ŠPERK PRO ČESKÉHO PREZIDENTA A PRVNÍ DÁMU
Ač se často diskutuje o škole, jako o místě, které má být apolitické, je patrné, že vysokoškolští studující jsou často hybnou silou mocenských změn a symbolem množstevní síly, která několikrát zahýbala dějinami. Příklady mohou být památka Jana Opletala a jeho akademických kolegů účastnících se protinacistických demonstrací roku 1939 nebo studentská síla reprezentovaná Šimonem Pánkem, Markem Bendou a mnoha dalšími v kontextu událostí revolučního listopadu 1989. Dnes se aktivita promítá například do protestních aktů týkajících se povětšinou snahy upozornit na postup řešení klimatické krize, či počínání si těžebních firem a jejich majitelů. Jedno je však společné – studující, jako velmi početná skupina lidí, mění občanské dění a právě z toho důvodu byla vysoká škola vždy místem, kde nově nastolené pořádky rezonovaly více, než na mnohých jiných, veřejných místech.
Upozornění na markantní společenskou změnu, volbu nové hlavy státu, na akademickou půdu symbolicky přenesla vedoucí Ateliéru K.O.V. prof. Eva Eisler, která své studující přiměla si výše zmíněnou událost zaznamenat pomocí klauzurního zadání letního semestru 2022/2023 – Šperku pro prezidenta či první dámu. Při výběru zadání na paměti Evě Eisler vyvstala americká diplomatka s českými kořeny Madeleine Albrightová, která slovy “Read my brooch” odkazovala k názorovému vyjádření právě pomocí svých šperků a která o své sbírce později vydala knihu s názvem Tajná řeč broží.
Studenti a studentky se v rámci tématu svobodně zamýšleli nad ozdobou pro nově zvolenou hlavu státu Petra Pavla a jeho choť Evu Pavlovou, ale i nad variantou pro hlavu státu v obecné rovině nereprezentující žádnou konkrétní osobnost, či vzdali hold první dámě Ukrajiny Oleně Zelenské čelící mimořádným výzvám, jež tato funkce v současné situaci přináší.
.
ŠIMON NEMEC (1. ROČNÍK)
Šimon Nemec se nad šperkem pro prezidenta zamýšlí jako nad objektem, který by měl sloužit a zdobit zároveň. Při tvorbě funkčního objektu se zaměřil na symbolickou důležitost pera, kterým prezident často stvrzuje zásadní rozhodnutí. Výsledné pero, inspirované legendou o Králi Artušovi, je pak zasazeno do kamene z Českého ráje, a funguje tak i jako na první pohled ne zcela rozpoznatelný volný objekt.
.
BÁRA TETAUROVÁ (1. ROČNÍK)
O ozdobě jako o párovém šperku přemýšlela studentka Bára Tetaurová, která navrhla dvojici šperků odkazující ke společné profesní minulosti obou představitelů. Vojenské armádní známky ozdobila piktogramy předávajícími symboliku lásky i důležitosti v boji za lidskoprávní hodnoty. Obě známky jsou pak doplněny řetízky z říčních perel, jejichž délka je nastavena dle způsobu užívání.
.
JANA NOVOTNÁ (2. ROČNÍK)
Tábor, zde domov můj, jako výchozí inspirace kolekce šperků Jany Novotné. Kolekce je mimo Janina rodného města Tábora inspirována symboly zmíněnými v české hymně. Výsledkem kolekce je tak obraz české krajiny, autorkou nazývaný jako táborský drahokam, který má sloužit jako připomínka na výše zmíněné.
.
TEREZA FAGULCOVÁ (2. ROČNÍK)
Tereza Fagulcová se na osobnosti manželů Pavlových podívala z lidské stránky a pracovala s motivem pro ně velmi signifikantní vášně – jízdy na motorkách, kterou sám Petr Pavel popisuje jako svůj osobní symbol a chvilku prožitku absolutní svobody. Výsledkem této ideové a hmotné synergie je pár broží s prvkem ozubených kol symbolizujících rychlost a dynamiku. Kinetické prvky pak symbolizují pilíře motorkářské komunity a také samotný pohyb stroje.
.
EMA BÁRTOVÁ (3. ROČNÍK)
Ema Bártová ve své práci bádá po definicích národa a vlastenectví, zkoumá mýty o národním obrození, ale i legendu o svatém Václavu a Blanických rytířích, která je pak ústředním motivem celé kolekce obsahující stříbrné prsteny a brož. Vše zmíněné snoubí v obsáhlém konceptu společně s českým cimrmanovským humorem, ke kterýmu však, jak sama říká, přistupuje mimo nadsázky i s úctou a pokorou, citlivě k budoucím nositelům.
.
KATARÍNA NÁBILKOVÁ (3. ROČNÍK)
Brož od Kataríny Nábilkové je vytvořena z jehel na adrenalin původem z Československa, které mimo symboliku svého užitku – záchrany života – odkazují k blízkému vztahu dvou dnes již samostatných, ale přeci tak blízkých zemí. Jehly na adrenalin se dnes již nepoužívají, jedná se tak o odpadní materiál, který v dnešní době již nemá jiného, než-li alternativního využití.
.
ANNA RUSÍNOVÁ (5. ROČNÍK)
OMG-THX-GL-CYA-ILY jako komunikační zkratky dnešní doby, šperk jako jejich přenašeč, jako médium. Prsteny Anny Rusínové odkazují k viktoriánské tradici květinové abecedy, která byla používána ke kódování zpráv pomocí jednotlivých druhů květin a jejich významu. Autorka do tohoto principu aplikuje soudobé zkratky používané v dnešní rychlé době a tomu příslušnému typu komunikace. Z objektů tak dělá nositele nevyřčených zpráv zasazených do restriktivního diplomatického prostředí.
.
ANNA MARTINKOVÁ (STÁŽ, ATELIÉR SKLA)
Šperk Anny Martinkové věnovaný první dámě je představitelem symbolu ženskosti a elegance. Zlatý špendlík, jako nositel těchto rysů, je pak uzavřen do skleněné ampule, která ho chrání do doby, než přijde čas nádobu rozbít a špendlík použít. Ten pak může jako ozdobný prvek sloužit v případě prezidentova odjezdu jako upomínka do klopy. Anna volbu špendílku zdůvodňuje slovy: “Stejně jako špendlík spojuje dvě látky, tak i první dáma dokáže elegantně řešit společenské situace, ve kterých se pohybuje a balancuje. Tento moment je zachycen pohybem špendlíku i jeho balancováním v kruhu.”
.
DENYS VOITSEKHIVSKYI (STÁŽ)
Denys Voitsekhivskyi se zabýval tvorbou šperku pro první dámu Ukrajiny Olenu Zelenskou. Část ruského granátu zde komunikuje příběh beze slov, přítomností tohoto předmětu poukazuje na vážnost a stálou aktuálnost celé situace, bez ohledu na to, jak dlouho již trvá. Úlomek mimo samotné války symbolizuje úlomky bolesti tisíců zlomených, nevinných životů a pozůstalých, kteří chtějí i nadále žít ve své vlasti svobodně a samostatně bez agresivních intervencí souseda s diktátorskými sklony. Otrhaný fragment je umístěn na podložce o výměře 48 cm2, která odkazuje k počtu 48 milionů ukrajinských občanů, jimž tento a podobné předměty násilně mění životy.
.
ONDŘEJ ČIŽMÁR (STÁŽ)
Šperk Ondřeje Čižmára vychází z uchycení šňůr na armádních stejnokrojích, k nimž má Petr Pavel jako generál ve výslužbě blíže, než kdokoli jiný. Ty s velkou pravděpodobností historicky vychází z uchycení rytířského brnění. Právě k principům a hodnotám rytířského chování, které by měl prezident z principu zastávat, se Ondřej v koncepční rovině šperku odkazuje. Ozdobný pás složený s kroužků na klíče dle autorových slov symbolizuje rozvážnost a uvážlivost při reprezentaci státu svého lidu.
PŘÍSPĚVEK NA UMPRUM ONLINE PŘIPRAVILA KARLA KISLINGEROVÁ, STUDENTKA ATELIÉRU TEXTILU
ŠPERK PRO ČESKÉHO PREZIDENTA A PRVNÍ DÁMU
Ač se často diskutuje o škole, jako o místě, které má být apolitické, je patrné, že vysokoškolští studující jsou často hybnou silou mocenských změn a symbolem množstevní síly, která několikrát zahýbala dějinami. Příklady mohou být památka Jana Opletala a jeho akademických kolegů účastnících se protinacistických demonstrací roku 1939 nebo studentská síla reprezentovaná Šimonem Pánkem, Markem Bendou a mnoha dalšími v kontextu událostí revolučního listopadu 1989. Dnes se aktivita promítá například do protestních aktů týkajících se povětšinou snahy upozornit na postup řešení klimatické krize, či počínání si těžebních firem a jejich majitelů. Jedno je však společné – studující, jako velmi početná skupina lidí, mění občanské dění a právě z toho důvodu byla vysoká škola vždy místem, kde nově nastolené pořádky rezonovaly více, než na mnohých jiných, veřejných místech.
Upozornění na markantní společenskou změnu, volbu nové hlavy státu, na akademickou půdu symbolicky přenesla vedoucí Ateliéru K.O.V. prof. Eva Eisler, která své studující přiměla si výše zmíněnou událost zaznamenat pomocí klauzurního zadání letního semestru 2022/2023 – Šperku pro prezidenta či první dámu. Při výběru zadání na paměti Evě Eisler vyvstala americká diplomatka s českými kořeny Madeleine Albrightová, která slovy “Read my brooch” odkazovala k názorovému vyjádření právě pomocí svých šperků a která o své sbírce později vydala knihu s názvem Tajná řeč broží.
Studenti a studentky se v rámci tématu svobodně zamýšleli nad ozdobou pro nově zvolenou hlavu státu Petra Pavla a jeho choť Evu Pavlovou, ale i nad variantou pro hlavu státu v obecné rovině nereprezentující žádnou konkrétní osobnost, či vzdali hold první dámě Ukrajiny Oleně Zelenské čelící mimořádným výzvám, jež tato funkce v současné situaci přináší.
.
ŠIMON NEMEC
(1. ROČNÍK)
Šimon Nemec se nad šperkem pro prezidenta zamýšlí jako nad objektem, který by měl sloužit a zdobit zároveň. Při tvorbě funkčního objektu se zaměřil na symbolickou důležitost pera, kterým prezident často stvrzuje zásadní rozhodnutí. Výsledné pero, inspirované legendou o Králi Artušovi, je pak zasazeno do kamene z Českého ráje, a funguje tak i jako na první pohled ne zcela rozpoznatelný volný objekt.
.
BÁRA TETAUROVÁ
(1. ROČNÍK)
O ozdobě jako o párovém šperku přemýšlela studentka Bára Tetaurová, která navrhla dvojici šperků odkazující ke společné profesní minulosti obou představitelů. Vojenské armádní známky ozdobila piktogramy předávajícími symboliku lásky i důležitosti v boji za lidskoprávní hodnoty. Obě známky jsou pak doplněny řetízky z říčních perel, jejichž délka je nastavena dle způsobu užívání.
.
JANA NOVOTNÁ
(2. ROČNÍK)
Tábor, zde domov můj, jako výchozí inspirace kolekce šperků Jany Novotné. Kolekce je mimo Janina rodného města Tábora inspirována symboly zmíněnými v české hymně. Výsledkem kolekce je tak obraz české krajiny, autorkou nazývaný jako táborský drahokam, který má sloužit jako připomínka na výše zmíněné.
.
TEREZA FAGULCOVÁ
(2. ROČNÍK)
Tereza Fagulcová se na osobnosti manželů Pavlových podívala z lidské stránky a pracovala s motivem pro ně velmi signifikantní vášně – jízdy na motorkách, kterou sám Petr Pavel popisuje jako svůj osobní symbol a chvilku prožitku absolutní svobody. Výsledkem této ideové a hmotné synergie je pár broží s prvkem ozubených kol symbolizujících rychlost a dynamiku. Kinetické prvky pak symbolizují pilíře motorkářské komunity a také samotný pohyb stroje.
.
EMA BÁRTOVÁ
(3. ROČNÍK)
Ema Bártová ve své práci bádá po definicích národa a vlastenectví, zkoumá mýty o národním obrození, ale i legendu o svatém Václavu a Blanických rytířích, která je pak ústředním motivem celé kolekce obsahující stříbrné prsteny a brož. Vše zmíněné snoubí v obsáhlém konceptu společně s českým cimrmanovským humorem, ke kterýmu však, jak sama říká, přistupuje mimo nadsázky i s úctou a pokorou, citlivě k budoucím nositelům.
.
KATARÍNA NÁBILKOVÁ
(3. ROČNÍK)
Brož od Kataríny Nábilkové je vytvořena z jehel na adrenalin původem z Československa, které mimo symboliku svého užitku – záchrany života – odkazují k blízkému vztahu dvou dnes již samostatných, ale přeci tak blízkých zemí. Jehly na adrenalin se dnes již nepoužívají, jedná se tak o odpadní materiál, který v dnešní době již nemá jiného, než-li alternativního využití.
.
ANNA RUSÍNOVÁ
(5. ROČNÍK)
OMG-THX-GL-CYA-ILY jako komunikační zkratky dnešní doby, šperk jako jejich přenašeč, jako médium. Prsteny Anny Rusínové odkazují k viktoriánské tradici květinové abecedy, která byla používána ke kódování zpráv pomocí jednotlivých druhů květin a jejich významu. Autorka do tohoto principu aplikuje soudobé zkratky používané v dnešní rychlé době a tomu příslušnému typu komunikace. Z objektů tak dělá nositele nevyřčených zpráv zasazených do restriktivního diplomatického prostředí.
.
ANNA MARTINKOVÁ
(STÁŽ, ATELIÉR SKLA)
Šperk Anny Martinkové věnovaný první dámě je představitelem symbolu ženskosti a elegance. Zlatý špendlík, jako nositel těchto rysů, je pak uzavřen do skleněné ampule, která ho chrání do doby, než přijde čas nádobu rozbít a špendlík použít. Ten pak může jako ozdobný prvek sloužit v případě prezidentova odjezdu jako upomínka do klopy. Anna volbu špendílku zdůvodňuje slovy: “Stejně jako špendlík spojuje dvě látky, tak i první dáma dokáže elegantně řešit společenské situace, ve kterých se pohybuje a balancuje. Tento moment je zachycen pohybem špendlíku i jeho balancováním v kruhu.”
.
DENYS VOITSEKHIVSKYI
(STÁŽ)
Denys Voitsekhivskyi se zabýval tvorbou šperku pro první dámu Ukrajiny Olenu Zelenskou. Část ruského granátu zde komunikuje příběh beze slov, přítomností tohoto předmětu poukazuje na vážnost a stálou aktuálnost celé situace, bez ohledu na to, jak dlouho již trvá. Úlomek mimo samotné války symbolizuje úlomky bolesti tisíců zlomených, nevinných životů a pozůstalých, kteří chtějí i nadále žít ve své vlasti svobodně a samostatně bez agresivních intervencí souseda s diktátorskými sklony. Otrhaný fragment je umístěn na podložce o výměře 48 cm2, která odkazuje k počtu 48 milionů ukrajinských občanů, jimž tento a podobné předměty násilně mění životy.
.
ONDŘEJ ČIŽMÁR
(STÁŽ)
Šperk Ondřeje Čižmára vychází z uchycení šňůr na armádních stejnokrojích, k nimž má Petr Pavel jako generál ve výslužbě blíže, než kdokoli jiný. Ty s velkou pravděpodobností historicky vychází z uchycení rytířského brnění. Právě k principům a hodnotám rytířského chování, které by měl prezident z principu zastávat, se Ondřej v koncepční rovině šperku odkazuje. Ozdobný pás složený s kroužků na klíče dle autorových slov symbolizuje rozvážnost a uvážlivost při reprezentaci státu svého lidu.
PŘÍSPĚVEK NA UMPRUM ONLINE PŘIPRAVILA KARLA KISLINGEROVÁ, STUDENTKA ATELIÉRU TEXTILU
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz