Více než jen golfová trofej.
VÍTĚZNÝ NÁVRH SÁRY NEDBÁLKOVÉ PRO J&T BANKU
Terén golfového hřiště, vítězný plamen, stébla trávy i oslavné zapíjení šampaňským – zdroje inspirace pro vzhled golfových trofejí vznikajících ve spolupráci studujících, kreativní laboratoře UMPRUM UMlab a J&T Banky byly opravdu pestré. Stejně jako v předchozích letech se banka obrátila na UMPRUM, aby zorganizovala soutěž s cílem navrhnout a vyrobit třicet trofejí pro vítěze golfových turnajů. Zadání požadovalo reprezentativní předmět, který oslavuje vítězství, je neotřelý, zkrátka originální objekt, jenž není klasickou trofejí, ale dílem s přesahem. Zvítězil nakonec návrh studentky Ateliéru skla Sáry Nedbálkové, jež ve svých trofejích zachytila moment odpalu míčku golfovou holí. „Studenti nás každý rok znovu překvapují svou kreativitou a výběr vítězného návrhu bývá vždy náročný. Na Sářině projektu nás zaujal inovativní způsob, kterým nás vtáhla do samotného procesu a do výsledných trofejí doslova otiskla,“ říká Kateřina Krejčířová z J&T Banky.
Ačkoliv Sára Nedbálková na UMPRUM studuje teprve krátce, rozhodla se i přesto zkusit své štěstí v soutěži, do které se přihlásili studující napříč ročníky i obory. Ke zúčastnění Sáru motivovalo právě propojení školní výuky s praxí, což je i hlavním cílem UMlabu. Jak sama říká: „Přišlo mi to jako zajímavá nabídka a také možnost vyzkoušet si reálně vytvořit předmět na zakázku, ale stále na bezpečné půdě školy, když ještě nepracuješ sama za sebe.“ Spolupráci s bankou sama hodnotí jako velmi harmonickou, žádný z požadavků Sáru nezaskočil, ani pro ni nebyl obtížně splnitelný.
Její vítězný návrh tvoří foukané skleněné koule s obtiskem golfové hole, který je vizuálním zachycením dynamiky švihu. Během tvůrčího procesu se inspirovala golfovým prostředím a prvky s ním spojenými – například organickým tvarem golfových hřišť –, nakonec pro ni však byl zásadní okamžik odpalu, který přenesla do trojrozměrné formy.
Při přemýšlení nad tím, jaký vhodný tvar celé trofeje zvolit, bylo pro Sáru zásadní několik kritérií. „Hodně jsem přemýšlela nad co nejefektivnějším procesem výroby, ačkoliv daný rozpočet byl velkorysý. Poučila jsem se ze zkušeností spolužáků z minulých soutěží, kdy udělali krásné trofeje, ale proces jejich výroby byl velmi náročný, a zasahoval jim tak do školních povinností,“ vysvětluje. Nakonec se Sára rozhodla pro jednoduchý, ale přesto velmi elegantní a efektní tvar baňky, kterou skláři dokáží vyfouknout i bez nutnosti její přítomnosti na huti.
Jednotlivé pozice vítězů Sára na trofejích odlišila kovovými proužky kolem hrdla – zlatý pro vítěze, stříbrný pro druhé místo a bronzový pro třetí. Jak vymyslet proces pokovování skla pro ni byl ze začátku oříšek, řešení ale nakonec přišlo téměř samo: „V Novém Boru jsem se seznámila s paní, která se specializuje na to, že pokovuje skleněné výrobky, umí na ně kov správně nanášet. Proužek na trofejích tak bude její práce.“ Sára se tím vyhnula komplikacím spojeným s jinými přístupy k zapojení kovových proužků do těla trofejí.
Vítěz golfového turnaje pak dostane nejen hodnotnou cenu, ale i objekt, který se dá dál prakticky využít, což byl ostatně jeden z hlavních požadavků soutěže. Sára si s ním poradila následovně: „V kouli je otvor, díky kterému může trofej v budoucnu sloužit jako váza nebo nádoba, a stane se tak přirozenou součástí interiéru.“ Trofej tímto způsobem žije s vítězem dál a rozhodně nezapadne mezi ostatními předměty v domácnosti.
Nejvýraznějším prvkem vzniku trofejí se však stala originální performance, která na první pohled zaujala již během prezentací návrhů. Zástupci z J&T Banky byli přizváni k procesu foukání baněk na huť, kde do nahřátých skleněných bublin obtiskli golfové hole. To činí z každé z trofejí naprostý unikát.
Celý koncept Sáry Nedbálkové propojuje funkcionalitu a umělecký přesah, aniž by se odchýlil od původního zadání. Výsledná trofej pak není pouze hmotným předmětem, ale zároveň v sobě nese jak (doslovný) otisk momentu svého vzniku, tak i vzájemné spolupráce.
Sára Nedbálková vystudovala střední školu se zaměřením na interiérový design a nyní pokračuje v prvním ročníku bakalářského studia v Ateliéru skla UMPRUM. Ve své tvorbě propojuje jak volné, tak i užité umění se zaměřením na koncept. Ráda se vrací též k interiérům. Klíčové je pro ni vytvářet díla, která vypráví příběh a vyvolávají v divácích silné emoce, právě skrze něž se na diváky napojuje. Sáru a její tvorbu lze najít na Instagramu @s.nedbalkova__
Hana Havlíčková absolvovala bakalářské studium dějin umění na Filozofické fakultě UK. Nyní pokračuje v magisterském studiu na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM. Zajímá se o moderní a současné umění ve spojení s feminismem, genderovými kontexty a environmentálními otázkami.
Pro UMPRUM Online napsala Hana Havlíčková.
Foto: Šimona Němečková
Více než jen golfová trofej.
VÍTĚZNÝ NÁVRH SÁRY NEDBÁLKOVÉ PRO J&T BANKU
Terén golfového hřiště, vítězný plamen, stébla trávy i oslavné zapíjení šampaňským – zdroje inspirace pro vzhled golfových trofejí vznikajících ve spolupráci studujících, kreativní laboratoře UMPRUM UMlab a J&T Banky byly opravdu pestré. Stejně jako v předchozích letech se banka obrátila na UMPRUM, aby zorganizovala soutěž s cílem navrhnout a vyrobit třicet trofejí pro vítěze golfových turnajů. Zadání požadovalo reprezentativní předmět, který oslavuje vítězství, je neotřelý, zkrátka originální objekt, jenž není klasickou trofejí, ale dílem s přesahem. Zvítězil nakonec návrh studentky Ateliéru skla Sáry Nedbálkové, jež ve svých trofejích zachytila moment odpalu míčku golfovou holí. „Studenti nás každý rok znovu překvapují svou kreativitou a výběr vítězného návrhu bývá vždy náročný. Na Sářině projektu nás zaujal inovativní způsob, kterým nás vtáhla do samotného procesu a do výsledných trofejí doslova otiskla,“ říká Kateřina Krejčířová z J&T Banky.
Ačkoliv Sára Nedbálková na UMPRUM studuje teprve krátce, rozhodla se i přesto zkusit své štěstí v soutěži, do které se přihlásili studující napříč ročníky i obory. Ke zúčastnění Sáru motivovalo právě propojení školní výuky s praxí, což je i hlavním cílem UMlabu. Jak sama říká: „Přišlo mi to jako zajímavá nabídka a také možnost vyzkoušet si reálně vytvořit předmět na zakázku, ale stále na bezpečné půdě školy, když ještě nepracuješ sama za sebe.“ Spolupráci s bankou sama hodnotí jako velmi harmonickou, žádný z požadavků Sáru nezaskočil, ani pro ni nebyl obtížně splnitelný.
Její vítězný návrh tvoří foukané skleněné koule s obtiskem golfové hole, který je vizuálním zachycením dynamiky švihu. Během tvůrčího procesu se inspirovala golfovým prostředím a prvky s ním spojenými – například organickým tvarem golfových hřišť –, nakonec pro ni však byl zásadní okamžik odpalu, který přenesla do trojrozměrné formy.
Při přemýšlení nad tím, jaký vhodný tvar celé trofeje zvolit, bylo pro Sáru zásadní několik kritérií. „Hodně jsem přemýšlela nad co nejefektivnějším procesem výroby, ačkoliv daný rozpočet byl velkorysý. Poučila jsem se ze zkušeností spolužáků z minulých soutěží, kdy udělali krásné trofeje, ale proces jejich výroby byl velmi náročný, a zasahoval jim tak do školních povinností,“ vysvětluje. Nakonec se Sára rozhodla pro jednoduchý, ale přesto velmi elegantní a efektní tvar baňky, kterou skláři dokáží vyfouknout i bez nutnosti její přítomnosti na huti.
Jednotlivé pozice vítězů Sára na trofejích odlišila kovovými proužky kolem hrdla – zlatý pro vítěze, stříbrný pro druhé místo a bronzový pro třetí. Jak vymyslet proces pokovování skla pro ni byl ze začátku oříšek, řešení ale nakonec přišlo téměř samo: „V Novém Boru jsem se seznámila s paní, která se specializuje na to, že pokovuje skleněné výrobky, umí na ně kov správně nanášet. Proužek na trofejích tak bude její práce.“ Sára se tím vyhnula komplikacím spojeným s jinými přístupy k zapojení kovových proužků do těla trofejí.
Vítěz golfového turnaje pak dostane nejen hodnotnou cenu, ale i objekt, který se dá dál prakticky využít, což byl ostatně jeden z hlavních požadavků soutěže. Sára si s ním poradila následovně: „V kouli je otvor, díky kterému může trofej v budoucnu sloužit jako váza nebo nádoba, a stane se tak přirozenou součástí interiéru.“ Trofej tímto způsobem žije s vítězem dál a rozhodně nezapadne mezi ostatními předměty v domácnosti.
Nejvýraznějším prvkem vzniku trofejí se však stala originální performance, která na první pohled zaujala již během prezentací návrhů. Zástupci z J&T Banky byli přizváni k procesu foukání baněk na huť, kde do nahřátých skleněných bublin obtiskli golfové hole. To činí z každé z trofejí naprostý unikát.
Celý koncept Sáry Nedbálkové propojuje funkcionalitu a umělecký přesah, aniž by se odchýlil od původního zadání. Výsledná trofej pak není pouze hmotným předmětem, ale zároveň v sobě nese jak (doslovný) otisk momentu svého vzniku, tak i vzájemné spolupráce.
Sára Nedbálková vystudovala střední školu se zaměřením na interiérový design a nyní pokračuje v prvním ročníku bakalářského studia v Ateliéru skla UMPRUM. Ve své tvorbě propojuje jak volné, tak i užité umění se zaměřením na koncept. Ráda se vrací též k interiérům. Klíčové je pro ni vytvářet díla, která vypráví příběh a vyvolávají v divácích silné emoce, právě skrze něž se na diváky napojuje. Sáru a její tvorbu lze najít na Instagramu @s.nedbalkova__
Hana Havlíčková absolvovala bakalářské studium dějin umění na Filozofické fakultě UK. Nyní pokračuje v magisterském studiu na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM. Zajímá se o moderní a současné umění ve spojení s feminismem, genderovými kontexty a environmentálními otázkami.
Pro UMPRUM Online napsala Hana Havlíčková.
Foto: Šimona Němečková
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz