Tým studujících GDVK vytvořil grafiku pro novostavbu školek
v Semilech
Studující Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM (GDVK) vytvořili orientační systém pro dvojici semilských mateřských škol, nominovanou na Stavbu roku Libereckého kraje 2023. Studující se nechali inspirovat dětskou kreativitou, rukodělností a přírodou.
Grafika je výsledkem ateliérové soutěže, jejímž zadáním bylo vytvořit orientační systém pro nově vzniklou budovu Mateřské školky Treperka a waldorfská Semily, jejímž autorem je Marek Topič. Ten se společně s investorem obrátil na UMlab – kreativní laboratoř UMPRUM, která ke spolupráci přizvala studenty GDVK a ti ve skupinách vytvořili čtyři varianty řešení. Nejvhodnější z nich vybírala komise, v níž zasedl architekt Marek Topič, ředitelka školek Barbora Petrušková, zástupce města, učitelky, vedoucí ateliéru Petr Krejzek a jeho zástupce Richard Jaroš.
Foto: Iurii Ladutko
Vítězný tým sestávající z Davida Nováka, Oskara Koutného, Kateřiny Pravdové, Davida Franka Tenory a Anie Hinojosa vycházel při tvorbě vizuálního jazyka z výtvorů žáků obou školek. Orientační systém je totožný pro dva souběžně fungující pedagogické programy, které se nacházejí pod jednou střechou na půdorysu prolínajících se kruhů. Přestože jsou od sebe prostory školek místy materiálově a barevně odlišeny, rozhodli se studující přistupovat k oběma stejně.
Osobní značky s motivy rostlin a zvířat české přírody. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Ornamenty tvořené fragmenty dětských kreseb. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Soutěžní návrh uspěl díky důkladným rešerším, ale také díky práci s kolektivem. „Do procesu jsme zapojili děti, pro které jsme vytvořili několik kreslících cvičení. Během návštěvy školky jsme cvičení s dětmi vyzkoušeli a na jejich kresbách jsme položili základ samotného systému. Zkoumali jsme výtvory, jejich styl a techniku a vybrali jsme sadu tvarů, ze kterých jsme vytvořili funkční modulární systém,” popisuje způsob práce David Novák.
Návrh značení jednotlivých místností. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
S tvary z dětských kreseb pracoval tým jako s moduly, pomocí nichž lze dále tvořit. Foto: Iurii Ladutko
Dřevěné magnety. Foto: Iurii Ladutko
Z vybraných komponentů dětských kreseb pak vznikly ilustrace, navigační piktogramy, magnetky i členící grafické vzory. Balíček jednotné vizuální identity školek doplňovaly šablony vizitek zaměstnanců a úředních listin, či vlastní merch.
Součástí návrhu nové vizuální identity byly také vizitky a oficiální dokumenty. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Zásadní složku orientačního systému tvoří osobní značky, které dětem umožňují rozeznat jejich vlastní věci a určují, kde mají ve školce své místo. Studující navrhli 60 znaků s hravými motivy rostlin a zvířat žijících v české přírodě. Téma orientačních systému bylo jedním ze zadání zimního semestru 2022/2023, jehož realizace zabrala týmu celý následující půlrok strávený výrobou jednotlivých komponentů a častými návštěvami Semil. Důležitou podmínkou projektu totiž bylo instalovat grafické návrhy do prostor právě vznikajících školek.
Keramické destičky se značkami jsou napojeny na dřevěné věšáky, jejichž autory jsou Sára Svobodová a Roman Mareš z Ateliéru designu nábytku a interiéru. Foto: Iurii Ladutko
„Díky tomu, že jsme projekt od prvotního nápadu dotáhli až do úplného konce, jsme získali povědomí o všech aspektech procesu. Sáhli jsme si na materiál, pracovali jsme s laserem, keramikou, lepili velkoformátové plotry. Vyzkoušeli jsme si práci v dílnách, kam se jako grafičtí designéři běžně nedostaneme,” komentuje zkušenost David Novák.
Na toaletách pomáhají keramické značky v rozlišení ručníků. Foto: Iurii Ladutko
Grafický polep oken vytváří v koupelnách soukromí Foto: Iurii Ladutko
Pro realizaci piktogramů zvolil tým časově i manuálně náročnou metodu malby na ručně vyrobené keramické destičky. V prostorách šaten jsou keramické značky napojeny na dřevěné háčky sloužící k odkládání osobních věcí žáků. Jejich podobu navrhli a vytvořili designéři Sára Svobodová a Roman Mareš z Ateliéru designu nábytku a interiéru. Na toaletách destičky upevnili přímo na umyvadlo. Kromě keramiky pracovali studenti GDVK v barevném interiéru školek také se dřevem, z něhož vyfrézovali magnetky a nápisy na dveře označující funkce jednotlivých místností.
Použité materiály doplňují zařízení interiéru. Foto: Iurii Ladutko
Součástí orientačního systému jsou také dřevěné cedulky označující jednotlivé místnosti. Foto: Iurii Ladutko
“Přístup k projektu zohledňuje oba pedagogické styly. Cíleně jsme se chtěli vyhnout mechanické práci. Byla pro nás důležitá rukodělnost a zážitek z procesu tvorby, který odpovídá filosofii waldorfského vzdělávání,” shrnuje za tým záměr David Novák.
Příspěvek pro UMPRUM Online připravila Zuzana Řičářová z Katedry teorie a dějin umění.
Tým studujících GDVK vytvořil grafiku pro novostavbu školek v Semilech
Studující Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace UMPRUM (GDVK) vytvořili orientační systém pro dvojici semilských mateřských škol, nominovanou na Stavbu roku Libereckého kraje 2023. Studující se nechali inspirovat dětskou kreativitou, rukodělností a přírodou.
Grafika je výsledkem ateliérové soutěže, jejímž zadáním bylo vytvořit orientační systém pro nově vzniklou budovu Mateřské školky Treperka a waldorfská Semily, jejímž autorem je Marek Topič. Ten se společně s investorem obrátil na UMlab – kreativní laboratoř UMPRUM, která ke spolupráci přizvala studenty GDVK a ti ve skupinách vytvořili čtyři varianty řešení. Nejvhodnější z nich vybírala komise, v níž zasedl architekt Marek Topič, ředitelka školek Barbora Petrušková, zástupce města, učitelky, vedoucí ateliéru Petr Krejzek a jeho zástupce Richard Jaroš.
Foto: Iurii Ladutko
Vítězný tým sestávající z Davida Nováka, Oskara Koutného, Kateřiny Pravdové, Davida Franka Tenory a Anie Hinojosa vycházel při tvorbě vizuálního jazyka z výtvorů žáků obou školek. Orientační systém je totožný pro dva souběžně fungující pedagogické programy, které se nacházejí pod jednou střechou na půdorysu prolínajících se kruhů. Přestože jsou od sebe prostory školek místy materiálově a barevně odlišeny, rozhodli se studující přistupovat k oběma stejně.
Osobní značky s motivy rostlin a zvířat české přírody. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Ornamenty tvořené fragmenty dětských kreseb. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Návrh značení jednotlivých místností. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Soutěžní návrh uspěl díky důkladným rešerším, ale také díky práci s kolektivem. „Do procesu jsme zapojili děti, pro které jsme vytvořili několik kreslících cvičení. Během návštěvy školky jsme cvičení s dětmi vyzkoušeli a na jejich kresbách jsme položili základ samotného systému. Zkoumali jsme výtvory, jejich styl a techniku a vybrali jsme sadu tvarů, ze kterých jsme vytvořili funkční modulární systém,” popisuje způsob práce David Novák.
S tvary z dětských kreseb pracoval tým jako s moduly, pomocí nichž lze dále tvořit. Foto: Iurii Ladutko
Dřevěné magnety. Foto: Iurii Ladutko
Z vybraných komponentů dětských kreseb pak vznikly ilustrace, navigační piktogramy, magnetky i členící grafické vzory. Balíček jednotné vizuální identity školek doplňovaly šablony vizitek zaměstnanců a úředních listin, či vlastní merch.
Součástí návrhu nové vizuální identity byly také vizitky a oficiální dokumenty. Grafika: David Novák, Oskar Koutný, Kateřina Pravdová, David Frank Tenora, Anie Hinojosa
Zásadní složku orientačního systému tvoří osobní značky, které dětem umožňují rozeznat jejich vlastní věci a určují, kde mají ve školce své místo. Studující navrhli 60 znaků s hravými motivy rostlin a zvířat žijících v české přírodě. Téma orientačních systému bylo jedním ze zadání zimního semestru 2022/2023, jehož realizace zabrala týmu celý následující půlrok strávený výrobou jednotlivých komponentů a častými návštěvami Semil. Důležitou podmínkou projektu totiž bylo instalovat grafické návrhy do prostor právě vznikajících školek.
Keramické destičky se značkami jsou napojeny na dřevěné věšáky, jejichž autory jsou Sára Svobodová a Roman Mareš z Ateliéru designu nábytku a interiéru. Foto: Iurii Ladutko
„Díky tomu, že jsme projekt od prvotního nápadu dotáhli až do úplného konce, jsme získali povědomí o všech aspektech procesu. Sáhli jsme si na materiál, pracovali jsme s laserem, keramikou, lepili velkoformátové plotry. Vyzkoušeli jsme si práci v dílnách, kam se jako grafičtí designéři běžně nedostaneme,” komentuje zkušenost David Novák.
Grafický polep oken vytváří v koupelnách soukromí Foto: Iurii Ladutko
Na toaletách pomáhají keramické značky v rozlišení ručníků. Foto: Iurii Ladutko
Pro realizaci piktogramů zvolil tým časově i manuálně náročnou metodu malby na ručně vyrobené keramické destičky. V prostorách šaten jsou keramické značky napojeny na dřevěné háčky sloužící k odkládání osobních věcí žáků. Jejich podobu navrhli a vytvořili designéři Sára Svobodová a Roman Mareš z Ateliéru designu nábytku a interiéru. Na toaletách destičky upevnili přímo na umyvadlo. Kromě keramiky pracovali studenti GDVK v barevném interiéru školek také se dřevem, z něhož vyfrézovali magnetky a nápisy na dveře označující funkce jednotlivých místností.
Použité materiály doplňují zařízení interiéru. Foto: Iurii Ladutko
Součástí orientačního systému jsou také dřevěné cedulky označující jednotlivé místnosti. Foto: Iurii Ladutko
“Přístup k projektu zohledňuje oba pedagogické styly. Cíleně jsme se chtěli vyhnout mechanické práci. Byla pro nás důležitá rukodělnost a zážitek z procesu tvorby, který odpovídá filosofii waldorfského vzdělávání,” shrnuje za tým záměr David Novák.
Příspěvek pro UMPRUM Online připravila Zuzana Řičářová z Katedry teorie a dějin umění.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz