývali tenkou hranicí mezi produktivitou a odpočinkem.
Reportáž pro UMPRUM Online připravila Karla Kislingerová (Ateliér textilu)
Fotografie: Jan Merc, Miriam Pružincová
Mezi 13. a 18. červencem 2025 se veřejnosti opět otevřely dveře staré budovy UMPRUM, tentokrát s lehkým pocitem nostalgie – vzhledem k blížící se rekonstrukci šlo o jednu z posledních příležitostí zažít autentickou atmosféru zdí staré budovy. Artsemestr již tradičně představil klauzurní práce všech ateliérů napříč školou. Každý ateliér pojal výstavu specificky, přesto je však spojovalo společné úsilí o nalezení odpovědí na současné otázky – jak existujeme, tvoříme a vnímáme svět kolem sebe.
Ateliér architektury I
Studentky a studenti Ateliéru architektury I se věnovali městu Ústí nad Labem. Pomocí filmového média hledali a ztvárnili konkrétní místa ekologické a sociální nespravedlnosti. Výsledkem byly práce zkoumající město jako nástroj zlepšující kvalitu života.
Ateliér architektury II
Téma The C-Word in Architecture vedlo studující ke zkoumání vztahu mezi architekturou, bydlením a třídními strukturami. Během semestru postupně pracovali na sérii úkolů – od návrhu společenské deskové hry, přes fiktivní realitní kancelář tříd, až po návrh bytového domu. Klauzurní výstava pak představovala souhrnný výstup daného tématu.
Ateliér architektury III
Téma „Urban Vision 10000“ zaměřilo pozornost na městské vize, které zahrnují nejen lidi, ale také mikroorganismy, zvířata a rostliny. Studující navrhli expanze měst Jindřichův Hradec a Ružomberok jako funkční, živoucí ekosystémy.
Ateliér architektury IV
Oslava 100 let od založení Osvobozeného divadla i 120. výročí narození Voskovce a Wericha se staly východiskem návrhů divadelních budov. Klauzurní práce se soustředila na detailní zpracování divadelní scény s použitím typologických prvků signifikantních pro tento typ kulturního prostoru.
Ateliér průmyslového designu
Studenti a studentky průmyslového designu již tradičně zpracovávali úkoly dle ročníků. Věnovali se různorodým zadáním od tvarových studií až po řešení funkčních pomůcek pro domácí mazlíčky. Klauzurní část mimo jiné obsahovala návrhy postrojů, ubikací či rozličných enrichmentů pro čtyřnohé přátele.
Ateliér designu nábytku a interiéru
Ateliér designu nábytku a interiéru spolu se sklárnou Rückl představil v projekt VOSKLE, v rámci kterého studující neměli prezentovat nový produkt, ale spíše příběh přepsaný do podoby skleněných objektů.
Ateliér produktového designu
Studující ateliéru produktového designu prošli řadou rozličných úkolů. Vedle návrhů nápojového skla pro sklárnu Květná 1794 a rešerší týkajících se problematiky recyklace textilu se klauzurní práce soustředily na návrhy skládacího nábytku s důrazem na realizaci funkčních prototypů.
Ateliér volného umění I
Pod názvem Země Za / Afterland vznikaly site-specific instalace a performance pro pardubickou galerii GAMPA. Klauzurní výstavy vycházely ze zkušeností získaných během tohoto terénního projektu.
Ateliér volného umění II
Tělesnost a narativy spojené s tělem tvořily hlavní náplň semestru. Klauzury byly na volné zadání, studenti a studentky tak měli možnost rozvíjet svůj osobitý rukopis.
Ateliér volného umění III
Zadáním No Limits, All Dreams reagovali studující na algoritmické systémy kontroly, jež ovlivňují naše vnímání a myšlení a snění.
Ateliér volného umění IV
Téma Způsoby bytí podle Jamese Bridlea vedlo k přemýšlení o jiných formách inteligence a bytí. Počas klauzurního období pak byl studujícím poskytnut prostor pro volnou tvorbu.
Ateliér s hostujícím umělcem
Pod názvem Obíhačka kolem židlí v uzamčené místnosti vznikaly multimediální práce počas semestru. Výběr klauzurního tématu byl pak na každém studujícím.
Ateliér skla
Styl a jeho interpretace. Studenti a studentky si zvolili sklářské či jiné kvalitní designové značky, jejichž styl analyzovali a interpretovali ve vlastní práci. Výsledkem tak byly autorské návrhy navazující na DNA konkrétní firmy.
Ateliér keramiky a porcelánu
Snění jako výchozí bod. Klauzurní práce reflektovaly SEN jako touhu, halucinaci i projekci – výsledkem byly introspektivní objekty, které artikulovaly subjektivní zkušenost prožívání.
Ateliér K.O.V.
Jídlo jako kulturní objekt i médium. Studující vytvořili na dané téma artefakty, které pak užívali v performativních akcích, jež přibližovaly návyky a rituály spojené s konzumací.
Ateliér módní tvorby
Ve spolupráci se sbírkami Lobkowiczů vzniklo pokračování kolekce Věčnost současnosti. Studující navazovali na model navržený v předešlém semestru a vytvořili tři nové modely ve spektru ready-to-wear a demi-couture, které dohromady vytvořily ucelenou kolekci.
Ateliér designu oděvu a obuvi
Stejně jako ateliér produktového designu se studující designu oděvu a obuvi zabývali problematikou textilního odpadu ze sbírek Diakonie Broumov. Zadání Upcycling Statement tak vedlo k přetváření starých oděvů. Výsledkem byly kolekce s důrazem na kvalitu a udržitelnost.
Ateliér textilu
Textilní vlajky zkoumající cesty plodin ve Španělsku se staly náplní semestrálního zadání. V rámci spolupráce Water Parliaments byly následně vystaveny na Benátském Bienále. Jako klauzurní práci vytvořili studenti tapiserii věnovanou 140. výročí školy, motivy odrážely témata zájmu jednotlivých studujících.
Ateliér ilustrace a grafiky
Ilustrace literárního časopisu, kreslené reportáže nebo projekt Bookpeople – i letos byl semestr nabitý. Klauzurní část pak byla zaměřená na tvorbu autorské knihy s ilustracemi a textem.
Ateliér tvorby písma a typografie
Ateliér tvorby písma a typografie se soustředil tvorbou redesignu tří významných literárních periodik – A2, Souvislosti a Host. Ve spolupráci s Ateliérem ilustrace a grafiky a přímo s jednotlivými redakcemi vznikaly nové návrhy sazby, typografie i celkového vizuálního řešení. Klauzurní zadání s názvem Hranice literárního textu pak otevřelo prostor pro vlastní autorskou tvorbu.
Ateliér grafického designu a vizuální komunikace
Myšlení obrazem se v klauzurní fázi přetavilo v Myšlení textem. Výsledkem byly plakáty, texty a diagramy, které reflektovaly vlastní semestrální práci v novém světle.
Ateliér animace a filmu
Letošní klauzury Ateliéru animace představily autorské projekty, které se letos pohybovaly mezi animovanou reportáží a videoklipem.
Ateliér grafického designu a nových médií
Vedle zadání Kritika v grafickém designu vypracovaného libovolným způsobem i médiem se prezentovalo vysílání ateliérového Radia202, které se stalo živou platformou pro experimenty a spolupráce.
Ateliér fotografie II
Letní semestr se nesl v duchu krátkodobých zadání reagujících na konkrétní prostředí a témata. Vznikla tak rozmanitá autorská témata jako Výlohy, Rozklad, Paradise nebo Elegance. Výstupy měly podobu fotografií, objektů i instalací pracujících s médiem obrazu. Klauzurní zadání Zátiší – volná inspirace vzniklo ve spolupráci s magazínem Elle Decoration a reflektovalo pojetí zátiší v současném vizuálním jazyce.
Ateliér designu a digitálních technologií
Ateliér DDT se zabýval spoluprací s pražským Planetáriem. Téma Mikro / makro kosmos bylo zpracováno specifickou technologií do LED Domu a oživilo prostor v nové kupoli.
Visual Arts
Zahraniční studující programu Visual Arts se věnovali tématu Legraci po práci. Prostřednictvím instalací, animací a videí se studující zabývali tenkou hranicí mezi produktivitou a odpočinkem.
Reportáž pro UMPRUM Online připravila Karla Kislingerová (Ateliér textilu)
Fotografie: Jan Merc, Miriam Pružincová
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz