Propojení designu – zadání klauzury jako most mezi ateliéry
Ve světě umění a designu se často očekává schopnost propojit různé disciplíny a přistupovat k nim s otevřenou myslí. To bylo právě tématem semestrální práce v zimním semestru 2023/2024 a navazující klauzury v Ateliéru designu nábytku a interiéru UMPRUM. Studenti a studentky byli vyzváni, aby navrhli interiér showroomu pro konkrétního módního návrháře nebo návrhářku ze sousedního Ateliéru designu oděvu a obuvi. Studující museli vystihnout esenci dané značky a navrhnout interiér obchodu, který bude funkční, nápaditý, originální a přitom bude respektovat požadavky a koncept „klienta“. Zadání volně navazuje na předchozí semestrální práce, kdy studenti z Ateliéru designu oděvu a obuvi navrhovali svou vlastní módní značku a kolekci.
Tato úloha spojila oba ateliéry a vyzvala studující, aby přemýšleli nad propojením módního designu a designu interiérů. Navrhovaný interiér musel nejen reflektovat estetiku a značku módního návrháře, ale také poskytovat praktický a atraktivní prostor pro prezentaci módních kousků. To vyžadovalo široké spektrum dovedností, od porozumění estetickým preferencím klienta až po technickou realizaci návrhu.
V návaznosti na showroom měli studující na klauzuru vytvořit rozložitelný štendr na oblečení v reálné velikosti, který by sloužil jako funkční prototyp pro prezentaci kolekce na pop-up akcích. Tento úkol nejenom zdůraznil důležitost praktičnosti a efektivity designu, ale také vyžadoval schopnost propojit vizuální identitu módní značky s technicky zdařilou rekonstrukcí štendru na oblečení.
Celkově vzato, zadání klauzury pro Ateliér designu nábytku a interiéru vytvořilo most mezi disciplínami, který podtrhl důležitost propojení různých oblastí designu. Studenti se nejen zdokonalovali ve svých dovednostech, ale také prozkoumali nové možnosti a perspektivy pro budoucí spolupráci mezi ateliéry na škole (i po škole).
Jeannie Všetečková, 1. ročník
V návrhu pop-up štendru se Jeannie zaměřila na prostor, světlo a linku. Výška přitahuje pohled, pravidelná křivka doplňuje organické tvary vystavených oděvů a kontrastuje tradiční tvar štendru. Díky perforaci je dostatek světla v celém objektu. V prostoru plní svoji výstavní funkci ze všech stran současně.
Foto: Jeannie Všetečková
Barbora Bernatská, 2. ročník
Pop-up štendr od Barbory Bernatské je určen pro vystavení módních kolekcí na designových akcích a výstavách. Zaměřila se hlavně na originalitu, skladnost a modularitu. Díky principu šroubování dřevěných tyčí nabízí štendr různé podoby podle potřeb vystavené kolekce. Členění na části umožňuje přehledné rozmístění jednotlivých outfitů a díky stolkům jsou modely doplněny o svoje doplňky.
Foto: Barbora Bernatská
Štěpánka Břečková, 2. ročník
Jelikož se jedná o štendr primárně určený na pop-up akce, byl pro Štěpánku rozhodující aspekt dopravy, jednoduché manipulace a rychlé montáže i demontáže. Návrh směřoval k vizuální i fyzické lehkosti, která navazuje na estetiku značky, pro kterou je určen, a hlavně také pro usnadnění manipulace. Rozložitelnost na jednotlivé díly umožňuje snadný převoz, a díky závitu zvládne pohotové složení i jeden člověk. Štendr je vyrobený z jasanového dřeva pro jeho nízkou hmotnost, odolnost a výraznou kresbu. Je nadále doplněn o ramínka vyrobená ze zbytkového materiálu, který by se nadále již nedal využít.
Foto: Štěpánka Břečková
Filip Jurný-Vojta, 2. ročník
Špína a čistota. Hrubost a jemnost. Ladné doteky látky a hrubý kámen. Precizně zpracovaná kůže a natvrdo svařená ocel. Všechny tyto protiklady tvoří jakousi harmonii. Konceptem bylo dát těžké poškrábané lešení ze stavby do kontrastu s ladnými oděvy, precizně ušitými z kvalitních materiálů. Filipa bavilo spojení jednoduchých střihů s rychle se stavitelným lešením, které byť tvoří komplexní struktury, tak disponuje “jednoduchým” složením. Duralové trubky jsou oproti lešenářským mnohem lehčí. Zároveň štendru dodají zapamatovatelný vzhled, který nechá vyniknout monochromní oblečení.
Foto: Filip Jurný-Vojta
Anton Jablonskij, 3. ročník
Antonův skládací štendr kombinuje dřevo a kov s magnetickými spoji pro jednoduché a rychlé složení bez pomoci jakéhokoliv nářadí. Je lehký, snadno přenosný a vizuálně univerzální.
Foto: Anton Jablonskij
Barbora Lovecká, 3. ročník
Bára navrhla propojení paravanu a štendru ve spolupráci s Hanou Valtovou z Ateliéru designu oděvu a obuvi. Nábytek je situován do Haniččina showroomu, ve kterém ji navštěvují její zákaznice, které si chodí oděv šitý na míru vyzkoušet. Proto paravan zastává jak funkci štendru, kdy je na něm možné oděvy vystavit, tak funkci převlékací kabinky. Výstup propojuje obor nábytku s oděvem. „Navrhla jsem dřevěný rám a Hanička ho oblékla.“
Foto: Barbora Lovecká
Anna Pryclová, 3. ročník
Při navrhování štendru na pop-up se Anička inspirovala technologií lisování kovů a kovových trubek. Cílem bylo vytvořit štendr jednoduchého tvaru složený z dvou tzv. ‘A’ stojen a jedné tyče pro zavěšení ramínek. Právě technologii lisování využila v jednoduchém spoji stojen s vodorovnou tyčí, kdy je stojna vyrobena z jednoho kusu ocelové tyče slisované uprostřed a v bodě středu ohnuté do tvaru A. Vodorovná tyč sloužící k zavěšení, má na svých obou koncích slisované plochy, které se mezi tzv. kopyto stojen přímo vpasují. Štendr je tedy díky jeho výrobě demontovatelný, jednoduchý na přenos, přesto však ve složeném stavu velice stabilní a pevný.
Foto: Anna Pryclová
Tereza Hlaváčková, 4. ročník
Štendr je navržen pro Valerii Jurčíkovou a její pop-upy, tudíž je snadno rozložitelný a přenosný. Je sestaven z různých trubek, které jsou propojené jedním lanem a díky němu stojí celý pohromadě. Není použit žádný jiný spoj. Lano odkazuje na nit a krejčovské řemeslo jako takové a má signifikantní barvy z kolekce od Valerie. Štendr je specifický pro Valerii hlavně jeho hravostí a neformálností.
Foto: Tereza Hlaváčková
Max Koreis, 4. ročník
„Původní koncept mého pop-up štendru vycházel z návrhu showroomu, kde se zabývám věšáky z plexisklových trubek. Tento štendr svítil až 6 hodin na jedno nabití a měl tak zajistit jedinečnost na pop-up akcích. Nicméně plexisklová trubka se ukázala jako nevhodný materiál pro převážení a pevnost celé konstrukce.“ Nakonec tedy Max zvolil odolnější konstrukci z broušené nerezi, která zajišťuje vzhledovou stálost (i při hrubé manipulaci) a zároveň pevnost, která je u navrženého konstrukčního spoje velmi důležitá.
Foto: Max Koreis
Roman Mareš, 4. ročník
Při návrhu štendru pro pop-up využil Roman CD sádrokartonářské profily spojené nerezovou stahovací páskou, což nejen zajišťuje stabilní konstrukci, ale umožňuje také snadnou montáž a demontáž díky křídlovým maticím. Toto konstrukční řešení je ideální pro pohodlný transport v automobilu.
Foto: Roman Mareš
Yelyzaveta Robak, 4. ročník
„Štendr slouží k prezentaci designérských kolekcí na pop-up událostech, a proto je rozložitelný a modulární. Jeho vzhled vychází z kombinace základních geometrických tvarů, z nichž každý plní svou specifickou funkci. Mezi perforovanými pásy jsou umístěny základní segmenty, jako jsou tyč na zavěšení ramínek a police. Tyto segmenty mohou být umístěny v různých výškách podle potřeb designéra. Také je možné měnit délku těchto segmentů, čímž lze upravit celkovou šířku štendru. Hravost produktu jsem chtěla také zdůraznit volbou výrazných kontrastních barev.“
Foto: Yelyzaveta Robak
Markéta Blažková, 5. ročník
Výsledkem práce je štendr ve tvaru kvádru ze svařovaných kari sítí, které jsou doplněny o dřevěné tyče. Kari sítě přišly Markétě jako vhodný materiál, protože tvoří rastr, do kterého se dají přidávat části k zavěšení oblečení či k vystavení dalších doplňků. Zároveň se na ně dají připnout jakékoliv tiskoviny nebo například LED neony. Kvádr působí jako otevřená skříň a dá se použít pro zavěšení oblečení z jeho obou stran. Tyče se dají libovolně připevňovat na sítě pomocí gumiček (těsnících O-kroužků) a kdykoliv tak měnit vzhled i funkčnost celého štendru. Cílem práce bylo vyrobit netradiční štendr, který by dokázal na pop-upu přilákat pozornost kolemjdoucích a zároveň vystavujícímu designérovi nabídl mnoho možností, jak ho dlouhodobě používat.
Foto: Markéta Blažková
Matěj Dejmek, 5. ročník
Štendr, který vznikne v průběhu módní přehlídky za zvuků hučení hořáků? Štendr od Matěje Dejmka pro fashion designéra Jaroslava Vícha je vytvořený ze spáleného dřeva. Designér tímto ukazuje, jak je možné přizvat do tvorby přírodní živly, které se mohou podílet na vzniku originálních kousku nábytku.
Foto: Matěj Dejmek
Matěj Nedvěd, 5. ročník
Subtilní kovový rám, na kterém volně leží odkorněná větev. Šetrný přístup značky Atopé (značka určená pro ekzematiky od Valerie Vrbové) se promítá i do vizuálna – přírodninou, avšak subtilně, aby nestrhával pozornost od modelů. Rám se rozloží do kompaktních rozměrů na délku dřevěné větve.
Foto: Matěj Nedvěd
Daria Kliets, stáž
Záměrem Dariiny práce bylo vytvořit prototyp štendru oblečení přímo vycházejícího ze semestrální práce – showroomu pro značku Bodice, která vytváří moderní oblečení pro ženy, inspirující se 16.-17. stoletím. Designérka Hana Valtová představuje v každém modelu z kolekce jinou řemeslnou techniku. Konceptem projektu bylo vytvořit štendr na oblečení, jehož díly jsou propojeny pomocí saténové šňůrky, odkazující na korzety, které tato značka vyrábí, a na techniku vázání. Tento štendr lze snadno sestavit a rozebrat. Bílá barva, minimalismus a jemné tvary zdůrazňují lehkost a ženskost.
Foto: Daria Kliets
Článek pro UMPRUM Online připravila Daniela Dvornická (Ateliér designu nábytku a interiéru).
Foto: archiv autorek a autorů
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz