cargo bike sharing
Převézt materiál, klauzuru, nebo se rychle dostat z přednášky na seminář. VŠUPsem VŠUPtam je nový projekt studentů Ateliéru architektury II Jiřího Pernici a Marka Fraita. Vznikl jako klauzurní práce, od března je ale funkční součástí každodenního fungování na UMPRUM. Studující si mohou půjčit kola, případně i cargo vozík a přepravovat mezi dvěma budovami UMPRUM – tedy náměstím Jana Palacha a Mikulandskou – nejen sebe, ale i materiály a školní práce.
Jak jste se k nápadu dostali a jaká byla cesta k realizaci?
Marek: Náš projekt VŠUPsem VŠUPtam (VŠUP je bývalá zkratka UMPRUM, pozn. red.) začal jako ateliérové zadání Nové rituály v architektuře.
Jiří: S Markem nás oba zajímaly spíš každodenní rituály běžného života a mezi školou jsme přejížděli každý den. Často i s kupou věcí – tramvají, pěšky, na kole. Věděli jsme, že UMPRUM nabízí dodávku, cargo kola jsou ale jednodušší a máš je hned k dispozici.
Marek: Navíc jsme se o tom bavili s lidmi z našeho ateliéru i těch dalších, a zjistili jsme, že by o něj byl zájem.
Měli jste i nějakou podporu ze strany školy?
Jiří: Dohodli jsme se s kvestorem Petrem Pelclem, že nám nápad škola zafinancuje, abychom mohli klauzuru dostat do provozu. Měli jsme na realizaci necelé tři týdny, takže to byla fůra intenzivní práce.
Marek: Je to totiž celé trochu DIY, low-cost a vlastně i eko. Kola nám darovali učitelé, spolužáci a spolužačky, kamarádi. My jsme je rozebrali, opravili, seřídili a přetřeli do školních barev. Pak přišel na řadu vozík z překližky, s tím nám poradili dílenští v Mikulandské.
Jak celá věc funguje, když si chci cargo zarezervovat?
Jiří: Podobně, jako když si půjčuješ klíče od ateliéru. Na jedné vrátnici se zapíšeš a vyzvedneš, na druhé vrátíš. Chtěli jsme, aby byl systém co nejjednodušší.
Marek: Máme teď čtyři kola a cargo vozík. Půjčení má regulérní pravidla jako každý bikesharing systém. Taky máme helmy, vesty, zámky, komplet merch v UMPRUM barvách.
Jaká je kapacita vozíku? A co když se necítím jet s cargem v provozu?
Jiří: Formát vozíku je B1 a nosnost 50 kilogramů. Kolo se standardně půjčuje na 3 hodiny. Chápeme, že jezdit s tím v provozu není pro každého, ale samotné nás překvapilo, že je to hodně v pohodě, i když je vozík naložený.
Marek: Připravili jsme mapu se dvěma variantami cesty, jedna krátká, druhá historickým centrem, kde potkáš méně aut. Zároveň můžeš hypoteticky s vozíkem jezdit i bez kola, táhnout ho pěšky.
Takže prostě rezervuješ, půjčíš a vrátíš. A stačí ti jen školní karta nebo ISIC, kterým se identifikuješ na vrátnici?
Marek+Jiří: JO!
JIŘÍ PERNICA
Studuje magisterské studium na UMPRUM, nyní ve 3. ročníku. Původně v Ateliéru architektury I, nyní na stáži v Ateliéru architektury II. Věnuje se architektuře a momentálně pracuje ve studiu zabývajícím se skateboardingem a vágními prostory – tématy, kterým se také věnuje. Je zapáleným obdivovatelem lokomotivových souprav.
MAREK FRAIT
Studoval bakaláře na Fakultě architektury VUT v Brně a aktuálně pokračuje v magisterském studiu v Ateliéru architektury II na UMPRUM. Kromě architektury se aktivně zabývá hudbou, grafickým designem, filmem a divadlem. Je vášnivým sběratelem historických mincí a skleněných váz ze 70. let.
REDAKTOR ONDŘEJ BALADA
Absolvoval dějiny umění na Filozofické fakultě UK, aktuálně pokračuje v magisterském studiu teorie a dějin umění UMPRUM. Zabývá se designem, fotografií, uměním a jejich proměnlivou rolí ve společnosti. Spolupracuje s řadou kulturních institucí na doprovodných programech a připravuje výstavy nejmladší generace českých a slovenských tvůrců.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz