TOTO NENÍ
JENOM KNIHA
JE TO KLÍČ
K VIZUÁLNÍ KOMUNIKACI
TOTO NENÍ JENOM KNIHA. Provokativní, znejišťující název publikace Kateřiny Přidalové z Nakladatelství UMPRUM odhaluje její hlavní cíl: rozkrývat hlubší významové roviny a souvislosti vizuálních sdělení. Znaky a jejich významy, na jejichž základě probíhá komunikace, jsou stejně jako samotný jazyk lidskými konstrukty. Jejich srozumitelnost je podmíněna kontextem — vidět neznamená vědět. Průvodce určený zejména čtenářům od 15ti let a vyučujícím na středních školách poskytuje manuál pro kritické čtení vizuálních informací a návod, jak se pomocí obrazů obratně vyjadřovat.
Kateřina Přidalová se dlouhodobě zabývá kreativním vzděláváním. Spoluvytváří platformu DESIGNÉŘI DĚTEM, jejíž výukové programy se zaměřují na rozvoj kreativního a kritického myšlení spolu s vizuální a mediální gramotností. Vedle toho přednáší dějiny a teorii grafického designu na brněnské FAVU a na pražské vyšší odborné škole Scholastika. „CÍTILA JSEM POTŘEBU DO OBORU PŘISPĚT VLASTNÍ TEORETICKOU UČEBNICÍ, KTERÁ MI PŘI VÝUCE CHYBĚLA. SÉMIOTICKÉMU MYŠLENÍ A ANALÝZE SE VĚNUJI V HODINÁCH, A PROTO JSEM MOHLA KNIHU V PRŮBĚHU PSANÍ SE SVÝMI STUDENTY KONZULTOVAT,” popisuje Kateřina proces tvorby. TOTO NENÍ JENOM KNIHA volně navazuje na její oceňovanou prvotinu CO JE VLASTNĚ DESIGN? (UMPRUM, 2021) mapující oblast designu. „UVĚDOMILA JSEM SI, ŽE JEDINOU CESTOU, JAK SE KONEČNĚ ODPOUTAT OD OBECNÉ PŘEDSTAVY, ŽE DESIGN ZNAMENÁ POUZE ESTETICKÉ LUXUSNÍ ARTIKLY, JE ZAMĚŘIT SE NA NEJMLADŠÍ GENERACI,“ vysvětluje. Nyní se obrací k vyspělejšímu čtenářstvu a soustředí se na uplatnění designové teorie ve vzdělávání. Grafický design spočívající ve tvorbě znaků a sémiotiku, která znaky zkoumá, publikace pojímá jako dvě spojené nádoby.
V první části věnované čtení obrazů se seznamujeme s klíčovými pojmy moderní sémiotiky. „HLAVNÍ MYŠLENKOU BYLO PŘELOŽIT ODBORNÉ TERMÍNY A SLOŽITĚJŠÍ TEORETICKÉ KONCEPTY DO VŠEOBECNĚ PŘÍSTUPNÉHO JAZYKA.” Ke stravitelnosti teorie přispívá rytmické uspořádání textu, který je navíc interaktivní. Jednotlivé pojmy uvádí jednoduchá otázka, jejíž řešení se dozvídáme až po obrácení stránky. Co je to detonace a konotace například zjišťujeme pomocí dvou fotografií — jedné na oficiálním dokladu a druhé prostřednictvím selfie, při níž byl použit filtr. Ukázky, vycházející z lektorské praxe autorky, zakotvují učebnici do konkrétní situace a předvádějí, jak lze koncepty aplikovat v každodenním životě, hudbě, literatuře, architektuře či módě.
Kniha si mimo jiné klade za cíl ukázat, jak lze kreativně pracovat s digitálními nástroji, jejichž prostřednictvím se stáváme aktivními tvůrci vizuální komunikace. Druhá část věnovaná tvoření obrazů funguje jako jakási gramatika vizuálního jazyka. Jazykový cit není vrozený, ale i v případě grafického designu jej lze rozvíjet a podporovat. Symboly a znaky dokáží překonat jazykové bariéry, komunikují s naším nevědomím a vyvolávají hluboké emoce. Neumělé zacházení s nimi naopak staví obtížně odstranitelné překážky.
Ačkoli se publikace zaměřuje na sémiotickou analýzu obrazů, její principy lze aplikovat napříč obory. „VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST NENÍ JEN DOMÉNOU VÝTVARKY. VŠUDE, KDE SE PRACUJE S INFORMACEMI, VIZUÁLNÍMI ČI JINÝMI, A JEJICH ROZBOREM, JE PŘÍLEŽITOST UČEBNICI POUŽÍT. MÁ POTENCIÁL VYVOLAT PLODNOU DEBATU PŘI VÝUCE OBČANSKÉ VÝCHOVY, MEDIÁLNÍ VÝCHOVY NEBO TŘEBA PŘI HODINÁCH INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ,“ nastiňuje Přidalová možnosti uplatnění.
TOTO NENÍ JENOM KNIHA.
Kniha vyšla na konci roku 2023 v koedici Nakladatelství UMPRUM a platformy Designéři dětem. Její obrazová i textová část vznikaly souběžně v dialogu mezi jejími autorkami Kateřinou Přidalovou a designérkami Karlou Gondekovou a Karolínou Šebkovou.
OKOLO HLEĎ.
Sémiotika, jejíž optikou zkoumáme vizuální komunikaci, chápe realitu jako lidský konstrukt. Význam znaků a symbolů vzniká vždy ve vztahu k dalším subjektům. Pro sémiotickou analýzu je proto stěžejní sledovat proměnlivý kontext, v němž se sledované sdělení nachází.
LŽE TATO VĚTA?
Jedna zpráva může skrývat nespočet významů. Pochopení zprávy závisí na okolnostech, ve kterých vzniká a jak je přijata čtenáři.
CO JE NA KELÍMKU IRONICKÉHO?
Jak může design zpředmětnit ironii? Někdy to dokáže i samotný výběr materiálu. Pokud se spojí forma nádobí na jedno použití s drahým a křehkým materiálem, vzniká absurdní a rozporuplný předmět zpochybňující zažité konvence.
PRO KOHO A NA JAKÉ TÉMA JSOU TYTO KNIHY?
Už samotná obálka knihy nám vysílá zprávu. Vedle názvu na nás působí grafické zpracování přebalu, které zpravidla prozrazuje literární žánr. Tento úzus napomáhá čtenáři úspěšně předvídat obsah knihy, bez nutnosti vůbec nahlédnout dovnitř.
PROSÍM TĚ, VĚŘ MI.
Styl písma využitý při tvorbě vizuální zprávy může zásadně ovlivnit to, jak na čtenáře informace zapůsobí. Pokud by stejné sdělení sestávalo z písmen různých fontů, barev a velikostí, pravděpodobně bychom je brali méně vážně. Schopnost vytvářet určitý dojem má stylizace také nejen v módě ale v podstatě ve všech formách lidských činností.
PÍSMA — KAŽDÝ PES JINÁ VES.
Stejné sdělení může mít nespočet podob. Charakter vybraného fontu ovlivňuje tón, jakým zprávu čteme.
BÍLÉ NEZNAMENÁ PRÁZDNÉ.
Současný svět je přesycen vizuálními informacemi, avšak také prázdný prostor může být nositelem významu. Kontrast mezi znakem a bílou plochou má nezastupitelnou funkci pro čitelnost zprávy i její vyznění. Nakládání s bílým prostorem určují konvence žánru a ne za každých okolností si lze velkorysost dovolit.
FORMÁT JE JAKO RÁM.
Rozměr plochy je úplně prvním parametrem, který určuje podobu vizuální informace. Každý žánr mívá standardní velikost vycházející z toho, jak a k čemu se běžně užívá.
TVARY A KOMPOZICE.
Umístění geometrických a abstraktních tvarů slouží k rytmizaci plochy. Jejich umístění může sloužit k dynamizaci či naopak k přísné strukturaci kompozice nebo zklidnění.
KATEŘINA PŘIDALOVÁ je publicistka, lektorka a pedagožka. Založila platformu Designéři dětem. Je autorkou knihy CO JE VLASTNĚ DESIGN (UMPRUM 2021), za níž získala v roce 2022 ocenění Zlatá stuha.
KAROLÍNA ŠEBKOVÁ absolvovala Ateliér grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM. KARLA GONDEKOVÁ je grafická designérka a ilustrátorka. Absolvovala Ateliér ilustrace a grafiky UMPRUM. Spolu s Karolínou Šebkovou založilÿ projekt listovatel.cz, který volně distribuuje autorské pracovní listy pro děti prvního stupně základních škol, zaměřené na rozvoj kreativity, jemné motoriky a myšlení v souvislostech.
Článek pro UMPRUM Online připravila Zuzana Řičářová z Katedry teorie a dějin umění, autorkou fotografií je Apolena Typltová z Ateliéru fotografie II. ZUZANA ŘIČÁŘOVÁ je absolventkou Ústavu pro dějiny umění Univerzity Karlovy. Nyní studuje druhý ročník navazujícího stupně na Katedře teorie a dějin umění na UMPRUM.
TOTO NENÍ
JENOM KNIHA
JE TO KLÍČ
K VIZUÁLNÍ KOMUNIKACI
TOTO NENÍ JENOM KNIHA. Provokativní, znejišťující název publikace Kateřiny Přidalové z Nakladatelství UMPRUM odhaluje její hlavní cíl: rozkrývat hlubší významové roviny a souvislosti vizuálních sdělení. Znaky a jejich významy, na jejichž základě probíhá komunikace, jsou stejně jako samotný jazyk lidskými konstrukty. Jejich srozumitelnost je podmíněna kontextem — vidět neznamená vědět. Průvodce určený zejména čtenářům od 15ti let a vyučujícím na středních školách poskytuje manuál pro kritické čtení vizuálních informací a návod, jak se pomocí obrazů obratně vyjadřovat.
Kateřina Přidalová se dlouhodobě zabývá kreativním vzděláváním. Spoluvytváří platformu DESIGNÉŘI DĚTEM, jejíž výukové programy se zaměřují na rozvoj kreativního a kritického myšlení spolu s vizuální a mediální gramotností. Vedle toho přednáší dějiny a teorii grafického designu na brněnské FAVU a na pražské vyšší odborné škole Scholastika. „CÍTILA JSEM POTŘEBU DO OBORU PŘISPĚT VLASTNÍ TEORETICKOU UČEBNICÍ, KTERÁ MI PŘI VÝUCE CHYBĚLA. SÉMIOTICKÉMU MYŠLENÍ A ANALÝZE SE VĚNUJI V HODINÁCH, A PROTO JSEM MOHLA KNIHU V PRŮBĚHU PSANÍ SE SVÝMI STUDENTY KONZULTOVAT,” popisuje Kateřina proces tvorby. TOTO NENÍ JENOM KNIHA volně navazuje na její oceňovanou prvotinu CO JE VLASTNĚ DESIGN? (UMPRUM, 2021) mapující oblast designu. „UVĚDOMILA JSEM SI, ŽE JEDINOU CESTOU, JAK SE KONEČNĚ ODPOUTAT OD OBECNÉ PŘEDSTAVY, ŽE DESIGN ZNAMENÁ POUZE ESTETICKÉ LUXUSNÍ ARTIKLY, JE ZAMĚŘIT SE NA NEJMLADŠÍ GENERACI,“ vysvětluje. Nyní se obrací k vyspělejšímu čtenářstvu a soustředí se na uplatnění designové teorie ve vzdělávání. Grafický design spočívající ve tvorbě znaků a sémiotiku, která znaky zkoumá, publikace pojímá jako dvě spojené nádoby.
V první části věnované čtení obrazů se seznamujeme s klíčovými pojmy moderní sémiotiky. „HLAVNÍ MYŠLENKOU BYLO PŘELOŽIT ODBORNÉ TERMÍNY A SLOŽITĚJŠÍ TEORETICKÉ KONCEPTY DO VŠEOBECNĚ PŘÍSTUPNÉHO JAZYKA.” Ke stravitelnosti teorie přispívá rytmické uspořádání textu, který je navíc interaktivní. Jednotlivé pojmy uvádí jednoduchá otázka, jejíž řešení se dozvídáme až po obrácení stránky. Co je to detonace a konotace například zjišťujeme pomocí dvou fotografií — jedné na oficiálním dokladu a druhé prostřednictvím selfie, při níž byl použit filtr. Ukázky, vycházející z lektorské praxe autorky, zakotvují učebnici do konkrétní situace a předvádějí, jak lze koncepty aplikovat v každodenním životě, hudbě, literatuře, architektuře či módě.
Kniha si mimo jiné klade za cíl ukázat, jak lze kreativně pracovat s digitálními nástroji, jejichž prostřednictvím se stáváme aktivními tvůrci vizuální komunikace. Druhá část věnovaná tvoření obrazů funguje jako jakási gramatika vizuálního jazyka. Jazykový cit není vrozený, ale i v případě grafického designu jej lze rozvíjet a podporovat. Symboly a znaky dokáží překonat jazykové bariéry, komunikují s naším nevědomím a vyvolávají hluboké emoce. Neumělé zacházení s nimi naopak staví obtížně odstranitelné překážky.
Ačkoli se publikace zaměřuje na sémiotickou analýzu obrazů, její principy lze aplikovat napříč obory. „VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST NENÍ JEN DOMÉNOU VÝTVARKY. VŠUDE, KDE SE PRACUJE S INFORMACEMI, VIZUÁLNÍMI ČI JINÝMI, A JEJICH ROZBOREM, JE PŘÍLEŽITOST UČEBNICI POUŽÍT. MÁ POTENCIÁL VYVOLAT PLODNOU DEBATU PŘI VÝUCE OBČANSKÉ VÝCHOVY, MEDIÁLNÍ VÝCHOVY NEBO TŘEBA PŘI HODINÁCH INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ,“ nastiňuje Přidalová možnosti uplatnění.
TOTO NENÍ JENOM KNIHA.
Kniha vyšla na konci roku 2023 v koedici Nakladatelství UMPRUM a platformy Designéři dětem. Její obrazová i textová část vznikaly souběžně v dialogu mezi jejími autorkami Kateřinou Přidalovou a designérkami Karlou Gondekovou a Karolínou Šebkovou.
OKOLO HLEĎ.
Sémiotika, jejíž optikou zkoumáme vizuální komunikaci, chápe realitu jako lidský konstrukt. Význam znaků a symbolů vzniká vždy ve vztahu k dalším subjektům. Pro sémiotickou analýzu je proto stěžejní sledovat proměnlivý kontext, v němž se sledované sdělení nachází.
LŽE TATO VĚTA?
Jedna zpráva může skrývat nespočet významů. Pochopení zprávy závisí na okolnostech, ve kterých vzniká a jak je přijata čtenáři.
CO JE NA KELÍMKU IRONICKÉHO?
Jak může design zpředmětnit ironii? Někdy to dokáže i samotný výběr materiálu. Pokud se spojí forma nádobí na jedno použití s drahým a křehkým materiálem, vzniká absurdní a rozporuplný předmět zpochybňující zažité konvence.
PRO KOHO A NA JAKÉ TÉMA JSOU TYTO KNIHY?
Už samotná obálka knihy nám vysílá zprávu. Vedle názvu na nás působí grafické zpracování přebalu, které zpravidla prozrazuje literární žánr. Tento úzus napomáhá čtenáři úspěšně předvídat obsah knihy, bez nutnosti vůbec nahlédnout dovnitř.
PROSÍM TĚ, VĚŘ MI.
Styl písma využitý při tvorbě vizuální zprávy může zásadně ovlivnit to, jak na čtenáře informace zapůsobí. Pokud by stejné sdělení sestávalo z písmen různých fontů, barev a velikostí, pravděpodobně bychom je brali méně vážně. Schopnost vytvářet určitý dojem má stylizace také nejen v módě ale v podstatě ve všech formách lidských činností.
PÍSMA — KAŽDÝ PES JINÁ VES.
Stejné sdělení může mít nespočet podob. Charakter vybraného fontu ovlivňuje tón, jakým zprávu čteme.
BÍLÉ NEZNAMENÁ PRÁZDNÉ.
Současný svět je přesycen vizuálními informacemi, avšak také prázdný prostor může být nositelem významu. Kontrast mezi znakem a bílou plochou má nezastupitelnou funkci pro čitelnost zprávy i její vyznění. Nakládání s bílým prostorem určují konvence žánru a ne za každých okolností si lze velkorysost dovolit.
FORMÁT JE JAKO RÁM.
Rozměr plochy je úplně prvním parametrem, který určuje podobu vizuální informace. Každý žánr mívá standardní velikost vycházející z toho, jak a k čemu se běžně užívá.
TVARY A KOMPOZICE.
Umístění geometrických a abstraktních tvarů slouží k rytmizaci plochy. Jejich umístění může sloužit k dynamizaci či naopak k přísné strukturaci kompozice nebo zklidnění.
KATEŘINA PŘIDALOVÁ je publicistka, lektorka a pedagožka. Založila platformu Designéři dětem. Je autorkou knihy CO JE VLASTNĚ DESIGN (UMPRUM 2021), za níž získala v roce 2022 ocenění Zlatá stuha.
KAROLÍNA ŠEBKOVÁ absolvovala Ateliér grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM. KARLA GONDEKOVÁ je grafická designérka a ilustrátorka. Absolvovala Ateliér ilustrace a grafiky UMPRUM. Spolu s Karolínou Šebkovou založilÿ projekt listovatel.cz, který volně distribuuje autorské pracovní listy pro děti prvního stupně základních škol, zaměřené na rozvoj kreativity, jemné motoriky a myšlení v souvislostech.
Článek pro UMPRUM Online připravila Zuzana Řičářová z Katedry teorie a dějin umění, autorkou fotografií je Apolena Typltová z Ateliéru fotografie II. ZUZANA ŘIČÁŘOVÁ je absolventkou Ústavu pro dějiny umění Univerzity Karlovy. Nyní studuje druhý ročník navazujícího stupně na Katedře teorie a dějin umění na UMPRUM.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz