𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐
V rámci letního semestru 2025 se Ateliér volného umění I (VU1) podílel na projektu oživení brownfieldu za pardubickou městskou galerií GAMPA, kde v současnosti probíhá výstava CECOSLOVACCHIA, reflektující historii a současnost “československého” pavilonu v italských Benátkách. Výstavu, společně s pobytem v komunitní zahrádce i areál Automatických mlýnů v Pardubicích, tak doporučujeme jako tip na letní výlet.
Fotografie projektu Země ZA v pardubické galerii GAMPA. Foto: Miriam Pružincová
Samotný projekt 𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐 se zabývá tématem brownfieldů a naším vztahem k těmto typům (ne)míst, která jsou přehlížená, nechtěná, neopečovávaná – prostě tak trochu navíc. Brownfield čili “deprimující zóna“, jak se u nás termín oficiálně překládá, označuje jakýkoliv nevyužívaný pozemek, objekt či areál. Brownfieldy, nebo doslova “hnědá pole” často vznikají jako vedlejší produkt – pozůstatek stavební, průmyslové, vojenské či jiné činnosti. V současnosti se městské brownfieldy zároveň stávají lukrativní investiční záležitostí pro výstavbu rezidenčních bytů nebo kancelářských komplexů, v lepších případech prostorem pro výstavbu dostupného bydlení. Stejně tak by se však mohly znovu stávat veřejnými prostory – komunitními zahradami, parky nebo sítí městských oáz, drobných zákoutí pro odpočinek a ochlazení v horkých letních dnech, kterých neúprosně přibývá. A právě na tuto možnost brownfieldů coby potenciálních veřejných prostorů pro setkávání, odpočinek a/nebo komunitní zahradničení se soustředí projekt 𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐. V jeho rámci vznikla za galerií GAMPA dočasná zahrada, která je volně přístupná veřejnosti.
𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐 je pozemek o velikosti přibližně 2000 metrů čtverečních, jehož součástí je asi 40 m dlouhý val (tomu se přezdívá Valerie) tvořený různými vrstvami zeminy z předešlé stavební činnosti. V ekosystému Valerie a vůbec celé plochy 𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐 se tak střetává mnoho různých vrstev, nejen půdních a materiálových, ale i časoprostorových. Tato skutečnost tak vlastně zrcadlí charakter zahrady samotné, jenž se sama může stát místem nečekaných setkání.
𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐 je zároveň jedním z pozemků patřících Marianně a Lukáši Smetanovým, který má být během třetí fáze realizace projektu Automatických mlýnů zastavěn. Nicméně, kdy tato fáze nastane, není stále jasné, a tak může alespoň do té doby zahrada za galerii GAMPA volně i lehce kontrolovaně bujet.
Fotografie projektu Země ZA v pardubické galerii GAMPA. Foto: Miriam Pružincová
Koncepce vznikala v režii Kateřiny Žák Konvalinové a Amálie Vystavělové, které byly osloveny vedením galerie k vytvoření návrhu architektury. Ty k projektu dočasné zahrady dále přizvaly Ateliér volného umění I, který v rámci semestrálního projektu rozvíjel otázku, jakým způsobem se lze z umělecko-občanské pozice vztahovat k takovým typům (ne)míst, jako jsou brownfieldy. Ateliér se podílel jak na budování samotné zahrady, tak na vytvoření několika autorských site-specific objektů a performancí. Ty byly představeny během slavnostního otevření zahrady 𝓩𝓔𝓜𝓔̌ 𝓩𝓐, které proběhlo v pátek 23. 5. 2025 společně s dernisáží výstavy Bodies of Dust.
Země ZA. Foto: Marie Matula Sieber
V zahradě je vedle vyvýšených proplétaných záhonů (vytvořených studentstvem během jednodenního ateliérového workshopu vedeným Tomášem Moravcem), ohniště a pódia, k dispozici dlouhý dřevěný stůl a pizza pec (s mozaikou od Anety Beranové), které jsou upcyklované z předešlé výstavy Chyba není omyl. Současná podoba zahrady je první fází reflektující návrhy, touhy a potřeby celého týmu galerie GAMPA, stejně jako ateliéru VU1, a je tedy společným dílem všech, kteří se procesu účastnili a účastnit budou.
Studentky Anna Solianyk a Daniela Večerková připravily performativní instalaci «What Remains» zabývající se půdou jako živým archivem našeho kolektivního vlivu na ni. Její součástí byla i degustace hlíny pocházející přímo z brownfieldu, z níž studentky několikafázovou filtrací vyseparovaly jemné částečky jílu a upekly hliněné cookies. Niels Erhardsen připravil workshop zpracování tamní zeminy na keramickou hlínu, na což dále navázal performancí “Gardening”. Při ní k zalévání výsadby využil vázy z nepálené hlíny vytvořené právě z brownfieldové zeminy, které se následně staly součástí site-specific instalace, tj. ponechány k opětovnému rozložení. Poslední performance s názvem “May You Be Among the Survivors” v režii Ruta Richter Pu se odehrála na terase galerie GAMPA a Sféry, a zkoumala téma přežití ve spekulativní post-katastrofické krajině.
Anna Solianyk & Daniela Večerková: «What Remains». Foto: Miriam Pružincová
Barbora Tetaurová: Lopuchová kuchařka. Foto: Miriam Pružincová
Niels Erhardsen: How to make your own clay. Foto: Miriam Pružincová
Yania Arlova & Kristina Anežka Hlavinková & Kristina Kouklová: kompost Tonda. Foto: Miriam Pružincová
Klara Polajnar: Duchové Země ZA. Foto: Miriam Pružincová
V rámci site-specific intervencí vznikl i komunitní kompost “Tonda”, ten vybudovaly studentky Yania Arlova, Kristina Anežka Hlavinková a Kristina Kouklová, a byl iniciován během slavnostního otevření zahrady. V zahradě dále zůstávají proutěné objekty od Karolíny Kopřivové, sochařské objekty s keramickým ptačím pítkem od Kristýny Canelanisipeanu (vzniklé ve spolupráci s Nicolasem Prokopem), vlněná socha “Ruka zahradnice” od Elišky Gogolové, dřevěno-hliněný objekt Sediment od Elly McKinney nebo socha “ŮŇ” od Floriana Synáka či pozůstatky objektové site-specific instalace Petry Brůhové nazvané "Stachys byzantina – nečistá klasifikace". K dispozici je také “Lopuchová kuchařka”, kterou vytvořila Barbora Tetaurová v grafické spolupráci se Zuzanou Kotrbovou, inspirovaná lopuchem, který na místě samovolně roste.
Karolína Kopřivová: Koukej!. Foto: Miriam Pružincová
Kristýna Canelanisipeanu & Nicolas Prokop: Water(ing) . Foto: Miriam Pružincová
Ruta Richter Pu: May You Be Among the Survivors. Foto: Miriam Pružincová
Ella McKinney: Sediment. Foto: Marie Matula Sieber
Florián Synák: ŮŇ. Foto: Miriam Pružincová
Semestrální projekt se zároveň promítl i do konceptu klauzurní výstavy ateliéru VU1 Deprimující zóna, jež se uskutečnila v rámci letního Artsemestru 2024/2025. V prostředí ateliéru vznikla obrazná aluze na onem hliněný val, tvořící dominantu zahrady za galerií GAMPA. Více než fyzický objem zeminy ale ateliérovou výstavu inspirovaly materiální i mentální procesy pardubického valu, tj. otázka, jak se vrstvy a nánosy reálií dávné i nedávné historie přeskupují, ovlivňují a umožňují nebo znemožňují vidět realitu za naším normalizovaným světem. I proto byla výstavní prostorová intervence vytvořena nikoliv z půdy, ale z věcí dostupných ve škole, jejichž výčet zahrnoval i rezidua z právě probíhající rekonstrukce budovy UMPRUM na Palachově náměstí (tj. odpadní materiály, pomůcky i fragmenty uměleckých děl, které svou tzv. běžnou životnost již překonaly atp.)..
Klauzurní výstava v Ateliéru volného umění I. Foto: Miriam Pružincová
Struktura prostorového řešení výstavy Deprimující zóna byla přístupná návštěvnictvu a umožňovala prohlédnout si vystavená díla shora (z nadhledu), posedět i odpočinout si. Stejně jako skutečný brownfield se tak stala sdíleným prostorem pro různorodé interakce. V neposlední řadě také zdůrazňovala naši vlastní deprimaci ze zabírání půdy a vykořisťování jejího lidského i více-než-lidského obyvatelstva, ke kterému v současné době dochází na mnohočetných úrovních.
Performance při zahájení Artsemestru. Foto: Miriam Pružincová
SITE-SPECIFIC VÝSTAVA (umělectvo a díla):
Anna Solianyk & Daniela Večerková: «What Remains»
(performativní instalace zabývající se půdou jako živým archivem našeho kolektivního vlivu)
Yania Arlova & Kristina Anežka Hlavinková & Kristina Kouklová: Tonda
(komunitní kompost)
Aneta Beranová: Siréna
(skleněná mozaika na pizza peci)
Petra Bruhová: nečistá klasifikace
(umístění Stachys byzantina a objektová site-specific instalace)
Kristýna Canelanisipeanu: Water(ing)
(keramická ptačí pítka umístěná na sochařské objekty; ve spolupráci s Nicolasem Prokopem)
Niels Erhardsen: How to make your own clay a Gardening
(workshop a performance)
Installation: Untitled certainties from Pardubice
Eliška Gogolová: Ruka zahradnice
(úrodná vlněná socha)
Karolína Kopřivová: Koukej!
(instalace a objekty z vrbového proutí)
Júlia Guerola Maurí: As long as you come back
(keramické objekty zachycující vodu)
Ella McKinney: Sediment
(objekty z hlíny a dřeva)
Klara Polajnar: Duchové Země ZA
(dočasné hliněné sochy)
Ruta Richter Pu: May You Be Among the Survivors
(performance)
Florián Synák: ŮŇ
(site-specific socha)
Barbora Tetaurová: Lopuchová kuchařka
(publikace vzniklá ve spolupráci se Zuzanou Kotrbovou + pardubická vykuřovací směs z bylin nasbíraných cestou z vlaku do GAMPY)
Realizace projektu: tým galerie GAMPA – Vojtěch Novák, Ondřej Uherek, Lucie Oplíštilová, Nikola Březinová, Radka Francová
autorky konceptu zahrady + realizace: Amálie Vystavělová, Kateřina Žák Konvalinová
grafické řešení: Kristýna Canelanisipeanu, Anna Solianyk, Ella McKinney, Kateřina Žák Konvalinová
poděkování: Viktor Procházka, Jiří Žák, Tomáš Moravec, Šárka Zahálková, ekocentrum Paleta, zelené služby města Pardubic
Ateliér volného umění I:
Yania Arlova, Bianka Barniaková, Amálie Bulandrová, Petra Bruhová, Kristýna Canelanisipeanu (spolu s Nicolasem Prokopem), Niels Erhardsen, Eliška Gogolová, Kristina Anežka Hlavinková, Karolína Kopřivová, Kristina Kouklová, Dominik Lang, Klara Polajnar, Júlia Guerola Maurí, Ella McKinney, Ruta Richter Pu, Anna Solianyk, Florián Synák, Barbora Tetaurová, Zuzana Kotrbová, Daniela Večerková, Kateřina Žák Konvalinová
© 1885 — 2025 UMPRUM Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
umprum.cz