Unique
Client
Foto © Viktorie Macánová
Unique Client.Marek
V mimořádném období pandemie je těžké nereflektovat, jak pedagogem, tak studentem oděvního designu, situaci každého člověka, každého jednotlivého individua. Zásadní narušení sociálních vztahů, omezení tělesného dotyku aj. zaostřuje pohled na každého jedince vyčleněného ze svých skupin, vrstev, kategorií, na něž jsme si v průběhu času zvykli.
Proto jsem se rozhodla pro tento semestr otevřít téma, které neřeší v tuto chvíli globální krizi módního průmyslu a oděvního designu, či typické příliš adorované módy, ale obrací se na primární objekt tohoto oboru, na člověka jako jedinečnou fyzickou a psychickou bytost. Pro studenty to znamenalo možnost vyzkoušet si nelehkou roli návrháře, jehož klient není po stránce fyzické tzv. konfekční figura a pravděpodobně ani po stránce jistot o jeho vlastním já.
Konkrétní příběh, který mne též inspiroval k tématu našeho semestru nazvaný UNIQUE KLIENT, s podtitulem MAREK, je skutečný příběh loňského maturanta, dnes vysokoškolského studenta s vrozeným fyzickým handicapem, který si přál být oblečen na maturitní ples, jako jeho vrstevníci a ukázalo se, že současná zakázková oděvní tvorba nebyla schopna reflektovat jeho potřeby. Shodou náhod se dostal ke mně profesionální designérce, která jeho potřeby pochopila a vyřešila. Zafungovala zde ve svém přesahu zkušenost kostýmní výtvarnice, která běžně komunikuje se svými „hereckými klienty“ – individualitami a řeší oblek role, ale též oblek „občana“ herce.
Marek byl ochoten s ateliérem spolupracovat, nabídnout svůj „příběh“, sdílet svoje přání a potřeby a tak se šatník pro tohoto konkrétního unique–klienta stal společným ateliérovým projektem, kdy měl každý student vytvořit jeho libovolnou součást
Hlavní téma semestrální výuky se zaměřilo na fyzickou stránku ženského a mužského těla – její/jeho tělesnost a na komunikaci a psychologii práce s klientem. Fyzická stránka těla jako primární bod projektu byla zkoumána, analyzována a pozorována z mnoha úhlů pohledu a spolu s dobře formulovanými otázkami se stala základem pro výsledný projekt – kolekci oděvů pro konkrétního klienta. Zvláštní důraz jsme kladli na vnímání těl, které mají své fyzické zvláštnosti, deformace či anomálie vrozené, nebo získané úrazem či špatnou životosprávou, které dnešní oděvní výroba (individuální i konfekční) nemá obvykle ve svém „hledáčku“. V současné době kraluje móda, která se drží těla štíhlého. Lidé však mají i těla s určitými odchylkami od těch, které můžeme nazvat standardizované či anatomicky běžné „konfekční“ postavy.
Takové tělo – „figura“ je výzvou pro oděvního designéra. Ten musí věnovat specifickou pozornost nejen volbě materiálů, barev, užitých desénů, střihových zvláštností, ale též celkovému pochopení fyzické i psychické stránky svého klienta. Navázání kontaktu a vzájemné důvěry je starting point úspěšné komunikace a procesu vedoucí k výsledku, se kterým se klient může osobně ztotožnit.
Realizaci svého úkolu každý student zahájil vlastním výběrem konkrétního „klienta“, s kterým navázal kontakt a navrhl a vytvořil pro něj specifickou oděvní mini kolekci
Důležitou součástí projektu byla spolupráce se studenty ateliéru Fotografie II., pod vedením Václava Jiráska a Štěpánky Stein. Ti se přirozeně propojili s našimi studenty a jejich klienty a v různých vrstvách a intenzitách se stali součástí procesu tvorby, aby nakonec vlastním pohledem zachytili výsledek práce svých kolegů.
Cílem tohoto semestru, kdy jsem byla pozvána do ateliéru jako host svou kolegyní Liběnou Rochovou bylo nabídnou studentům možnost přesahových témat, která s oděvním tvorbou úzce souvisí, ale zároveň otevírají i jiné oblasti oděvní a kostýmní tvorby
Text © Simona Rybáková
Foto © Viktorie Macánová
Júlia
Sadloňová
Foto © Alžběta Chrudimská
Na projektu Unique Client jsem spolupracovala s Janou Hanovou, klientkou s paraparézou dolních končetin. V kolekci pro Janu jsme se zaměřili na funkční prvky, jako využití pružných materiálů či specifická střihová řešení oděvu pro sedící postavu na vozíku. Vznikly tak kusy, které Janě z běžného prodeje nesedí – košile, bundička a kalhoty, které propojují jejího sportovního ducha a zálibu v potápění s elegantním řešením.
Jan
Smejkal
Foto © Samuel Petráš
DIA – VÍC, VÍC a VÍC! Hlavní motto Dii, u které jsme za pomoci 3 outfitů vyzdvihli její nejzásadnější momenty z jejího každodenního života filmové hvězdy. “Nahou” v karavanu během natáčení, “Office gurl”, která si přivydělává jako sekretářka a “GLAM PARTY”, protože si nikdy nenechá ujít tento typ akce kde je pokaždé a ráda středem pozornosti.
Jaroslav
Vích
Foto © Jakub Delibalta
Na projektu Unique Client jsem spolupracoval s klientkou Zuzkou. Zuzka se narodila bez části levé ruky. V kolekci jsme pracovali s dvěma cestami, symetrickou variantou kdy Zuzka nosí protézu a asymetrickou variantou bez protézy.
Kristýna
Lovasová
Foto © Ondřej Kubeš
Kolekce RIDIPINK byla vytvořena pro ženu která nemá míry 90 60 90, ale přesto se chce cítit atraktivní a jedinečná. Jako unikátního klienta jsem pro tvorbu plus size oslovila Ridinu Ahmedovou. Vznikly 3 modely Ridině na míru: volno-čas, pracovní schůzky, koncertování.
Byla to úžasná zkušenost si tvorbu plus size vyzkoušet, jsem za to nesmírně ráda.
Valerie
Vrbová
Foto © Iurii Ladutko, Matěj Racek
Mým unikátním klientem se stala Katka, dívka, která kvůli rakovině, ve svých 15 letech přišla o levou nohu a i přesto našla sílu a odhodlání ukázat, že i s handicapem se dá žít. Ve své kolekci jsem se zaměřila na design protézy a tvorbu oděvů, které ji nebudou zahalovat, ale naopak ukazovat, jako designový prvek, jako součást našeho budoucího já.
Chceme dodat sílu těm, co se bojí jinakosti, odmítnutí nebo sami sebe.
I z nedostatku se dá udělat přednost.
Magdalena
Rajnohová
Foto © Markéta Slaná
G Á B I N A
Holka na káře.
Žena a matka s duší sportovkyně a povahovou lvice.
Šaty, které v prostoru vytvářejí odraz vnitřního naladění klienta.
S H O W M E Y O U R I N N E R P R I N C E S S
Hana
Valtová
Foto © Kateřina Sýsová
Kolekce vytvořená pro Marušku Žampachovou vznikla díky projektu Tělo s příběhem, jehož je Maruška součástí. Maruščino tělo je od narození zasaženo z velké části kožním onemocněním tzv. Epidremolitickou ichtyózou bulózního typu, sebemenší odřenina jí může způsobit velký zánět, kvůli otlakům z oblečení na její kůži vznikají puchýře, které se mohou zanítit a rozšířit infekci do celého těla. Proto je v kolekci kladen důraz hlavně na pohodlnost, využívané materiály jsou ke kůži co nejvíce šetrné, švy oděvů jsou minimalizované a obrácené směrem ven.
Rajat
Arya
Foto © Alžběta Chrudimská
Tento projekt je věnován Janě Hánové, klientce s paraplegií dolních končetin. Zaměřuje se na „Přizpůsobivé oděvy“ a stejně tak na její požadavky a potřeby. Tato letní zakázková kolekce je inspirována námořním tématem „Kinship“ a skládá se ze tří souborů, kde jsou siluety a design dosaženy různými barvami, šířkou a umístěním pruhů.
Tereza
Chytilová
Foto © Miriam Pružincová
Cílem projektu bylo Katce splnit sen stát se na chvíli zpěvačkou, herečkou a modelkou. Inspirováni třpytem Hollywoodu a tematikou fantasy filmů, které má Katka nejradši, jsme s nadsázkou natočili video o Katce, holce na vozíku, která se v naší snové říši mění v lesní královnu nebo Ofélii ve vaně, přičemž si ponechává svoji silnou osobnost a výraz.
Foto © Viktorie Macánová
„Od začátku samotného projektu bylo jasné, že se musí vytvořit vizuální prezentace jednotlivých návrhů, tak aby bylo možné dostatečně celý koncept představit a právě tam nastal okamžik spolupráce mezi Ateliérem designu oděvu a obuvi a Ateliérem fotografie II Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Cílem bylo vytvořit souboru portrétů „Unique Client“ v různých prostředích, nastínit tak jiný pohled na módní fotografii a dostat se do hloubky této problematiky.
Jak vlastně fotografovat s „nemodely“ a ještě k tomu s lidmi, kteří mají atypické tělo? Tuto a mnoho dalších otázek si pokládali studenti Ateliéru fotografie II, kteří se mohli od začátku celého projektu účastnit rozhovorů i poznávat jednotlivé prostředí portrétovaných. Docházelo do jisté míry k zásadnímu protínání mezi klientem, fotografem a návrhářem. Dialog mezi všemi zmíněnými chápeme jako měřítko současného člověka a ideální protipól zajetému konzervativnímu přemýšlení. Tento dialog by měl zároveň zviditelnit Unique klienty a měl by se stát inspirací pro budoucí přemýšlení nad tématem oblékání a vztahu člověka k samotným šatům.“
Štěpánka Stein
pedagožka Ateliéru fotografie II
Foto © Viktorie Macánová
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz