Radim Pergl a…
Highest Hopes
Práce na sérii zvané Highest Hopes začala v průběhu zimního semestru, kdy jedno z výrazných ateliérových témat byla úzkost. Vedoucí ateliéru malby nás směřují ke tvorbě odvíjející se od vlastních zájmů, takže zadání ke klauzurní práci bylo volné.
Díla s infantilními motivy jsou výsledkem procesu vizuální metaforicky-poetické cesty za získáním svého já skrze abstrakci vnímání konkrétních stavů mysli. Tuto cestu doprovází nostalgie po dětství neposkvrněném dospěláckým životem, ale narušeným bolestmi dospívání. Destinace zvaná Highest Hopes je v procesu navrhovaná jako prostor ke kompenzační strategii, kterou se pokouším o získání pozitivního pohledu na život a taktéž vyhledávání roztříštěných naivních představ o tom, co znamená být umělcem. Svoji tvorbu často přirovnávám k deníku. To znamená, že se pro mě plátno či jiný materiál stává prostředím určeným ať už k úniku, či ke zpracovávání myšlenek nebo filtrování prožívaných situací.
Eternal Sleep
40 x 50 cm
Práce na této kresbě byla primárním spouštěčem. Při kreslení jsem přemítal, co ve mně zakotvilo představu o studiu v Praze. Byla to jedna z prvních mužských známostí.
Koutek v ateliéru 307 byl zázemím pro vznik těchto kreseb a maleb.
Highest Hopes
40 x 50 cm
Koncept destinace Highest Hopes mě napadl o rok dříve, než jsem jej začal realizovat. Zkrátka potřeboval dozrát a nabídl se ve správnou chvíli.
I’m sad
30 x 40 cm
Chvilkové odpoutání se od nátlaku teoretického očekávání, které je na UMPRUM poměrně silné, ve mně opět probouzí touhu tvořit.
Household Issued
95 x 140 cm
Motiv ohnivého kruhu v díle Household Issues je silným prvkem z cirkusového prostředí ve spojení s archetypem domova, který se stává objektem k drastické hře.
Empty Billboards
95 x 140 cm
Tato malba je ve zkratce o uvědomování si a uchovávání nadějí bez ohledu na jejich validitu.
Unrequited
40 x 50 cm
S některými fragmenty vědomě pracuji jako s archetypy směrující diváka ke konkrétnější asociaci.
Bunk Bed Issues
40 x 50 cm
Menší formát na kartonu poskytuje intimnější přístup procesu kresby jako aktivity praktikované od útlého dětství.
Jmenuji se Radim Pergl a jsem studentem UMPRUM v Ateliéru volného umění II. Jedna z mých specializací je komerční grafická tvorba, ke které jsem se dostal díky absolvování studií grafického designu v Ostravě. Mimo kresbu, malbu či keramiku se zabývám i fotografií určenou převážně pro queer magazín ONI, jehož jsem zakladatelem. Téma problematiky týkající se LGBTQ+ komunity ve společnosti je důležitým a téměř neoddělitelným prvkem nejen v mém životě. Fakt, že pocházím z Ostravsko-Karvinska, je pro mě jako queer umělce zásadní díky zkušenosti s životem v menším městě. Šíření povědomí se tedy stalo přirozenou součástí mého působení.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz