Zkoumání rodinné paměti a ženskosti v díle
Michaely Šindlerové
Prostor Galerie NIKA se proměňuje v místo zkoumání rodinné historie a pozůstalosti rodiny Michaely Šindlerové, která ve své multimediální instalaci XX pracuje s autorskými malbami, fotografiemi z rodinných archivů a daty z centra pro genetický výzkum Genomac s.r.o, s nímž spolupracovala na mapování svého genetického původu. Studentka Ateliéru volného umění III v projektu XX, jehož jméno vychází z názvu ženských chromozomů v genetice, osciluje na pomezí uměleckého, vědeckého a archivního výzkumu. Autorka manifestuje svůj dlouhodobý zájem o ohmatávání témat generační paměti, rodinné sounáležitosti a emotivní expresivity.
V Galerii NIKA tak vznikla koláž různorodých materiálů – fragmentů vlastních maleb a textů, archivních fotografií a památníku praprapratety. Široké pole záběru tohoto dlouhodobého projektu se orientuje na zkoumání rodinné historie z ženské perspektivy, (mateřské) lásky a transgeneračního traumatu, skrze které autorka ohledává i svou vlastní identitu. Během výzkumu se Michaela spojila s laboratoří Genomac s. r. o., která Michaele vyhotovila genografický test a zároveň osvětlila kontext přenášení transgeneračního traumatu – okolností, které se během dob válečných stávají bolestivě aktuálními. Z výzkumu vznikl rovněž i genoportrét, jehož vědecký obraz sestával z barevných pruhů připomínající laserové paprsky, který pak Michaela přetvořila do formy vypleteného rámu zrcadlící linie těchto obrysů. Toto přirozené přecházení mezi kreativními médii a jejich vzájemná interpretace, stejně tak pohyb mezi disciplínami, je pro Michaelino souborné dílo typické.
Přestože byla doposud Michaelina práce vystavována především v galerijním prostředí, v nepříliš rozměrném prostoru Galerie NIKA vynikne jejich intimní náboj, který rozzařuje ponurý veřejný prostor městské zástavby. Ve špinavém, šedivém podchodu metra působí osvětlený ovál Galerie NIKA kontrastním dojmem – jako jakýsi chrám tepla, místo k pozastavení se v denním shonu. Architektonicky mnohovrstevnatá instalace, která je do této městské krajiny zasazena, vytváří svůj vlastní svět průhledů, částečných překryvů a mléčné transparentnosti mezi jednotlivými vrstvami objektů. Jemná ženská ruka zahalená v rukavičce zhmotňuje tento vědomý a elegantní rytmus skrývání forem a motivů přítomných v Galerii NIKA.
Hra s propustností světla na objektech s různými daty vzniku vyzývá diváka*čku k postupnému odhalování částí Michaeliny historie, plynoucí v různých časových rovinách – čas deníkového zápisu Michaeliny praprapratety z roku 1910, čas fotografie autorčiny babičky (dle obrazu slavnostní rukavičky se můžeme domnívat, že se jednalo o čas obřadní), čas tisknutí a laserování těchto apropriovaných materiálů, čas Michaeliných maleb, čas instalace, a nakonec čas vernisáže, kdy se všechny tyto roviny symbolicky protnou.
Šindlerová nám tak odkrývá kousky své rodinné historie, kterou ale nikdy nemůžeme nahlédnout zcela: vždy budeme narážet na slepé skvrny ve skládání příběhů minulých. Skrze postmoderní kombinace autorských a apropriovaných materiálů Šindlerová ale vytváří historie nové, archivované pro budoucnost, a udržuje naživu paměť uplynulých dob.
MICHAELA ŠINDLEROVÁ (*2000) začala na UMPRUM studovat v Ateliéru designu oděvu a obuvi (vedoucí Liběna Rochová), odkud záhy přešla do Ateliéru volného umění III (vedoucí Michal Pěchouček a Dominik Gajarský). Ve své dlouhodobé práci se inspiruje tématem svobody a jejími možnostmi, rolí jedince ve vztahu ke světu a transgeneračním traumatem. Umělecká praxe Michaely se pohybuje mezi různými médii – zahrnuje jak autorskou tvorbu (malbu, poezii, performance), tak i práci s apropriovaným rodinným materiálem (deníkovými zápisy, fragmenty fotografií). Michaely umělecké působení přesahuje hranice České republiky – autorka prošla programem Erasmus+ u Anne Speier v Lipsku, absolvovala stáž v bruselské galerii Ballroom, a pořádala performance a galerijní intervence v Portu. Jakožto vycházející talent české umělecké scény ji Nikola Ivanov zařadil do seznamu Young Talents in Czech Art, ze kterého vznikla online galerie prezentovaná českým centrem v Soulu. Kromě výstavy v Galerii NIKA, kde se zabývá generací žen ve své rodině, byla její první sólo výstavou prezentace v prostoru Artotéky, skrze kterou představila cyklus obrazů inspirovaných řeckou mytologií.
AGÁTA HOŠNOVÁ (*1997) je absolventkou bakalářského programu kurátorství na Goldsmiths College a magisterského programu arts management na King's College v Londýně. Momentálně pokračuje ve studiích na katedře Teorie a dějin umění na UMPRUM a pracuje jako ko-kurátorka Galerie NIKA. V minulosti působila jako šéfredaktorka časopisu The Art Columnist. Zajímá se o možnosti kurátorské teorie a praxe, intermediální přesahy pohyblivého a fotografického obrazu a umění od druhé poloviny 20. století do současnosti.
KAROLÍNA VOLESKÁ (*1996) je absolventkou bakalářského programu v ateliéru Objekt Prostor Akce na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem a aktuálně pokračuje v magisterském studiu na Katedře teorie a dějin umění UMPRUM. Zabývá se současným uměním a jeho feministickými a environmentálními reflexemi. Mimo vlastní teoreticko-uměleckou práci se věnuje galerijní edukaci a spolu s Agátou Hošnovou kurátoruje Galerii NIKA.
Článek pro UMPRUM Online připravila Agáta Hošnová. Fotografie z vernisáže výstavy XX v Galerii NIKA pořídil Lukáš Hlavín z Ateliéru fotografie II.
Výstava Michaely Šindlerové je k vidění v Galerii NIKA do 27. 10. 2023. Galerie NIKA se nachází v průchodu do metra Karlovo náměstí, ze strany Palackého náměstí.
© 1885 — 2024 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz